Enligt vad jag läste i en rapport från england nyss så ska man använda högkoncentrerad Glyfosat (360 g/l) och injicera i stammarna. Kapar man stammen så slutar roten snabbt att ta näring från den stammen varför giftet ska injiceras i en "levande" stam.
Roundup vi kan köpa är ju 120 g/l så om det räcker är ju en bra fråga men enligt den rapporten är Glyfosat det mest effektiva mot Parkslide.

Och vill man må bättre så kan man tydligen käka rötterna: http://www.ebay.co.uk/itm/Japanese-...Dried-Root-Contains-Resveratrol-/141910998620

Jag upplevde helt klart en bättre effekt av klass2-kem (glyfosat) än vanlig roundup.
Framför allt på andelen bestånd som återkom året efter.

Bevakar parksliden varje dag mer eller mindre, men det blev en kall april månad så jag vet inte om den fortfarande ligger i dvala. Än så länge inga nya skott iaf.

Det ser verkligen ut som en krigszon dock för inget växer i backen. Man ser också hur långt upp Parksliden har varit på min tomt. Den var planterad ursprunglingen i linje med stolparna och har sugit ur näring ur backen medan den letat sig uppåt. Varken mossa eller ens maskrosorna tar över här nu.

Jag tror faktiskt att jag vinner kampen mot parksliden i år, men får i sådana fall ett nytt uppdrag och det är att återställa tomten och få fart på ekosystemet här igen.
P1080388.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Viklundsträdgård och 6 till
  • Laddar…
j.f.s skrev:
Jag köpte denna förra veckan: [länk]

Butiken återfinns i denna tråden. Tack för tipset! :) [länk]
Tack för förgiftningen?:( Gift är faktisk förvånande nog riktigt giftigt.

image.jpg
Skapa konto

Vanligt salt, natriumklorid, tog död på denna livskraftiga parkslide invid kökstrappen. Jag kapade stammarna på sensommaren, just ovanför det nedersta bladet, den fick alltså behålla några blad per stam. Därpå borrade jag ur stammarna så långt ner som möjligt. Jag använde ett långt, handvridet spiralborr. Sedan hällde jag ner så mycket diskmaskinsalt i stammen som fick rum.

Än så länge visar den inga livstecken, fast skotten kommit upp långt på andra plantor nu i april.

Diskmaskinsalt är vanligt natriumklorid, det funkar troligen med vilket annat som helst.

Jag fick idén efter att ha läst i en gammal skogshandbok att aspstubbar behandlades så för att inte skjuta rotskott.

Redigerat:
  • Gilla
Viklundsträdgård och 7 till
  • Laddar…
Ber om ursäkt i den mån jag bidrog till att spåra tråden OT. Vill absolut inte motverka den mycket viktiga folkbildningen.

Är imponerad av er som klarar att driva denna kampen och samtidigt inspirera andra. Värt all uppmuntran och hejarop.

Så vitt jag vet är det enda myndigheter faktiskt kan göra något mot växter som har allt för omfattande påverkan på omgivningen bekämpningsområden för björnloka. Då tvingas alla berörda markägare i området medverka. Förmodligen för att den är giftig och kan ge skador som det blivit en sådan specialreglering? http://www.jordbruksverket.se/amnes...s/jatteloka.4.207049b811dd8a513dc8000742.html

Frågan är om inte parkslide borde kvalificera sig för något liknande. Där skillnaden mot ogräs i allmänhet är att byggnader kan förstöras och bekämpning på egna tomten inte räcker för att undvika det. Någon som vill skriva ihop ett kunskapsunderlag och lobba för frågan?

• Gilla
shadowfire och 1 till
  • Laddar…
Invasiva trädgårdsrymlingar håller på att bli ett stort problem i vår natur där de tränger ut naturlig flora och fauna. Parkslide hör definitivt till värstingarna. Den säljs ibland på t.ex. Tradera växtauktioner till aningslösa människor - "den är ju så fin" !! Folk har en tendens att ge bort växter som de själva har problem med till aningslösa trädgårdsägare. Andra slänger avfallet ut i naturen där den snabbt genererar nya bestånd.

Det anmärkningsvärda i kråksången är att massor av trädgårdsfolk fortfarande tror att de kan kontrollera parksliden - "den är ju så fin på rätt ställe" !

