Om nu salt fungerade i viss utsträckning, kunde inte injicerad saltlake vara en lösning (ehehe!) att testa istället för Round-Up? Det lär ju störa osmosen rejält.

hsd
om salt verkar lite, kanske klor biter häll på klorin och täck med plast

S
Klorin är ett ganska miljöfarligt gift. Målet är för de flesta att döda parksliden och kunna plantera andra växter. Vill man totalt förstöra jorden och förgifta grundvattnet så finns det massor att välja på. Klorin anser jag är ett bra sådant exempel. Salt är inte heller bra för växter, men lakas ju ur naturligt och blir med tillräcklig utspädning helt ofarligt. Eventuellt kan det dock ta lång tid innan dess.

Roundup är visserligen giftigt men bryts i normala fall ner till ofarliga beståndsdelar. Jag experimenterar med natriumhydroxid som när det späds ut gör jorden lite mer basisk och är därmed nyttig för min ganska sura mark.
Att spruta salt direkt i stammen låter också som ett intressant och miljövänligt alternativ. Man lär ju inte kunna förgifta jorden med så små mängder.

Jag tycker mig också ha förstått att injicering av koncentrerad Ruondup utan att dra upp plantan är bäst, i synnerhet på hösten när den skall dra ner näringsämnen till rötterna. Behandling av bladen är, som jag förstår det, inte speciellt effektivt.

Redigerat:
hsd
Roundup är värre än klor särskilt när doseringsanvisningen frångås
salt är en klorförening tex. vanligt salt är natriumklorid

T
Så är första försöket med injicering avklarat, svårt då skotten fortfarande är små. Man är ju ingen kung med kanyler eller.

När den tyska dynamiten kommer så finns två hypoteser, den ena är att gräva upp skotten med så mycket rot som möjligt samt därefter behandla lokalt på nya skott och rötter som syns. Alternativt att bryta av skotten i marknivå och injicera i brottytan.

hsd skrev:
...
Visst, men du lär aldrig kunna lösgöra rent klor utan stöddig elektrolys.

• Gilla
D09
  • Laddar…
"Pittarna" har precis dykt upp hemma hos mig. Har två kvällar på raken gått och knipsat. Tyvärr märker jag att de även växer en bit in på grannens tomt.

hsd skrev:
Roundup är värre än klor särskilt när doseringsanvisningen frångås
Redigerat av Mod.

Redigerat av moderator:
Jag har ju aldrig haft parkslide (tack gode gud), men jag har funderat på om någon har försökt att övergödsla den med obrunnen gödsel? Människobajs och kiss (samt även hundars) har ihjäl växter om man tillför växterna det i för hög koncentration. Bara nyfiken.

hsd skrev:
Vad tror Du anledningen till Roundup restriktioner är
Jo, men nu diskuterar inte jag Roundup's eventuella restriktioner utan att du jämställer klorin med bordssalt "för att salt är en klorförening".

Red av Mod.

Redigerat av moderator:
hsd
Jämställer inte men påpekar att Du använder klorföreningar dagligen ;)

hsd skrev:
Fast bara för att ett ämne finns i vårt vardagliga liv, betyder inte att ämnet i en annan form är oskadligt. För det första finns det alfa och betaversioner av många ämnen (som spegelbilder), där den ena är benign (ofarlig) och den andra malign (skadlig). Neurosedyn är ett sådant exempel, där en form var ofarlig, men den andra orsakade så stora fosterskador att många dog och de övriga barnen lever med skador. Den stora skandalen med neurosedyn var att kroppen gjorde om den ofarliga formen till den skadliga efter intaget.
För det andra så borde du titta på filmen "Erin Brockovich" där sexvärt krom tas upp, krom är ju också något vi äter varje dag, men inte just sexvärt.
Miljömupp och naturvetare. ;)

Mikael_L
hsd skrev:
Glyfosat (round-up) består av väte, syre, fosfor kol och kväve. Saker vi får i oss dagligen. Om det nu spelar någon roll ...?

T
Annananna skrev:
"Pittarna" har precis dykt upp hemma hos mig. Har två kvällar på raken gått och knipsat. Tyvärr märker jag att de även växer en bit in på grannens tomt.
Behandlar du efter att du knipsat? Hur länge har du hållit på att knipsa?

Klorin, diesel och bensin fungerade inte på den under mitt experiment (på en planta i en hink). Allt ovan jord dog, men nere i den större roten utvecklades nya skott 2v efter kemattacken. Precis som med de flesta andra kemikalier, så är det otroligt lätt att döda den synliga delen av parksliden med kem. Det är rotsystemet som är det jobbiga.

Min stack upp ytterligare ett skott idag, men den är förvånansvärt lugn annars. Antingen lurar den brallorna av mig och börjar tokspränga skott snart, eller så har jag i praktiken redan vunnit kampen. Gräver upp de skotten som kommer nu och jordsanerar jorden med sil precis där jag kört ner spaden. Årets taktik nu är manuell bekämpning nu inledningsvis, sedan övertäckning och inkapsling när jag ska vara bortrest lite i sommar och slutligen borttag av övertäckning, kembehandling av det som finns under övertäckningen och därefter slutgiltig inkapsling och bokslut.

• Gilla
hevi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.