1 546 260 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Hur kommer det sig att vårt Naturvårdsverk gör en så annorlunda bedömning av hur problematisk Parkslide är, jfrt med myndigheterna i tex England?H Hobbybonde01 skrev:[länk]
I grunden handlar det om den förordningen som naturvårdsverket har fått i uppdrag att utföra. Det är en riskbedömning som görs i deras regi och beroende på vad det blir för utfall så blir en främmande art tex invasiv. Och är den mycket problematiskt blir det åka av. Länsstyrelsen kommer att få i uppdrag att piska på kommunerna så de blöder…. Kommunens åsikter kommer inte ha någon som helst betydelse.
Kommunens miljönämnd kommer att piska på oss medborgare så att vi blöder… eller snarare först hota oss med viten och sedan döma ut dessa. Funkar inte det kommer de tvångsförvalta på den enskildes bekostnad.
Tyvärr är inte Parkslide en väldigt problematiskt växt. Så om jag får gissa så kommer det aldrig bli så att det kommer att åläggas att ta bort den. Utan bara en mängd olika restriktioner. Inte sälja, inte flytta, rötter klassas som riskavfall osv.
Och tur är väl det för regelverket ovan är redan på plats.
Ska vi vänta tills den är lika spridd som där och sedan börja försöka utrota den?
Eller är det en klimatfråga?
Om det senare så borde det vara hög tid att vidta åtgärder med tanke på samma Naturvårdsverks uppfattning om vårt allt varmare klimat.
Geotextil, stenkross och asfalt i kombination funkar.P pmd skrev:
Kolla med @STB han har utvärderat alla alternativa metoder.
Min rekommendation är att ta en tur till något eu-grannland och köpa med en liter glyfosfat hem. Häll över i en annan förpackning och det är garanterat riskfritt. Eller köp på nätet.
Injektion under eller efter blomningen och ingen miljömupp till granne kommer veta vad som hänt. Den bara dog…
Eller vid stora bestånd spruta och ta risken. Vad kan hända? Böter är billigare än alternativen.
Vi kanske skall vara glada åt att något växer här när ”värmen kommer”…K karlmb skrev:Hur kommer det sig att vårt Naturvårdsverk gör en så annorlunda bedömning av hur problematisk Parkslide är, jfrt med myndigheterna i tex England?
Ska vi vänta tills den är lika spridd som där och sedan börja försöka utrota den?
Eller är det en klimatfråga?
Om det senare så borde det vara hög tid att vidta åtgärder med tanke på samma Naturvårdsverks uppfattning om vårt allt varmare klimat.
Får tullen ens hindra att någon tar med sig en förpackning glyfosat hem till Sverige. Finns det undantag i den fria rörligheten?H Hobbybonde01 skrev:
Det senare är nog det bästa alternativet för mig. Parksliden tog vi kål på för flera år sen (med glyfosat) men det är en evig kamp mot ogräs i grusgångar och i dräneringsgruset vid husgrunden.H Hobbybonde01 skrev:
Nä.P pmd skrev:
Nädå! Våra sista 25 m2 parkslide tackade för sig 2020 (med hjälp av Glyfosat) och kom aldrig mer igen!H Hobbybonde01 skrev:
Nej, det finns ingen som får spruta i din trädgård.
Ja, eller den konventionella metoden mot ogräs. Att rensa.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 928 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 928 inlägg
Ja fortsätter du plocka så kommer den till slut få slut på energi i roten. Det är en planta ingen AilienB Bengt65 skrev:
Tappar 0.7g rot och plockar det skotten eller klipper så kommer den sen va borta.
Redigerat:
Nej, det är mycket osannolikt att du får en planta av ett rotfragment. Även om de lyckats med det i labb.B Bengt65 skrev:
Plantan blir inte större av att man klipper mer den. Det är myter. Den fungerar som alla andra växter.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 823 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 823 inlägg
Enklare att köpa glyfosaten direkt från eBay.de (Tyskland), funkar alldeles perfekt. Tyvärr ser jag att den blivit svindyr på de åren som gått sedan jag tog hem en 20 liters dunk inkl frakt för typ 2000 kr. 15 liter "480-grammare" kostar nu typ 500 euro + frakt 30 euro 😱H Hobbybonde01 skrev:
https://www.ebay.de/itm/394690106812
OBS! Köp inte från UK, dom är utanför EU numera, så då kommer tulllen garanterat att ha åsikter om importen.
EU kommer med högsta sannolikhet att förbjuda den här handeln, så har ni framtida behov är det hög tid att köpa till lite för framtida parkslidebekämpning 🤔
Byggveteran
· 2 430 inlägg
Köpte 5 liter 480 grammare från Polen för 1000 kr med frakt för 2 år sen.Mats-S skrev:Enklare att köpa glyfosaten direkt från eBay.de (Tyskland), funkar alldeles perfekt. Tyvärr ser jag att den blivit svindyr på de åren som gått sedan jag tog hem en 20 liters dunk inkl frakt för typ 2000 kr. 15 liter "480-grammare" kostar nu typ 500 euro + frakt 30 euro 😱
[länk]
OBS! Köp inte från UK, dom är utanför EU numera, så då kommer tulllen garanterat att ha åsikter om importen.
EU kommer med högsta sannolikhet att förbjuda den här handeln, så har ni framtida behov är det hög tid att köpa till lite för framtida parkslidebekämpning 🤔