Vespa skrev:
Loredo Quattro är nu beställt!
Totalt: 32.80Euro, värt varenda krona om det biter på brunörten som jag legat och dragit upp i åtskilliga timmar hittills. Skall bli väldigt intressant att testa. När är det bäst att bespruta under dagen? På morgonen i daggen, eller under kvällen? Påverkar vädret, om det kommer regn när man precis sprutat eller kort därefter?
Här är engelsk manual:
http://www.bayergarden.co.uk/~/medi...abels/UK 2014/Lawn Weedkiller Conc 250ml.ashx

"For best results apply on a warm, sunny day and avoid treatment during dry periods and when rain is expected within 24 hours."

• Gilla
Vespa
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Jag beställde en 400ml flaska Loredo Quattro från tyskland idag, ett par timmar senare står den som skickad med dhl, "tyvärr" ska vi åka till varmare land en vecka, så jag får ge ogräset en omgån när vi kommer hem.
Skumt, jag beställde i måndags och på ebay står det såhär,
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men min kamera utanför entredörren visade mig det här idag kl 11
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag försöker spåra paketet på dhl:s hemsida så får jag ingen träff alls!?

mg765 skrev:
Jag fick ett spårningsnummer från DHL som fungerade fram till importcentralen i Malmö. Sedan "fastnade" paketet på DHL och posten.se, men på postnord.se fungerade det av någon anledning. Testa där.
Där var det ja, senaste händelsen hos dom är att dom ska leverera paketet före kl 18 idag.
Nu har dom ju varit hemma hos mig redan, får se vart det tar vägen nu.

Just nu är det 31 grader här på Rhodos så jag kanske borde engagera mig mer i att bada än att få tag på gift!

• Gilla
mg765
  • Laddar…
Vespa skrev:
Loredo Quattro är nu beställt!
Totalt: 32.80Euro, värt varenda krona om det biter på brunörten som jag legat och dragit upp i åtskilliga timmar hittills. Skall bli väldigt intressant att testa. När är det bäst att bespruta under dagen? På morgonen i daggen, eller under kvällen? Påverkar vädret, om det kommer regn när man precis sprutat eller kort därefter?
Läs instruktionsanvisningen. Eftersom du sprutar så skall bladen rimligen vara torra, och att man inte väntar sig regn inom X dagar. Jag gissar typ tre, men det kommer att stå.

Om någon beställt för mycket Loredo quattro så skicka gärna PM har varken eBay eller paypal eller vad det nu heter så köper jag gärna en obruten flaska för lite extra pengar //

Skall oxå beställa !

elpaco skrev:
Läs instruktionsanvisningen. Eftersom du sprutar så skall bladen rimligen vara torra, och att man inte väntar sig regn inom X dagar. Jag gissar typ tre, men det kommer att stå.
Jag skulle tro att i princip allt ogräsmedel, som fungerar, ska användas på liknande sätt.
Så här lyder instruktionerna från Roundup som är ett bra ogräsmedel, dock olämpligt på gräsmatta.

"Det är viktigt att välja rätt tidpunkt för att använda ogräsmedel om du vill uppnå bästa möjliga resultat.

Titta på väderprognosen

Använd Roundup en vindstilla, torr dag med en temperatur på mellan 12 °C och 25 °C.

Använd inte medlet om det blåser mycket det kan driva med vinden och döda växter du inte vill döda

Använd inte medlet om det regnar

Om det börjar regna inom 6 timmar från att du använt medlet kan du behöva göra om behandlingen

Använd inte medlet när det är mycket kallt

Använd inte medlet när det är mycket varmt

Se till att du använder Roundup på bladen

Det är viktigt att du sprayar hela bladet, men försök undvika att medlet rinner av.

Den bästa tidpunkten för användning är när bladen är gröna och växer, normalt sett på våren och sommaren."

Utomlands verkar det vara vanligt att man tillsätter några droppar "surfactant", t.ex diskmedel i blandningen för att lösningen inte ska rinna av de vaxtäckta bladen och kraftigt förbättra effekten. Att ytspänningen bryts ska också hjälpa till.

Det verkar också finnas kommersiella "surfactant" att köpa på hyllan som är tillverkade just för ändamålet och som är testade att inte riskera försämra effekten av de verksamma ämnena.

Någon som erfarenheter?

