1 548 361 läst · 5 401 svar
1548k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Senaste dagarna nu har jag grävt upp 2-3 miniskott bara, dvs så fort det första röda tittat upp. Det är nästan så jag blir besviken varje dag när jag kollar parksliden nu och inte hittar några nya skott. Den är helt klart riktigt trött.
Samtidigt är det fascinerande att den ens kan leva, så mycket angrepp den har fått genom åren. Rent krasst har den inte haft en enda fullt utvecklad planta med gröna blad som kunnat suga åt sig solljus till fotosyntesen på tre år nu.
Samtidigt är det fascinerande att den ens kan leva, så mycket angrepp den har fått genom åren. Rent krasst har den inte haft en enda fullt utvecklad planta med gröna blad som kunnat suga åt sig solljus till fotosyntesen på tre år nu.
Nej, jag har varit upptagen i en annan tråd. Där behövdes mycket bevis material. Men den stängdes alldeles nyligen.hevi skrev:
Nu kan jag stå till tjänst och leta efter den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dött gräs på platsen där monsterplantan som jag injicerade med glyfosat i höstas stod. Tror inte att jag spillde ut något glyfosat alls. Har någon annan sett samma fenomen eller ska jag tro att det inte finns något samband?
Jag tänkte bearbeta mina båda "buskar" parkslide genom att gräva upp huvudplantorna, jaga de större rötterna med en minigrävare och därefter få in hela området inom Runes revir (Rune är robotgräsklipparen som kör varje natt). Vad tror ni om det?
Har funderat på att släppa in roboten till mina parkslides men gör det inte, dels för att jag vill ha kontroll över skotten och kunna göra mer konstruktiva aktiviteter, dels för att jag tror även sol på små skott kan ge roten positiv känsla av att vilja vara kvar.mrjohn skrev:
Men intressant om du testar, det kanske funkar jättebra.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jag har ett par vänner som har haft sin Parkslide i schack genom att sonika bara köra över skotten med gräsklipparen. Den dör dock inte. Låter det vara osagt om hur mycket ljus den kan ta upp när skotten är röda och innan den drar ut lite blad och klorofyll, men jag personligen hade nog hellre sett att skotten ryker direkt (eller täcks över helt) även när de kommer som små knallröda minifallosar i jorden - istället för att gå i tron om att gräsklipparen håller den i schack och vips så dyker det upp nya skott 7 meter därifrån, efter att den har rotvandrat i marken i något år...
Kör du på den varianten så uppdatera gärna om hur det går.
Jag kommer aldrig glömma min förvåning när det plötsligt sprängde upp en planta genom trallgolvet mitt inne i växthuset, några meter ifrån där häcken var planterad. Det var då jag kände att det var dags att börja googla på vad för slags växt jag hade på min baksida...
Kör du på den varianten så uppdatera gärna om hur det går.
Jag kommer aldrig glömma min förvåning när det plötsligt sprängde upp en planta genom trallgolvet mitt inne i växthuset, några meter ifrån där häcken var planterad. Det var då jag kände att det var dags att börja googla på vad för slags växt jag hade på min baksida...
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Möjligt att det blivit kontaminerat ändå i marken, men samtidigt svårt att sia. Parksliden har ju dragit näring där innan och min baksida ser i praktiken likadan ut nu efter bekämpning mot den. Det är precis som om marken är dränerad på näring. Sedan har det väl varit en märklig vår/fakesommar också, jag märker att min gräsmatta har lite döda fläckar som inte riktigt har orkat ta fart. Ska dra över med vertikalskäraren samt gödsla upp där (fast det väntar jag nog med ett tag innan jag vågar göra det där Parksliden är, heh..)Spoz skrev:
Nu har jag funderat lite över hur det är möjligt att Parkslidetill synes verkar överleva utan tillgång till ljus och näring. Och jag funderar om det inte kan vara så att den med hjälp av svampar (mycel) tar näring från andra växter. Då skulle det faktisk var möjligt att parksliden tar näring från gräset och därmed gör att gräset mår sämre i närheten av parkslide eller rentav dör.
Jag är inte kunnig och har alltså ingen aning om det ens är möjligt, men finns det kanske några lärda här som kan underbygga eller förkasta min teori?
Jag är inte kunnig och har alltså ingen aning om det ens är möjligt, men finns det kanske några lärda här som kan underbygga eller förkasta min teori?
Angående dött gräs där man bekämpat parkslide med glyfosat:
Jag testar med att bekämpa med natriumhydroxid och det växer väldigt mycket andra växter omedelbart bredvid. På områden där jag inte bekämpat är jorden runt de gamla parkslideplantorna helt bar. Inget gräs har försöker ens växa här.
Du har på bilden långt gräs som nu är dött. Min slutsats är därför att glyfosat dödar gräset trots att det injicerats direkt i parksliden. Gissningsvis är detta inget problem på sikt eftersom det sägs att glyfosat bryts ner naturligt relativt snabbt. Dock blir man betänksam. När det väl kommit ner i grundvattnet sa någon att det bryts ner väldigt långsamt.
Jag testar med att bekämpa med natriumhydroxid och det växer väldigt mycket andra växter omedelbart bredvid. På områden där jag inte bekämpat är jorden runt de gamla parkslideplantorna helt bar. Inget gräs har försöker ens växa här.
Du har på bilden långt gräs som nu är dött. Min slutsats är därför att glyfosat dödar gräset trots att det injicerats direkt i parksliden. Gissningsvis är detta inget problem på sikt eftersom det sägs att glyfosat bryts ner naturligt relativt snabbt. Dock blir man betänksam. När det väl kommit ner i grundvattnet sa någon att det bryts ner väldigt långsamt.
Det ser onekligen ut som det. Jag skulle hoppa över det huset.
Nej, är inte beståndet större än så, och tycker ni om huset i övrigt, så låt inte detta avgöra. Vi hade ca 2x2 m när vi köpte vårt hus. Förra året ryckte jag manuellt, i början varje dag, mot slutet någon gång i veckan. Vid den här tiden förra året hade den tittat fram. I år har den ännu inte tittat fram (växtzon 4), så jag tänker deklarera iaf delseger. Som jag skrev i ett tidigare inlägg: Maskrosor är värre. Där har jag inte ens börjat kämpa.Nillea skrev:
Är det ett mastodont-bestånd kanske läget blir annat.
Ni som har fått uppdykande "pittar", vilka växtzoner är ni i?