1 548 348 läst · 5 401 svar
1548k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Jag gjorde faktiskt ett växtodlingsförsök när jag studerade biologi i tidernas begynnelse (alltså innan internet var så jättevanligt, så den finns inte att läsa online och jag har inte kvar originalet) och det behövdes inga enorma mängder salt innan rötterna skrumpnade OM man löste saltet i destillerat vatten. Det var inte heller så jättemycket om det var vanligt kranvatten, men destillerat vatten var det klart skillnad med. Nu var dock detta en armé med smörgåskrasse jag odlade fram och på bomull, så i IRL så skulle ju en hel del spårämnen ändå vara med i processen från jorden.
Hm, vet inte om jag tolkar resultatet annorlunda. Innebär nedan verkligen att den dör permanent? Jag tolkar det som att saltet mer eller mindre bara fördröjer utvecklingen av nya skott.Matstj skrev:
Testmetod sidan 40:
Resultat sidan 45:
Sidan 49:4.3.4 Rhizome response to salt stress
Primodial roots and shoots were observed after 2days of incubation but further development
was inhibited by 300mm NaCl solution, with no further regeneration at 4ºC and a delayed
response at temperatures 14ºC and 24ºC of between 4-11days.
This indicates that rhizome is still capable of regenerating in saline conditions but is
inhibited at cool temperatures
Jag har inte läst igenom rapporten i övrigt utan bara sökt fram informationen om salt.While the application of NaCl had deleterious effects on knotweed species at 300mM it is
worth noting that after treatment ceased rhizomes produced new shoots. It would therefore
be necessary to continue irrigation to suppress new growth until competition from fast
growing rhizomatous grasses was well established. Even at this point it is not possible to
determine if out competed knotweed rhizome would produce growth at a later date due to
possible disturbance.
Redigerat:
Du har tolkat rätt den fördröjer tillväxten och försvagar växten.mg765 skrev:Hm, vet inte om jag tolkar resultatet annorlunda. Innebär nedan verkligen att den dör permanent? Jag tolkar det som att saltet mer eller mindre bara fördröjer utvecklingen av nya skott.
Testmetod sidan 40:
Resultat sidan 45:
Sidan 49:
Jag har inte läst igenom rapporten i övrigt utan bara sökt fram informationen om salt.
Men med tanke på att inget biter på växten då är verkar salt vara en framgång. Trots att det kommer inte i närheten av mitt eget recept.
Det där med syra som du inte kunde "hitta" avhandlingarna som stödde? För det var väl du som påstådde det?Matstj skrev:
Jag har nyligen insett att vi har parkslide. Jag ser det som ett lite anspråkslöst öppningsdrag ifrån mig. Har plockat fler idag, plus dragit upp lite rötter. Marken är väldigt stenig så det är tungt jobb.
Har grävt i 4 timmar, följer rotsystemet utifrån de skott som kommit. Funderar allvarligt på att ta in en grävmaskin för att byta all jord i området, men tror att det långsiktigt inte löser problemet då jag ser framför mig hur de fina fina små rötterna sprids runt av grävningen...och kommer upp om 10-20 år.
Vilket otroligt rotsystem detta monster har, 5-10 cm under gräset ligger jättefina skott som är redo att bryta upp genom marken. Är uppgivet imponerad över evolutionen bakom detta.
Vilket otroligt rotsystem detta monster har, 5-10 cm under gräset ligger jättefina skott som är redo att bryta upp genom marken. Är uppgivet imponerad över evolutionen bakom detta.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Det är det här som får mig fascinerad och förbryllad på en och samma gång.
Jag lyckades inledningsvis mota bort parksliden från mina grannars tomter. Jag har vackert varit inne och grävt lite fint och även använt roundup, men det har varit tack och lov på områden där grannarna inte odlar något eller så. Parksliden dog direkt där och den var väl som svagast i ytterområdena. Den har tack och lov varit stendöd hos grannarna och ett par meter in på min egen tomt nu i två års tid. Bataljen har snarare varit inne vid ett kärnområde, där växten antagligen planterades ursprungligen.
Idag tappade jag hakan när jag såg ett litet skott inte långt från tomtgränsen. Var i hel(skott)a kom det ifrån? Den har ju varit stendöd i den regionen och inte skickat upp ett enda skott där på två år.
Totalt bara tre-fyra nya skott nu dessa varma dagar, vilket gör att jag ler inombords. Nu i denna värme borde den ha sprängt upp hur mycket skott som helst, men ack min kära Cthulhu, det är dags för dig att gå på plankan.
Jag lyckades inledningsvis mota bort parksliden från mina grannars tomter. Jag har vackert varit inne och grävt lite fint och även använt roundup, men det har varit tack och lov på områden där grannarna inte odlar något eller så. Parksliden dog direkt där och den var väl som svagast i ytterområdena. Den har tack och lov varit stendöd hos grannarna och ett par meter in på min egen tomt nu i två års tid. Bataljen har snarare varit inne vid ett kärnområde, där växten antagligen planterades ursprungligen.
