Tom12 skrev:
...Konstigt nog verkar den inte trivas bland björkar och granar ....
Jag kan intyga att en granne har stora problem med att parkslide håller på att äta sig in i hans granhäck (modell stor, tjock häck av riktiga rödgranar). Det är tydligt att parksliden angriper under mark och tär på granarna vid platsen. Troligtvis en effekt av krigföringen med antioxidanter.
 
Jag har sett min Cthulhu i olika skepnader genom åren, men i år har den tagit en annan form. Där den känner på sig att den kan spränga upp skott, så kör den verkligen all in. Jag kan inte tolka det på annat sätt att den är på väg att bli besegrad. De är de sista trupperna som den försöker att skicka fram i ett redan förlorat slag.

Denna pjäs grävde jag upp idag. Såg tre skott som precis tagit sig upp ovan jord och detta i en sandhög i hörnet på tomten. Inte ens vanlig jord alltså, utan ren sand.

P1080650.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Det man tydligt ser på bilden är dess förmåga att föröka sig. Från en liten rotstump så har den grenat upp sig i ett tjugotal nya skott. Tack och lov har alla skotten rört sig åt exakt samma håll. Hade den varit smartare hade den kört igelkottförsvar och spretat ut skotten åt alla håll. Möjligt att det kan ha sipprat ner en ljusstrimma genom sanden, typ en mask som traskat ner och lämnat ett litet hål efter sig eller något.
 
Jag har själv bara bekämpat min i ett år, men nu andra året ser jag också liknade skott som du säger. Dock inte lika många utan 3-4 som kommer ihop.

Tror på att det är bra att vara ute ofta och plocka skott som kommer, låter man dom bli för stora så ser det ut som om det sticker ut trådtunna rötter från olika nivåer längs stammen under jord. Så väntar man för länga så är ju bara risken att den skjuter i väg rötter åt massa håll. Min är delvis inne i en nu nedsågad häck, vilket gör att jag iår kommer åt att ta skotten bättre. Men svårt att gräva upp och ta bort alla rötter. Vill gärna inte gräva bort häcken och då är det ju svårt att bli av med rötterna och dessutom skilja på vilka rötter som är parkslide och vilka som är häck.

Men försöker gräva lite djupare när jag tar skotten så jag får med lite rötter iaf.
 
Natriumhydroxid (Kaustiksoda) är lösningen!

Grävde upp en parkslide för fyra år sedan utan att veta vad det var för växt. Vilket medförde mängder med små rotbitar kvar i jorden. Bråkade med den och drog upp massor med skott under tre år utan minsta tendens till att den skulle ge upp, tvärtom.
I höstas läste jag här om någon som testade att vattna den med utspädd kaustiksoda och testade.

Vattnade upp ett par behållare kaustiksoda i höstas och har använt två stycken hittills iår och skotten har minskat med minst 90%. Det bästa är att gräset inte tar skada av häxbryggden..

Blandar en kapsyl soda med 12liter vatten.och vattnar ut över ett par kvadrat. Vid för hög koncentration gulnar gräset men återhämtar sig..


Testa!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Parkslide?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen tvekan!
 
bozze4evigt skrev:
Parkslide?
Praktexemplar
 
T
Vad skiljer parkslide och landslide i utseendet? Ser hos flera grannar stora bestånd av det som ser ut som parkslide, men samtidigt är det ganska välstrukturerade bestånd som inte utökar sig i kvantitet?
 
Fan va härligt! *not*

Så, då är frågan, vart börjar jag?
Grävmaskin ej aktuellt, måste då ner på grannens tomt och de vill ja ej.

Ska jag börja med roundup eller gräva upp?
Steg-för-steg guide önskas :)
 
  • Ledsen
Anna.p
  • Laddar…
bozze4evigt skrev:
Fan va härligt! *not*

Så, då är frågan, vart börjar jag?
Grävmaskin ej aktuellt, måste då ner på grannens tomt och de vill ja ej.

Ska jag börja med roundup eller gräva upp?
Steg-för-steg guide önskas :)
Ta det inte så, se det mer som att du nu vet vad du ska göra varje ledig stund de nästkommande 20-30 åren. Du kommer inte ha tid att ha tråkigt. :D
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
T
Framförallt, Round Up är ingen lösning, utan kan vara med för att begränsa tillväxt. Jag har injicerat stark Round Up i flera veckor i alla skott som kommer, men det växer ändå under marknivå.
 
Glyfosat gör mest nytta när den injiceras på hösten. Jag fick mycket bra resultat av det.
 
I England är det vanligt att man injicerar stammarna med ca 5ml koncentrerad roundup mellan den andra och tredje noden under hösten för maximal verkan. Det är då all energi och herbicid dras ner i roten.

Minns inte exakt när under hösten som rekommenderades, men jag tror det var efter den första natten under noll grader.

Mellan höstinjiceringarna låter de den växa på plats för att inte sprida sig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.