1 548 283 läst · 5 401 svar
1548k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Ja, det jag är lite ute och far efter är att jag nog tror att det finns en massa andra sätt att totalt förstöra marken inklusive ogräset som känns både säkrare och mer ekonomiska än att hälla ut stora mängder extremt frätande, högkoncentrerad svavelsyra. Eftersom allt organisktskt i marken enligt utsago förstörs så behöver man ju oavsett om man neutraliserar den kvarvarande surheten eller ej gräva upp och ersätta resterna av den före detta jord som utsatts för denna mirakelbehandlig, om man vill få något att växa där inom överskådlig framtid.elpaco skrev:
Då tänker jag lite som så, att då kan man väl helt enkelt bara skita i behandlingen med koncentrerad svavelsyra och istället gräva upp jorden direkt -utan att först lösa upp den i syra- och sedan köra den till en anläggning som jobbar med någon av de mer väletablerade och ekonomiska destruktionsteknikerna såsom förbränning eller värmebehandling, så besparar man sig en hel del onödigt pyssel. -Men det är jag, det...
OM du inte tar tillfället i akt och skapar din egen svavelsyraproduktion för industriell försäljning samtidigt?! Det kanske dessutom är den nya hipsptertrenden efter surdeg, öl och hamburgare?hevi skrev:Då tänker jag lite som så, att då kan man väl helt enkelt bara skita i behandlingen med koncentrerad svavelsyra och istället gräva upp jorden direkt -utan att först lösa upp den i syra- och sedan köra den till en anläggning som jobbar med någon av de mer väletablerade och ekonomiska destruktionsteknikerna såsom förbränning eller värmebehandling, så besparar man sig en hel del onödigt pyssel. -Men det är jag, det...
Jag hade uppe artikeln för ett tag sen. Men ni var ju inte intressead då hade jag lagt upp lånken. Nu hittar inte jag den.hevi skrev:Matsj, har du någon källhänvisning att dela med dig av till den engelska studien om svavelsyrainjektioner?
Den approachen låter ju i alla fall lite mer realistisk än ditt tidigare, i allt väsentligt helt orealistiska, resonemang kring att bekämpa ogräset genom att dränka marken med stora mängder högkoncentrerad svavelsyra...
För övrigt kan jag bara stå vid sidan och heja på de stackare som tvingas ta hand om den här växtens framfart -galet tålig och livskraftig växt, alltså! Så, heja heja, kämpa på!
Hur sim helst, det fick ut på att kapa stamen typ 10 cm från marken och injecera svavel syra i den så att den sugs ner till rötterna.
Du kan ju snart skriva egen artikel med så olika experiment ✌
Gå in i webbhistoriken och sök på det latinska namnet på parkslide.Matstj skrev:Jag hade uppe artikeln för ett tag sen. Men ni var ju inte intressead då hade jag lagt upp lånken. Nu hittar inte jag den.
Hur sim helst, det fick ut på att kapa stamen typ 10 cm från marken och injecera svavel syra i den så att den sugs ner till rötterna.
Det är därför jag frågar, för jag kan inte få google att hitta någonting om att använda svavelsyra för bekämpning av parkslide annat än som löst tyckande på diverse icke trödgårdsrelarerade forum, typ "öh, testa döda dem med typ batterisyra -det är typ asfrätande, juh!".Matstj skrev:Jag hade uppe artikeln för ett tag sen. Men ni var ju inte intressead då hade jag lagt upp lånken. Nu hittar inte jag den.
Om det nu finns studier som visar att injektion av H2SO4 fungerar bra borde man ju hitta ett antal referenser i engelska och amerikanska forum om att det äntligen finns en effektiv metod? Jag menar, om du kan hitta en studie som visar det utan att lägga egentligen någon större tid på det så borde det finnas i alla fall hundratals av de stackare som tvingas lägga en stor del av sin tid på att bekämpa och, som även tillhör skaran som är akademiskt lagda, kan hantera en sökmotor och som tyr sig till forum för att diskutera sina problem samt dela med sig av de senaste forskningsrönen kring effektiva metoder för att få bukt med sina problem, som borde ha hittat denna studie och tipsat sina otursfränder om den i diverse forum?!
"Jag har hittat en underbar lösning på detta problem, men lösningen får inte plats i marginalen .."hevi skrev:Det är därför jag frågar, för jag kan inte få google att hitta någonting om att använda svavelsyra för bekämpning av parkslide annat än som löst tyckande på diverse icke trödgårdsrelarerade forum, typ "öh, testa döda dem med typ batterisyra -det är typ asfrätande, juh!".
Om det nu finns studier som visar att injektion av H2SO4 fungerar bra borde man ju hitta ett antal referenser i engelska och amerikanska forum om att det äntligen finns en effektiv metod? Jag menar, om du kan hitta en studie som visar det utan att lägga egentligen någon större tid på det så borde det finnas i alla fall hundratals av de stackare som tvingas lägga en stor del av sin tid på att bekämpa och, som även tillhör skaran som är akademiskt lagda, kan hantera en sökmotor och som tyr sig till forum för att diskutera sina problem samt dela med sig av de senaste forskningsrönen kring effektiva metoder för att få bukt med sina problem, som borde ha hittat denna studie och tipsat sina otursfränder om den i diverse forum?!
Ja ja, jag ska leta upp den och lägger upp länk/text. Google är inget bra sätt att leta efter artiklar. Kanske man kan hitta nåt i Google scholar men inte i web sidor. Sörprd, Japaneese knotweed eller Fallopia Japonica.hevi skrev:Det är därför jag frågar, för jag kan inte få google att hitta någonting om att använda svavelsyra för bekämpning av parkslide annat än som löst tyckande på diverse icke trödgårdsrelarerade forum, typ "öh, testa döda dem med typ batterisyra -det är typ asfrätande, juh!".
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 830 inlägg
Inget att skoja om. Parkslide innehåller stora mängder resveratrol som är en stark antioxidant. Det forskas tydligen på detta för cancerbehandling. Resveratrolen är en av anledningarna till att parkslide kan kemisk krigföra mot andra arter.b8q skrev:
Det är alltså en nyttoväxt!
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Låter farligt. Tänk om den smittar cancern med monsterväxtkraft!
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Administrator
· Skåne
· 7 932 inlägg
Vi har fått en rapport om att denna nyttiga tråd har urartat i off topic. Ber om skärpning och att gå on topic igen.