1 548 322 läst · 5 401 svar
1548k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Till TreeView:
Jag vet att det tar tid, men du kan nog totalt spara tid på att skumma igenom hela den här tråden. Det tar garanterat bara en hundradel av tiden du kommer lägga på din parkslide.
Själv sprutar jag koncentrerad natriumhydroxid på rötterna, men det är jag nog ganska ensam om. Dock verkar det ge hyfsat resultat.
Jag vet att det tar tid, men du kan nog totalt spara tid på att skumma igenom hela den här tråden. Det tar garanterat bara en hundradel av tiden du kommer lägga på din parkslide.
Själv sprutar jag koncentrerad natriumhydroxid på rötterna, men det är jag nog ganska ensam om. Dock verkar det ge hyfsat resultat.
Hur länge har du kört med den typen av Round-up?
Jag har läst hela tråden, finns många bra uppslag och jag håller på att lägga upp en strategi.
Under tiden tänkte jag börja försvaga den med vanlig Round-Up...bara den inte misstänker nåt
Jag har läst hela tråden, finns många bra uppslag och jag håller på att lägga upp en strategi.
Under tiden tänkte jag börja försvaga den med vanlig Round-Up...bara den inte misstänker nåt
Från dig ...?shadowfire skrev:Det är det som är så sjukt, att det räcker med några millimeters stump av den tidigare parksliden för att den ska kunna producera ett helt nytt skott. Det är fascinerande på mer än ett sätt, för utav dessa 10 cm så är det först nu som den har stuckit upp toppen och man ser hur den blir rödfärgad när den närmar sig ljuset. Då har den redan helt utan solljus producerat 9 cm skott innan, med energi från... vad?
För visst känner du väl hur den där växten suger energi ifrån dig?
Körde med vanlig Roundup de första två åren och det hände inte mycket. Jag satt gel på bladen och sprutade men såg ingen effekt. Efter dubbeldos Roundup som jag hällde ner i kapade stammar blev det mer effekt och många nya skott kommer upp som små krulliga plantor.
Jag har utrotat det största partiet genom grävning och så dubbel markduk.
Det var ju förtroendeingivandeanders07 skrev:Körde med vanlig Roundup de första två åren och det hände inte mycket. Jag satt gel på bladen och sprutade men såg ingen effekt. Efter dubbeldos Roundup som jag hällde ner i kapade stammar blev det mer effekt och många nya skott kommer upp som små krulliga plantor.
Börjar med att beställa tysk Round Up samt införskaffa några sprutor med kanyl, injicerar i skotten och synliga rötter till att börja med för att se effekt, samt lägger på markduk ovanför. Mest rädd för att ett halvdassigt grävförsök resulterar i att jag sprider dom vidare...
En fundering. Det finns ju 2 döda stammar i huvudplantan, dessutom så ser man att någon kapat stammar i marknivå tidigare, vilket måste vara för mer än 8 års sedan. Vi har inte sett skymten av denna växt under tiden vi bott här, dock har vi röjt en del vilket måste ha ändrat något, kanske mängden sol/värma i marken. Varför skulle den annars bara dyka upp nu? Legat i dvala i mer än 8 år?
Någon skrev väl i tråden att round-up torde vara mest effektivt på hösten när växten drar tillbaka näring och energi till rotsystemet.
Själv har jag absolut ingen koll på hur det funkar. Men det vanliga sättet att använda round-up brukar vara att man ska påföra när växten är stadd i stark tillväxt, dvs på våren/försommaren.
Något att fundera över lite, mao.
Själv har jag absolut ingen koll på hur det funkar. Men det vanliga sättet att använda round-up brukar vara att man ska påföra när växten är stadd i stark tillväxt, dvs på våren/försommaren.
Något att fundera över lite, mao.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 013 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 013 inlägg
Roundup innehåller det aktiva ämnet glyfosat. Det är ett aminosyralikt ämne som sabbar växtens biosyntes av vissa aminosyror. Görs detta när växten är i god tillväxt så brukar det vara dödligt p g a den akuta aminosyrasvälten. Roundup har således dålig effekt på vilande växter som inte är i tillväxt.
Med andra ord borde Round Up vara bra hos mig, växten har gett livstecken ifrån sig på väldigt länge, så status "stadd i tillväxt" känns rätt...
Frågan är var jag injicerar när jag inte har någon stam, skottens "stam" är ju inte grova?
Frågan är var jag injicerar när jag inte har någon stam, skottens "stam" är ju inte grova?
Det finns fall där parksliden legat i dvala i 20 år.TreeView skrev:[...]
En fundering. Det finns ju 2 döda stammar i huvudplantan, dessutom så ser man att någon kapat stammar i marknivå tidigare, vilket måste vara för mer än 8 års sedan. Vi har inte sett skymten av denna växt under tiden vi bott här, dock har vi röjt en del vilket måste ha ändrat något, kanske mängden sol/värma i marken. Varför skulle den annars bara dyka upp nu? Legat i dvala i mer än 8 år?
Så reagerade mina blad också men det kommer nya och stammen är lika stark som tidigare. Jag upplevde lite att jag "retade" den med för svag Roundup och den sökt mer skott än någonsin på andra platser...
Men ska jag nypa av skotten och injicera i det som är kvar istället? Har beställt tyska grejer så kan ju göra det när dom kommer.
Funderar på hur jag ska lyckas gräva bort det, men i och med att jag inte har koll på var rötterna går idag så är jag osäker på att grävning löser det.
Det finns ju uttalanden här och i andra forum som visar att man kan jobba bort problemet genom att repetitivt ta bort skott och skjuta i Round Up i resterna.
Funderar på hur jag ska lyckas gräva bort det, men i och med att jag inte har koll på var rötterna går idag så är jag osäker på att grävning löser det.
Det finns ju uttalanden här och i andra forum som visar att man kan jobba bort problemet genom att repetitivt ta bort skott och skjuta i Round Up i resterna.
Så har jag gjort, nypt av och injicera Roundup i hålet i mitten. Jag läste dock i någon engelsk rapport att det är bättre att lämna plantan och använda en nål att spruta i stammen. Vet inte om det är bättre dock...