Idag tappade jag hakan när jag såg ett litet skott inte långt från tomtgränsen. Var i hel(skott)a kom det ifrån? Den har ju varit stendöd i den regionen och inte skickat upp ett enda skott där på två år.
Totalt bara tre-fyra nya skott nu dessa varma dagar, vilket gör att jag ler inombords. Nu i denna värme borde den ha sprängt upp hur mycket skott som helst, men ack min kära Cthulhu, det är dags för dig att gå på plankan.
Jag grävde och grävde, hittade en massa rötter i diameter 5 mm och mindre med skott. Eftet ett tag hittade jag liksom ett bo av ett gammalt rotsystem med en gammal grov rot på 2 cm i diameter, dock var det inga skott där utan den var mer som en hub som skickade ut sina rötter åt alla håll och kanter. Åldersmässigt måste den roten vara mellan 8-12 år, minst.
Utifrån det samt andras erfarenheter verkar det vitalt att hitta själva boet, samt därefter nöta på och gräva bort alla skott som kommer, för att dessa rötter aldrig ska få möjlighet att växa på sig och bli stora. Round Up tror jag tyvärr inte alls på längre, eventuellt för att försvaga lite, men fysisk kamp behövs.
Utifrån det samt andras erfarenheter verkar det vitalt att hitta själva boet, samt därefter nöta på och gräva bort alla skott som kommer, för att dessa rötter aldrig ska få möjlighet att växa på sig och bli stora. Round Up tror jag tyvärr inte alls på längre, eventuellt för att försvaga lite, men fysisk kamp behövs.
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
I teorin kan väl alla växter dödas om man tillräckligt ihärdigt tar bort alla nya skott så att bladen aldrig kan samla ny energi.
Men hur långt tid det tar måste bero på hur mycket resurser som har lagrats i rötterna. Och denna växt har uppenbarligen fenomenal förmåga till det.
Plus att den skjuter nya skott så fort och kraftfullt att de på nolltid blir nya energikällor, så minsta svacka i ihärdigheten hos bekämparen utnyttjas till fullo.
Så få bort stora rotstammar har nog betydelse för att korta ner bekämpningstiden.
Och gift kan bidra att de mindre rotdelarna som är omöjliga att hitta alla försvagas fortare.
Skräcken måste vara att rötterna blivit långvarigt etablerade där de inte går att komma åt.
Men hur långt tid det tar måste bero på hur mycket resurser som har lagrats i rötterna. Och denna växt har uppenbarligen fenomenal förmåga till det.
Plus att den skjuter nya skott så fort och kraftfullt att de på nolltid blir nya energikällor, så minsta svacka i ihärdigheten hos bekämparen utnyttjas till fullo.
Så få bort stora rotstammar har nog betydelse för att korta ner bekämpningstiden.
Och gift kan bidra att de mindre rotdelarna som är omöjliga att hitta alla försvagas fortare.
Skräcken måste vara att rötterna blivit långvarigt etablerade där de inte går att komma åt.
För de som söker efter förbättrad kontroll med kemikalier:
https://www.researchgate.net/profil..._japonica)/links/0f317535057e9e5145000000.pdf
https://www.researchgate.net/profil..._japonica)/links/0f317535057e9e5145000000.pdf
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Morgonens "skörd".
Av bilden att döma kan man ju tro att det borde finnas något större under skotten. En fokuserad, lite grövre rotklump. Icke. Inte ens en tillstymmelse till rotdel mellan varje skott, utan ett antal skott på en fokuserad yta helt utan inbördes koppling. Riktigt mysko.
Gillar för övrigt hur bördig och fint näringsrik jorden ser ut....
Av bilden att döma kan man ju tro att det borde finnas något större under skotten. En fokuserad, lite grövre rotklump. Icke. Inte ens en tillstymmelse till rotdel mellan varje skott, utan ett antal skott på en fokuserad yta helt utan inbördes koppling. Riktigt mysko.
Gillar för övrigt hur bördig och fint näringsrik jorden ser ut....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med, riktigt konstigt. Hur stor rotbit fanns under varje skott? Hur långt under jordytan låg roten?
Fattar inte var den får energin att lyckas med detta? Det borde krävas relativt mycket lagrad energi för att lyckas trycka upp ett skott, och i och ned att det är fristående rötter så kan skotten inte gynnas av varandra?
Fattar inte var den får energin att lyckas med detta? Det borde krävas relativt mycket lagrad energi för att lyckas trycka upp ett skott, och i och ned att det är fristående rötter så kan skotten inte gynnas av varandra?