Några länkar inom ämnet:
Surfactants: A Simple Solution to Improving Herbicide Performance
Adding soap to weed killer
10 Common Herbicide Mistakes (Number 6 - Use Surfactants)
Surfactants In Weed Control
Can You Use Dish Soap with Weed Killer? (troligen subjektiv)

Redigerat:
  • Gilla
Anders Holmstrom och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte provat (annat än att jag försökt döda mossa med Yes, vilket fungerade på en begränsad yta) men idén är säkert bra.

Men jag tror dels att det redan är tillsatt sådana tensider i de medel man köper för konsumentbruk, och dels misstänker jag (utan att vara kemist) att man kan sabotera en hel del genom att tillsätta fel typ av tensid. Det står ju också i en av dina länkar där man föreslår (häst-)schampoo som lämplig tensid.

Men man kan ju prova på en yta, lägga en kontrollyta intill och fotografera en gång i veckan!

Peter2400 skrev:
Jag skulle tro att i princip allt ogräsmedel, som fungerar, ska användas på liknande sätt.
Nej just den svenska varianten stroller kombi (weed n feed) har speciella krav. Framför allt att marken skall vara fuktig, gräset klippt mm.

Jag provade blanda i ett par droppar Yes diskmedel i en halvliter Loredo Quattro-blandning doserat för sprayning. Måste säga att det blev större skillnad i appliceringen än väntat. Bladen blev betydligt "blötare" istället för att vattnet pärlade ihop sig och rann av.

Tyvärr har jag inte några kontrollyta med och utan diskmedlet eller några före/efter-bilder.

En annan iaktagelse jag gjorde var att den cirka 5x5 m stora yta som tidigare var nästan tjock med jordreva har tunnats ut ordentligt efter en halvslarvig applicering för cirka 3 veckor sedan. Det finns nu bara några småblad kvar som jag tror dör efter några nya välriktade sprut med handduschflaskan. Mycket nöjd!

Redigerat:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Det allmänna rådet verkar vara att det ska gå tre dagar från klipp till besprutning och sedan ska man vänta fyra dagar innan man klipper igen.
Jag tycker det låter vettigt om man behandlar en gräsyta som klipps en gång i veckan, men om man som jag har en gräsmatta som klipps en gång per dag och ogräset har anpassat sig efter det, tror ni det påverkar om man inte klipper 3+4 dagar?

Jag tror och hoppas att ogräset ger upp även om gräset klipps varje dag.

Redigerat:
Peter2400 skrev:
Det allmänna rådet verkar vara att det ska gå tre dagar från klipp till besprutning och sedan ska man vänta fyra dagar innan man klipper igen.
Jag tycker det låter vettigt om man behandlar en gräsyta som klipps en gång i veckan, men om man som jag har en gräsmatta som klipps en gång per dag och ogräset har anpassat sig efter det, tror ni det påverkar om man inte klipper 3+4 dagar?

Jag tror och hoppas att ogräset ger upp även om gräset klipps varje dag.
Förstår inte riktigt frågan. Avhållsamheten från klippning före och efter är för att bespara gräset gift, som lättare tas upp via en skadad topp. Det påverkar alltså inte ogräset, mer än att du _vill_ ha ogräsblad som får gift på sig. Att manuellt rensa precis innan skulle alltså kunna ha viss negativ effekt på själva besprutningsresultatet (överlevande rötter utan blad).

"Avhållsamheten från klippning före och efter är för att bespara gräset gift, som lättare tas upp via en skadad topp."

Det här argumentet har jag aldrig hört tidigare,
Jag tror att vätska/gift tas upp effektivast genom stor bladyta.

Ett ogräs borde rimligtsvis vara enklare att döda om bladytan är stor, därför ska man inte klippa precis före besprutning.

Men mitt ogräs har en konstant klippt gräsyta att befinna sig på, det bör då redan ha en tillräckligt stor bladyta att suga upp gift med.

Peter2400 skrev:
"Avhållsamheten från klippning före och efter är för att bespara gräset gift, som lättare tas upp via en skadad topp."

Det här argumentet har jag aldrig hört tidigare,
Jag tror att vätska/gift tas upp effektivast genom stor bladyta.

Ett ogräs borde rimligtsvis vara enklare att döda om bladytan är stor, därför ska man inte klippa precis före besprutning.

Men mitt ogräs har en konstant klippt gräsyta att befinna sig på, det bör då redan ha en tillräckligt stor bladyta att suga upp gift med.
Intressant. Så kan det så klart också vara, att klippningen innan ev minskar ogrässtorlek och klippning efter tar bort gift. Vet inte var jag fått min info ifrån, kan vara felaktigt logiskt tänkande bara ... Skall se om det går att kolla upp.

• Gilla
Maemjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.