1 546 026 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Under varje skott på bilden så gick det 5-6 cm till ner i jorden, men sedan slutade det tvärt. Inte första gången jag ser det fenomenet. Man förväntar sig liksom att det borde finnas en tjockare rotbit nertill, men det är nog snarare tvärtom att det ligger någon millimeter bara i jorden som sedan skotten tar fart från. De tunnaste rötterna är svarta och ser ut som en sytråd, så de är också svåra att upptäcka rakt av med blotta ögat.TreeView skrev:Håller med, riktigt konstigt. Hur stor rotbit fanns under varje skott? Hur långt under jordytan låg roten?
Fattar inte var den får energin att lyckas med detta? Det borde krävas relativt mycket lagrad energi för att lyckas trycka upp ett skott, och i och ned att det är fristående rötter så kan skotten inte gynnas av varandra?
Nu ikväll hittade jag en klase en bra bit in på min gräsmatta, men när jag grävde upp den så såg jag också sytrådsroten. Den är rätt slitstark, så hittar man en sådan så är det bara att dra. Jag drog upp en meter innan den gick av.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 922 inlägg
Hur är det med får, tycker dom om parkslide?
Skulle det i så fall vara lösningen, först ta ner det stora beståndet, sen hägna in och låta får hålla det som kommer upp i schack i flera år.
(Jag vet inte om får har varit uppe på tapeten i tidigare i tråden, och ordet "får" är för kort för att man ska få söka med det i tråden.)
Skulle det i så fall vara lösningen, först ta ner det stora beståndet, sen hägna in och låta får hålla det som kommer upp i schack i flera år.
(Jag vet inte om får har varit uppe på tapeten i tidigare i tråden, och ordet "får" är för kort för att man ska få söka med det i tråden.)
En del av mina nya fina plantor är avbetade. Jag vet inte om det är rådjur eller harar, men jag tror mer på rådjuren. Tyvärr tar de på tok för lite för att göra någon skillnad.
Tyvärr är det inte praktisk möjligt att ha får i ett villaområde. Om inte grannarna sätter stopp för det så finns lagar om hur de måste skötas.
Tyvärr är det inte praktisk möjligt att ha får i ett villaområde. Om inte grannarna sätter stopp för det så finns lagar om hur de måste skötas.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 779 inlägg
För att rensa skott som inte har förvedat sig fungerar det säkert. Får brukar repa blad. Har sett bilder där parkförvaltningar använder får att hålla rent områden som är svåra att bearbeta maskinellt. Får används också för att hålla solcellsanläggningar fria från gräs. Getter klarar nog att ta hela växten, men då får man räkna med allmän ragnarök i inhägnaden .Mikael_L skrev:Hur är det med får, tycker dom om parkslide?
Fräsa ned nåt kanske skulle funka, dock måste ju varenda liten rotdel verkligen dö om det ska funka, vilket är svårt att uppnå.
Jag har nu grävt ur ett område på 2x2x0.5 meter och lagt i sopsäck och kört till tippen, vilket var fruktansvärt. Problemet nu är att det säkert finns kvar rotdelar i botten på detta hål som är rester efter mitt grävande...därför känns det som att jag fortfarande inte löst problemet. Ska jag dränka översta jordlagret med salt? Tysk Round Up?
Till råga på allt så körde Automovern ner i hålet...trodde den var parkerad...
Jag har nu grävt ur ett område på 2x2x0.5 meter och lagt i sopsäck och kört till tippen, vilket var fruktansvärt. Problemet nu är att det säkert finns kvar rotdelar i botten på detta hål som är rester efter mitt grävande...därför känns det som att jag fortfarande inte löst problemet. Ska jag dränka översta jordlagret med salt? Tysk Round Up?
Till råga på allt så körde Automovern ner i hålet...trodde den var parkerad...
Salt är ju alltid effektivt och kanske tom Matslj skulle kunna nyttja sitt intresse från Arid-tråden. Skulle vara intressant att testa en lyt av Stenolofanders salt och MissAnpassads Aq.Dest. injicerat med lagom högt tryck lågt i de kraftigaste stammarna och sen i med källarelektroderna och en bättre mer kapabel Arid-låda. Borde få med sig hela rotsystemet ut i minsta delarna på ett enkelt och effektivt sätt ingen grävning inga besvärande kemikalier bara lugnt vänta in förödelsen.
GK100 skrev:Salt är ju alltid effektivt och kanske tom Matslj skulle kunna nyttja sitt intresse från Arid-tråden. Skulle vara intressant att testa en lyt av Stenolofanders salt och MissAnpassads Aq.Dest. injicerat med lagom högt tryck lågt i de kraftigaste stammarna och sen i med källarelektroderna och en bättre mer kapabel Arid-låda. Borde få med sig hela rotsystemet ut i minsta delarna på ett enkelt och effektivt sätt ingen grävning inga besvärande kemikalier bara lugnt vänta in förödelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 779 inlägg
Det där ser mer ut som jätteslide och som jag har förstått, inte är lika svårutrotad