1 548 366 läst · 5 401 svar
1548k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Parkslide rör sig inte så mycket om man inte bråkar med den. När man börjar gräva och spruta gift börjar den fara iväg.
Vår stod vid husväggen och rötterna åt sig in i väggen och dränering så därför måste vi få bort den.
Jag tycker egentligen den är fin som växt.
Vår stod vid husväggen och rötterna åt sig in i väggen och dränering så därför måste vi få bort den.
Jag tycker egentligen den är fin som växt.
Räkna med en ordentlig insats för att få bort det, men som i alla husaffärer finns det ju för- och nackdelar. Bra att ni är medvetna om att det finns.Nillea skrev:
Är det ett bra hus i övrigt?
Tack för alla svar. Och tack till den här tråden som jag läste lite i i höstas och därför fick en känsla för att det var eventuellt en skum växt i trädgården. :eek:
Låter som att det kan vara värt en titt till imorgon då vi gillar huset. 60tal där allt invändigt bör fixas de kommande åren men taket är bytt och dränering gjord
Får försöka se imorgon om Växtlighet har spritt sig från grannarna eller om det är tidigare ägare som planterat och hur stort det verkar vara. Säljs av ett dödsbo så att få svar från säljarna är svårt.
Låter som att det kan vara värt en titt till imorgon då vi gillar huset. 60tal där allt invändigt bör fixas de kommande åren men taket är bytt och dränering gjord
Får försöka se imorgon om Växtlighet har spritt sig från grannarna eller om det är tidigare ägare som planterat och hur stort det verkar vara. Säljs av ett dödsbo så att få svar från säljarna är svårt.
Nu har jag inte läst hela tråden, även om jag med stor fascination läst den första biten. Etablerat ogräs är ett aber, jag kämpar för egen del med kirskål, även det ett ätbart ogräs, mitt recept här är att täcka med tjock PVC-duk och låta åren gå.
Jag blev för ett tag sedan bjuden på en äppelpaj med Parkslide i. Framförallt när skotten kommer upp på våren och ännu inte hunnit "träa till sig" kan parksliden användas som rabarber och kommer även från samma växtfamilj. Äkta rabarber har en bättre karaktär, men det är alltid lika fascinerande att kunna smaka på sådant som bespottas i växtvärlden.
Jag blev för ett tag sedan bjuden på en äppelpaj med Parkslide i. Framförallt när skotten kommer upp på våren och ännu inte hunnit "träa till sig" kan parksliden användas som rabarber och kommer även från samma växtfamilj. Äkta rabarber har en bättre karaktär, men det är alltid lika fascinerande att kunna smaka på sådant som bespottas i växtvärlden.
Har läset om de forskare som arbetar med att få fram en ensekt som skall äta upp bestånden. Detta har i tester visat att plantorna till slut vissnar. Detta måste väl tyda på att taktiken det använder är att aldrig släppa upp plantorna och att dom således dör på lång sikt om man hela tiden avverkar dem som små skott? Tänker jag fel?
Någon här som under många år aldrig släppt upp en enda planta som kan beskriva hur detta påverkat tillväxten?
Någon här som under många år aldrig släppt upp en enda planta som kan beskriva hur detta påverkat tillväxten?
Det finns insekter som lever under jord. Utan att veta just i det här fallet, men jag skulle gissa på att det är just en sådan eftersom de sprider sig med rötterna.mrjohn skrev:Har läset om de forskare som arbetar med att få fram en ensekt som skall äta upp bestånden. Detta har i tester visat att plantorna till slut vissnar. Detta måste väl tyda på att taktiken det använder är att aldrig släppa upp plantorna och att dom således dör på lång sikt om man hela tiden avverkar dem som små skott? Tänker jag fel?
De växer väldigt snabbt så man behöver vara ute och plocka mer eller mindre varje dag. Ingen sommarsemester på många år.mrjohn skrev:
När man börjar bekämpa på det viset så börjar den skicka ut rottrådar för att sprida sig till nya områden. De kan växa många meter under jorden innan de tittar upp igen.
Det är nog inte många som orkar med detta. Heder åt de som lyckas!
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Hade man låtit den vara i fred i Japan, där den kommer ifrån, så finns det redan kusar som äter den och håller beståndet i schack. Det är som vanligt när man importerar flora till en helt annan region utan att ta hänsyn till t.ex. dess predatorer, som det blir så här.mrjohn skrev:Har läset om de forskare som arbetar med att få fram en ensekt som skall äta upp bestånden. Detta har i tester visat att plantorna till slut vissnar. Detta måste väl tyda på att taktiken det använder är att aldrig släppa upp plantorna och att dom således dör på lång sikt om man hela tiden avverkar dem som små skott? Tänker jag fel?
Jag har ju kört med fler än en taktik mot parksliden, så jag kan inte sia om hur mycket det hjälpt att dräpa alla skott när de kikat upp, men de få som har kommit upp under presenningar har blivit bekämpade med kem.
Min parkslide är i högvarv just nu och producerar skott varje dag, men den är så pass trött nu att jag vissa dagar inte hittar några skott alls och vissa dagar bara 2-3 skott totalt. Så just nu är det inget jobb alls att nypa skotten när de kommer upp. Samtidigt är det tre år sedan den fick solljus på sig sist och ändå skjuter den skott som en galning, så jag får faktiskt ge den en omgång kem i år igen.
Jag har haft plåtar mot bakväggen på ett uthus mer ån 6 år, när jag gick förbi igår så ser jag att nåt grönt sticker fram högst upp. Bakom plåten finns ett gammalt parkslide bestånd med två nästan vita skott på över 1 meter som lyckats ta sig upp och slänga fram några gröna löv ovanför plåtkanten. Hur är det möjligt?! Det har inte varit sol där på flera år, men ändå lyckas de kraftsamla och skicka upp stammar så långt... Så nej, att endast plocka skott tror jag inte räcker om man vill eliminera parkslide, dock att begränsa den.
Jag har nu hittat 4 bestånd på min tomt. Det första är begränsat på ett berg, där kör jag endast med injicering av tysk Round Up. Det andra var i gräsmattan, där grävde jag bort allt inkl jord, la i säck och körde till brännbart. De övriga två har jag grävt upp rötterna på, dock lämnat jord och kommer att köra kem + jaga skott. Får se hur det går över tid..,
Jag har nu hittat 4 bestånd på min tomt. Det första är begränsat på ett berg, där kör jag endast med injicering av tysk Round Up. Det andra var i gräsmattan, där grävde jag bort allt inkl jord, la i säck och körde till brännbart. De övriga två har jag grävt upp rötterna på, dock lämnat jord och kommer att köra kem + jaga skott. Får se hur det går över tid..,
Tyvärr har jag den och när jag flyttade in angrep jag den med högtryckstvätten. Sköljde bort all jord från rotsystemet och fick upp tre stora högar som jag försökte bränna. Det brann inte bra men tog lång tid innan den återkom. Det finns två sorters skott hona och hane och som tur är funkar det att köra röjsåg på stammarna och det är viktigt att inte låta den blomma. Men efter 14 år är den kvar. Konstigt nog verkar den inte trivas bland björkar och granar där dyker den inte upp på min tomt.
Tre varianter : på allmänningen låter jag det vara, det jämnar ut sig. På vår tomt la jag från början i jord med lite frön, går fort. Sedan kom jag på ett ännu bättre sätt; man delar grästuvan på mitten med händerna, fiskar ur ogräsplantan och stuvar sedan ner grästuvan i hålet igen.TreeView skrev: