shadowfire skrev:
energi från... vad?
På ett engelskt Youtube-klipp pratade de om att växten har "batterier" som ger den energi utan fotosyntes. Därför kan den klara sig utan tillfört ljus.

T
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Skapa konto

T
Hej, försöker ladda upp en bild från mobilen, går sisådär. Har panikångest efter det att jag hittade konstiga skott komma upp bredvid en växt jag aldrig sett tidigare...skulle gärna vilja höra om det kan vara parkslide. Försöker med bilden igen.

Jodå, det är Parkslide det där... :(

T
Nä, kan inte vara sant. Satt bredvid den idag och liksom såg den för första gången, kändes obekvämt familjär efter bilderna här. Den där äckliga rödbruna nyansen, känns inte naturlig...

Den är kanske djävulens avkomma...

TreeView skrev:
Nä, kan inte vara sant. Satt bredvid den idag och liksom såg den för första gången, kändes obekvämt familjär efter bilderna här. Den där äckliga rödbruna nyansen, känns inte naturlig...
Ett riktigt praktfullt skott också, som dessutom ser ut att vara lite avsides?

T
Alrajt, vad gör jag? Positivt är att det är lite separat del av trädgården, det vill säga den kan inte sprida sig rotmässigt då det är berg runtom. Men jag vill eliminera den, snarast! Blir dock svårt att gräva ur hela området då det står en tall bredvid...

Förra året kom det inga skott, tror jag, det är två döda pinnar som sticker upp bredvid dessa 3-4 skott, tror det är huvudplantan.

S
översiktsbild vore bra.

TreeView skrev:
Alrajt, vad gör jag? Positivt är att det är lite separat del av trädgården, det vill säga den kan inte sprida sig rotmässigt då det är berg runtom. Men jag vill eliminera den, snarast! Blir dock svårt att gräva ur hela området då det står en tall bredvid...

Förra året kom det inga skott, tror jag, det är två döda pinnar som sticker upp bredvid dessa 3-4 skott, tror det är huvudplantan.
Fäll tallen, gjut en sarkofag runt på berget, och fyll med svavelsyra. Näe men skämt å sido - om det är begränsat för tillfället skulle iaf jag verkligen ta tillfället i akt och eliminera plantan ordentligt?

T
Sex stycken praktfulla skott, ett mitt i huvudplantan sen 5 stycken ca 30 cm därifrån. Bifogar bild nedan. Första insats blev att pensla allt med Konc Round Up...nu startar kriget, all assistans välkommen!

T
image.jpg
Skapa konto

S
TreeView skrev:
Sex stycken praktfulla skott, ett mitt i huvudplantan sen 5 stycken ca 30 cm därifrån. Bifogar bild nedan. Första insats blev att pensla allt med Konc Round Up...nu startar kriget, all assistans välkommen!
Kör du med Roundup så verkar det mycket effektivare att injicera. Jag har dock inte prövat själv så jag skall inte säga för mycket. Jag skulle tro att man kan köpa en tom spruta på apoteket.

T
Blir ju lätt en sån där spruta, förstår dock inte vilket medel jag ska nyttja med den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.