Här vid årsskiftet satte Norge ner foten och gjorde upp en svarta lista på växter som inte får säljas mera - parkslide är en av dem. I Finland finns hög medvetenhet om vilket problem dessa växter skapar, där har man förklarat krig mot vresrosen som förstår kusterna.

I Sverige har myndigheterna inte vaknat ännu, i fjol publicerades ett antal artiklar från olika kommuner där parkslide invaderat naturen. Gissa vad berörda myndigheter från kommunerna sa? " Den är ju så fin" !!!

• Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Abies koreana skrev:
I Sverige har myndigheterna inte vaknat ännu, i fjol publicerades ett antal artiklar från olika kommuner där parkslide invaderat naturen. Gissa vad berörda myndigheter från kommunerna sa? " Den är ju så fin" !!!
Intressant. Har du någon källhänvisning?

elpaco skrev:
Intressant. Har du någon källhänvisning?
http://www.smp.se/vaxjo/varnar-for-mardromsvaxt-i-vaxjo/

"...Distriktschef Peter Magnusson tycker tvärtom att Parkslide är en fin växt. Fast han rekommenderar inte plantering i villaträdgårdar, om man inte vet vad man gör.
– Vi koncentrerar oss på Björnlokan eftersom den är giftig och har inga planer på att ta bort Parkslide. Jag tycker den är rätt fin, säger Peter Magnusson. ..."

Edit: tvåa på den! :D

S
Abies koreana skrev:
Nu tänker jag väldigt ondsint, men om man verkligen vill att kommun eller andra myndigheter skall ta i med hårdhandskarna mot parkslide så får man nog gräva ner en rot i några beslutsfattares trädgårdar. Helt plötsligt är de inte så vackra längre...

Stenolofanders skrev:
Vanligt salt, natriumklorid, tog död på denna livskraftiga parkslide invid kökstrappen.
Salt är ju mer eller mindre giftigt för alla växter i högre koncentrationer. Risken är ju att man gör marken mer eller mindre steril för en lång tid. Det kan visserligen vara värt det för att bli av med parksliden.

Själv har jag brutit benet och kan bara titta på hur knopparna sticker upp ur jorden utan att kunna göra mycket åt det. :(
Jag riktigt längtar efter att blanda ihop lite natriumhydroxid och spruta på igen.

• Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Godmorgon Cthulhu!

Igår; inte ett livstecken, en gnutta hopp om att den äntligen gett upp.
Idag; stabsläge.

Flyttade på en marksten som jag haft för att tynga ner presenningar med och joro, där var en pigg liten rackare. Lite FÖR långt in på min gräsmatta för att jag ska vara nöjd, men fortfarande inom den gamla bekämpningszonen.

Totalt sett mindre än 10 illbattingar iaf, men de har kommit under senaste dygnet. Därmed kan jag konstatera att glyfosat klass II (ej för privat bruk) inte heller slog ut parksliden helt.

Den måste dock vara kraftigt försvagad, så jag förväntar mig att sommarens bataljer kommer att vara väldigt fokuserade kring kärnområdena där den en gång planterades. Femte året då utan att jag har fått död på eländet.

P1080434.JPG
Skapa konto

P1080437.JPG
Skapa konto

• Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Det sjuka med de små skotten ovan på bild är att de kommer från "ingenstans". De är ca 10 cm långa, men kommer inte från någon synlig rot. Gräver jag i jorden så är den tom på rötter efter tidigare saneringar, finns ingen parkslide kvar som blotta ögat ser iaf.

Det är det som är så sjukt, att det räcker med några millimeters stump av den tidigare parksliden för att den ska kunna producera ett helt nytt skott. Det är fascinerande på mer än ett sätt, för utav dessa 10 cm så är det först nu som den har stuckit upp toppen och man ser hur den blir rödfärgad när den närmar sig ljuset. Då har den redan helt utan solljus producerat 9 cm skott innan, med energi från... vad?

Jämför med en tomatplanta och se vad som händer om man sår ett frö lite för djupt. Det händer ingenting, utan det måste sås rätt så grunt, den måste få upp en bit skott och få utveckla hjärtblad mm för att kunna börja lapa ljus på riktigt. Då kommer tillväxtkraften och energin på riktigt och en tomatplanta skjuter fart.

I parksliden räcker det med någon millimeter bara för att producera kanske inte bara ett skott utan flera helt i mörker och rentav spränga upp under och leta sig upp mot sidan av en av mina markstenar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Otroligt fascinerande växt. Och lite skrämmande 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.