S STB skrev:
Av vad jag vet så har parksliden ingen unik egenskap som gör den till en värsting, utan det är summan av allt.
[länk]
Bra skrivet! Den är definitivt en vinnare i naturens tuffa konkurrens.

johnjensen johnjensen skrev:
I år gav jag robot gräsklipparen tillstånd att härja där det vuxit Parkslide. Två års bekämpning några gånger i veckan sommartid och nu verkar de gett upp. Röjjsåg med gräsklinga verkar vara effektiv. Gamla rester av mitt 30 åriga bestånd Parkslide krattat mot stenmuren och där får det ligga tills det ruttnar. Gräsfröna jag sådde efter bultningen för två år sedan tog sig inte förrän i höstas när Parksliden gav upp. Avger Parkslide något sorts gift för andra växter eller är det helt enkelt så att rötterna stjäl all näring?
Det kan ta ett tag innan det växer frodigt där parksliden stod. Har ovetenskapligt testat lite olika växter och har lyckats bäst med olika typer av lökväxter. Gräs är nog sämst på skalan.

S shadowfire skrev:
tyvärr drar den näring, så det närmaste gräsmatta du kommer den är 50-100 cm utanför, dessutom du slår ner den bara så försöker den hitta nya ytor, dvs där du inte klipper gräset.. hörn, in mot hus, friggebodar. Jag har en hög med marksten där den har sprängt upp mellan markstenen, det säger inte lite om dess energi :/
Svärfar har samma problem med slide. Men efter han skaffade robotgräsklippare så har det med åren blivit mindre och mindre skott i hans gräsmatta, han har en liknande häck som du fast staket innanför. Vi har också varit ute och försökt med det flesta metoder..
den här växten har fått mig att aldrig köpa matjord på ”tippen” eftersom man aldrig vet Vad man får.

A Abies koreana skrev:
Bra skrivet! Den är definitivt en vinnare i naturens tuffa konkurrens.
nja den är anpassad för att klara tuffa angrepp från en typ av jordlus som går hårt åt den i dess naturliga miljö. Men den lusen finns inte här och det är skälet för att den samlar så mycket näring i rötterna.
Och vi vill inte ha hit den lusen om nu någon tänkte den tanken.:rolleyes: Lusen kan ev ge angrepp på andra växter också.
Pågår forskning om detta i Storbritannien där miljön är ännu gynnsammare för parkslide än här.

Ryckte ett enda skott förra året. Det var allt som kom. I år har jag inte hittat ett enda skott än så länge. Rycka verkar funkar bra på min planta.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Det borde funka. Men ånga ner i marken är nog effektivare. Det gäller ju att få ner värmen tillräckligt djupt. Det fungerar nog inget vidare på små bestånd och det lär gå åt mycket energi. Men det är väl bra att metoder utvärderas.

S
Jag tror de hållit på aktivt i över 2 månader nu och inte kommit så långt som vi på Invaterm gör på 2 dagar.

Redigerat:
F FoxBumblebee skrev:
Hej alla!

Har fått ett hus på händerna med några plantor parkslide som kom upp 2019. Grävdes då upp relativt snannt, fick en presenning och behandlades med lite glyfosat vid tillfälle (oklar dos). Det har sedan kommit några skott utanför presenning varje år som dragits upp. Nu när ansvaret är mitt framåt undrar jag vad som är bästa taktiken för att ta kål på den helt. Det kom upp en planta förra året som pga dålig uppsikt tyvärr fick växa fritt (dock under altan så bara en 70 cm kanske). Nu undrar jag vad som är bäst…vill ha den helt borta på 3 år.

Engelsk litteratur verkar väldigt inne på att glyfosat är det enda riktiga som biter och då tänkte jag låta den växa upp, spreja (verkar bökigt med injicering) på försommaren och sen igen innan frost. Men jag är lite rädd för att ”ändra taktik”. Men det är inte aktuellt med mer marktäckning pga för mycket staket/altaner/annat och vi är borta en del på somrarna så kommer inte kunna rycka varje vecka.

Tacksam för input!
Jag sprutade ett preparat som heter Ariane S i kanske 2-3 omgångar och har inte haft något skott sedan dess. Det var 4-5 år sedan. Mitt bestånd var förvisso rätt svagt skulle jag gissa efter det hade schaktats runt i hela trädgården i samband med husbygge.

Claes Sörmland
J Jeppenedved skrev:
Jag sprutade ett preparat som heter Ariane S i kanske 2-3 omgångar och har inte haft något skott sedan dess. Det var 4-5 år sedan. Mitt bestånd var förvisso rätt svagt skulle jag gissa efter det hade schaktats runt i hela trädgården i samband med husbygge.
Aktiv substans: MCPA 200 g/l, klopyralid 20 g/l, fluroxipyr 40 g/l

A
D Daniel 109 skrev:
USA ligger på en helt annan kontinent.
NO skit scherlock

• Haha
kashieda
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Länsstyrelserna har väldigt långt tålamod med dessa frågor så det ska mycket till att ett vite utfärdas. Det är inte direkt kärnbränsleavfall som avhandlas…
Nä kbavfall är lättare att kontrollera och det mångdubbelt inte på egen hand

A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka/vilken växt är ditt problem, rekar du för att du är i fejd med LS?
Inte en växt,en kroppsdel

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
K kasper1 skrev:
Och även fler invasiva arter
Förutom människan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.