Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag bedömer att du inte följer lagen och teoretiskt riskerar ett straff enligt miljöbalken, ja.
Och då pratar du alltså om:
Svensk text om miljöbrott, straffbestämmelser, påföljder, skydd av hälsa och miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har jag förstått dig rätt?

Var hittar du skillnaden mellan att använda kommersiell ogräsättika som såvitt jag förstår är tillåtet och att använda egenblandad som enligt dig är brottsligt?
 
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Och då pratar du alltså om:
[bild]
Har jag förstått dig rätt?

Var hittar du skillnaden mellan att använda kommersiell ogräsättika som såvitt jag förstår är tillåtet och att använda egenblandad som enligt dig är brottsligt?
Samma kapitel 3 § tänkte jag var lagrummet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samma kapitel 3 § tänkte jag var lagrummet.
Ja sorry, fel av mig. Det var ju §3 vi pratade om. :oops:

Men då är min fråga hur kan min hemmablandade ättika "orsaka eller riskera att orsaka skada på människor eller i miljön." som inte den kommersiella produkten ogräsättika gör.

Vi förutsätter här att jag faktiskt är kapabel att blanda ut icaättikan till korrekt koncentration.
 
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Ja sorry, fel av mig. Det var ju §3 vi pratade om. :oops:

Men då är min fråga hur kan min hemmablandade ättika "orsaka eller riskera att orsaka skada på människor eller i miljön." som inte den kommersiella produkten ogräsättika gör.

Vi förutsätter här att jag faktiskt är kapabel att blanda ut icaättikan till korrekt koncentration.
Jag håller med om att detta är ett bra argument när en hungrige åklagaren drar igång det hela. Jag kan inte miljörättens grunder ens så bra att jag egentligen är någon bra samtalspartner kring detta.

Sen har vi ju förenklad hela fallet, ogräsättika är inte bara ren ättiksyra i vatten. Det är detergenter, färgämne i det och produkten kommer med en instruktion.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller med om att detta är ett bra argument när en hungrige åklagaren drar igång det hela. Jag kan inte miljörättens grunder ens så bra att jag egentligen är någon bra samtalspartner kring detta.
Inte jag heller...
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen har vi ju förenklad hela fallet, ogräsättika är inte bara ren ättiksyra i vatten. Det är detergenter, färgämne i det och produkten kommer med en instruktion.
Förvisso, men på vilket sätt gör det min ättika till något som "orsakar eller riskerar att orsaka skada på människor eller i miljön." men ogräsättikan ofarlig ur den aspekten? Observera att jag pratar om identiskt användande vilket då innebär enligt den instruktion som ogräsättikan har. Tvivlar på att exempelvis färgämnet i sig gör ogräsättikan mindre skadlig för "människor eller i miljön".

Men jag ger mig då jag inte tror vi kommer längre.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tramsigt, vi känner naturligtvis inte till att alla aspekter av verkan av de flesta kemiska ämnen i naturen. Med den utgångspunkten så kan vi inte använda något i den fysiska världen. Hela naturen är dessutom byggd på kemisk krigföring där olika organismer evolverar metoder för att förgifta varandra så att de själva kan överleva.

Glyfosat har inte förbjudits på tomtmark I just Sverige p g a några rationella skäl. Istället är det rent politiska skäl. Miljörörelsen har haft ett horn i sidan ända sedan 70-talet till detta bekämpningsmedel. Det är en politisk hang-up på samma sätt som deras rädsla för radioaktivitet. Okunskap ger rädsla som driver politik och den populistiska miljörörelsen är väldigt stark i norra Europa.
Enligt "abstrakten" i de vetenskapliga artiklar STB länkar till är riskerna med glyfosat tillräckliga för att det skall vara förbjudet för privatpersoner att ha tillgång till bekämpningsmedel.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tramsigt, vi känner naturligtvis inte till att alla aspekter av verkan av de flesta kemiska ämnen i naturen. Med den utgångspunkten så kan vi inte använda något i den fysiska världen. Hela naturen är dessutom byggd på kemisk krigföring där olika organismer evolverar metoder för att förgifta varandra så att de själva kan överleva.

Glyfosat har inte förbjudits på tomtmark I just Sverige p g a några rationella skäl. Istället är det rent politiska skäl. Miljörörelsen har haft ett horn i sidan ända sedan 70-talet till detta bekämpningsmedel. Det är en politisk hang-up på samma sätt som deras rädsla för radioaktivitet. Okunskap ger rädsla som driver politik och den populistiska miljörörelsen är väldigt stark i norra Europa.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tramsigt, vi känner naturligtvis inte till att alla aspekter av verkan av de flesta kemiska ämnen i naturen. Med den utgångspunkten så kan vi inte använda något i den fysiska världen. Hela naturen är dessutom byggd på kemisk krigföring där olika organismer evolverar metoder för att förgifta varandra så att de själva kan överleva.

