1 546 015 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Något som vi upptäckte var effektivt var att strö ett riktigt rejält lager med täckbark över det hela. Visserligen växer det jättebra i täckbarken, men det fäster ju inte utan är väldigt enkelt att bara dra upp alltihopa utan att det går sönder några rötter. Har inte fått bort det, men tillsammans med gräsklippning gör det att det iallafall inte sprider sig.
Problemet för vår del är att det står på en allmänning där ingen riktigt bryr sig om det.
Problemet för vår del är att det står på en allmänning där ingen riktigt bryr sig om det.
Jag har följt denna tråden med skräckblandat intresse, ungefär som man ser på en skräckfilm och undrar hur det ska gå!
Så idag när jag var ute och röjde kanterna i hagen så såg jag små skott där röjde bort en massa visset och en kall kår kändes i ryggen, kan det vara så att Freddy Krüger har flyttat in i vår hage?
På två ställen längs staketet finns grupper av dessa skott och de verkar sprida sig längs gränsen även om det syns några skott både i gräset och i vetefältet på andra sidan. Är det någon som med säkerhet kan säga vad detta är?
Så idag när jag var ute och röjde kanterna i hagen så såg jag små skott där röjde bort en massa visset och en kall kår kändes i ryggen, kan det vara så att Freddy Krüger har flyttat in i vår hage?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På två ställen längs staketet finns grupper av dessa skott och de verkar sprida sig längs gränsen även om det syns några skott både i gräset och i vetefältet på andra sidan. Är det någon som med säkerhet kan säga vad detta är?
Ser ut att vara något annat än Parkslide så du kan andas utpjodden skrev:Jag har följt denna tråden med skräckblandat intresse, ungefär som man ser på en skräckfilm och undrar hur det ska gå!
[bild]
Vet inte vad det är dock.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 779 inlägg
Det är rallarros, så du kan andas ut. De går att äta och är väldigt goda. Stek dem med vitlök i en panna med smör.pjodden skrev:Jag har följt denna tråden med skräckblandat intresse, ungefär som man ser på en skräckfilm och undrar hur det ska gå!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Numera när jag i praktiken sanerat hela slänten, så tar jag bara ett spadtag om jag inte upptäcker något mer i jorden. För fyra år sedan var det knökfullt med rötter, så körde jag ner spaden så var det ett myller med rötter i allt från sytråds storlek till storleken av en fullvuxen människas arm.TreeView skrev:
Här ser man lite av hur det såg ut när jag dränerade kåken och inte kunde låta bli att rulla ner grävmaskinen och formligen totaldemolera hela slänten. Varje skopa jag tog upp sanerade jag från galna mängder rötter;
[video=youtube;U6uRQuW4r5s]https://www.youtube.com/watch?v=U6uRQuW4r5s[/video]
Det jag märkt är att i och med att jag fick upp de större rötterna ur marken, så har Parksliden blivit mycket lättare att hantera. Dess pulsåder är liksom borta, så ett litet skott kan inte längre suga på modersmjölken från övriga sliden, utan måste skaffa sin egen energi för att kunna sprida sig med styrka. Den energin får den inte för ovanpå marken står en skogstokig norrlänning redo med spade...
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 779 inlägg
Här är en intressant rapport från Cornwall med fältprover. Man har använt upp till 300 mM saltlösning i syfte att gynna salttåliga arter. Fallonica x har tydligen inget skydd mot ökande salthalter. De har dock inte mätt långsiktiga effekter.
Round-up var det enda växtgiftet som fungerade fullt ut. Andra växtgiftstester avbröts eftersom de gav negativ effekt på kringliggande flora.
https://www.cornwall.gov.uk/media/3634839/CUC-Knotweed-Final-Report.pdf
Round-up var det enda växtgiftet som fungerade fullt ut. Andra växtgiftstester avbröts eftersom de gav negativ effekt på kringliggande flora.
https://www.cornwall.gov.uk/media/3634839/CUC-Knotweed-Final-Report.pdf
Det här var intressant, samtidigt som det kittlar huvudet efter effektiva lösningar. Jag får erkänna att jag hoppat över en del sidor mitt i tråden, då den var väldigt lång, men jag har läst mycket.
Nu är jag ingen växtkunnig person, men vad jag förstått så hjälper i princip ingen som helst ovanjordbekämpning? Rötterna matas effektivt på med liv som sprids. Jag tänker såhär, utan att vidare funderat på huruvida det skulle fungera eller inte, men det är fritt fram att dumförklara mig. Jag är van
1. Skruva in ett par skruvar i två stammar en bit ifrån varandra, strömsätt med elaggregat för djurhage och bränn sönder rötterna däremellan... (?)
2. dunka ned bevattningsrör lite utspritt runt rötterna, placera en tank med något i som håller jorden mättad med något annat än livsgivande regnvatten. Det här kräver ytterligare funderingar då det inte får störa ut ekosystemet.
Jag funderar på exempelvis en kalkblandning eller liknande som skulle kunna tas upp av rotsystemet och täppa igen vad det nu kan finnas. (åderförkalkning ???) eller kanske helt enkelt en kraftig övergödning för att rubba balansen?
Järnsulfatblandning, salt, tensider, flytande kväve eller inte vet jag...
Nu är jag ingen växtkunnig person, men vad jag förstått så hjälper i princip ingen som helst ovanjordbekämpning? Rötterna matas effektivt på med liv som sprids. Jag tänker såhär, utan att vidare funderat på huruvida det skulle fungera eller inte, men det är fritt fram att dumförklara mig. Jag är van
1. Skruva in ett par skruvar i två stammar en bit ifrån varandra, strömsätt med elaggregat för djurhage och bränn sönder rötterna däremellan... (?)
2. dunka ned bevattningsrör lite utspritt runt rötterna, placera en tank med något i som håller jorden mättad med något annat än livsgivande regnvatten. Det här kräver ytterligare funderingar då det inte får störa ut ekosystemet.
Jag funderar på exempelvis en kalkblandning eller liknande som skulle kunna tas upp av rotsystemet och täppa igen vad det nu kan finnas. (åderförkalkning ???) eller kanske helt enkelt en kraftig övergödning för att rubba balansen?
Järnsulfatblandning, salt, tensider, flytande kväve eller inte vet jag...
1. är intressant. Här är en artikel om att förinta åkertistel med el. http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/forskningsnytt/FLN98-03/FLN98-03C.HTM
20 kV och åtskilliga kW antar jag, lite knepigt att använda hemma
Elaggregat för djurhage kommer inte ge någon effekt. Jag har zappat krukväxter med en Teslaspole... Inget händer.
20 kV och åtskilliga kW antar jag, lite knepigt att använda hemma
Elaggregat för djurhage kommer inte ge någon effekt. Jag har zappat krukväxter med en Teslaspole... Inget händer.
Jag tänkte först skriva svetsaggregat, men backade lite från det
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 779 inlägg
Elektroosmos kanske är lösningen? Det sägs ju fungera som ett alternativ till dränering och borde följaktligen kunna torka ut moderrötterna.
Salt verkar vara sim Akilles häl. Den har inget försvar mot.Johan Gunverth skrev:Här är en intressant rapport från Cornwall med fältprover. Man har använt upp till 300 mM saltlösning i syfte att gynna salttåliga arter. Fallonica x har tydligen inget skydd mot ökande salthalter. De har dock inte mätt långsiktiga effekter.
[länk]
Salta på grabbar tills den dör.