Glyfosat har inte förbjudits på tomtmark I just Sverige p g a några rationella skäl. Istället är det rent politiska skäl. Miljörörelsen har haft ett horn i sidan ända sedan 70-talet till detta bekämpningsmedel. Det är en politisk hang-up på samma sätt som deras rädsla för radioaktivitet. Okunskap ger rädsla som driver politik och den populistiska miljörörelsen är väldigt stark i norra Europa.
 
Claes Sörmland
A Antropocen skrev:
Enligt "abstrakten" i de vetenskapliga artiklar STB länkar till är riskerna med glyfosat tillräckliga för att det skall vara förbjudet för privatpersoner att ha tillgång till bekämpningsmedel.
Jag ser inte ett ord om detta i abstracten. Det är ju heller inte en vetenskaplig fråga utan en politisk.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ser inte ett ord om detta i abstracten. Det är ju heller inte en vetenskaplig fråga utan en politisk.
Det är min åsikt efter att ha läst abstrakten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
Det är min åsikt efter att ha läst abstrakten.
Jag delar inte din åsikt.
 
Fanskapet har skickat upp i runda slängar 200 skott upp till fyra meter från där växten stod innan jag tog bort den för två år sedan.

Hos min mor där hyresvärden hetvattenbehandlade hela trädgården och förvandlade den till ett månlandskap förra sommaren sticker det upp ett tiotal skott, förvisso rätt klena, men ändå.

Makalöst seg växt.
 
limstift limstift skrev:
Fanskapet har skickat upp i runda slängar 200 skott upp till fyra meter från där växten stod innan jag tog bort den för två år sedan.

Hos min mor där hyresvärden hetvattenbehandlade hela trädgården och förvandlade den till ett månlandskap förra sommaren sticker det upp ett tiotal skott, förvisso rätt klena, men ändå.

Makalöst seg växt.
Vilken metod använde du för att få bort den?
 
Matte001 Matte001 skrev:
Vilken metod använde du för att få bort den?
Grävde för hand så gott jag kunde.
 
S STB skrev:
Jo, under rubriken Robotgräsklippare. Givetvis fungerar det lika bra med manuell klippning.

Det är den absolut enklaste, billigaste och miljövänligaste metoden så det rekommenderar jag varmt. Tyvärr verkar det vara en mycket liten minoritet av bestånden som är helt omgivna av gräsmatta. Man kommer dock ofta långt med att låta gräsklipparen ta det värsta och sedan kapa resten manuellt om beståndet t.ex. står vid en mur.
[länk]

Tack för att du läst dokumentet och uppskattar det.
I år gav jag robot gräsklipparen tillstånd att härja där det vuxit Parkslide. Två års bekämpning några gånger i veckan sommartid och nu verkar de gett upp. Röjjsåg med gräsklinga verkar vara effektiv. Gamla rester av mitt 30 åriga bestånd Parkslide krattat mot stenmuren och där får det ligga tills det ruttnar. Gräsfröna jag sådde efter bultningen för två år sedan tog sig inte förrän i höstas när Parksliden gav upp. Avger Parkslide något sorts gift för andra växter eller är det helt enkelt så att rötterna stjäl all näring?
 
  • Gräsmark med stenmur, buskar, soligt väder, landsbygd, vårkänsla, inga personer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Japp, parkslide bedriver kemisk krigsföring gentemot annan växtlighet som en konkurrensfördel. Den producerar ämnen som påverkar andra växters överlevnad, tillväxt och reproduktion.
 
  • Gilla
  • Wow
Matte001 och 2 till
  • Laddar…
S
johnjensen johnjensen skrev:
Avger Parkslide något sorts gift för andra växter eller är det helt enkelt så att rötterna stjäl all näring?
Vill man snofsa till det så kan man använda ordet allelopatisk om bland annat parkslidens förmåga att sprida kemikalier som hämmar andra växter. Det är med under kapitlet Styrkor i mitt dokument. Många växter gör det så det är definitivt inget unikt för parkslide. Det är en av alla de egenskaper som tillsammans gör att parksliden med fog kan anses vara den värsta av våra oönskade växter. Av vad jag vet så har parksliden ingen unik egenskap som gör den till en värsting, utan det är summan av allt.
https://bit.ly/parkslide
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.