Är växter bara ”officiellt invasiva” om de är förbjuda att inneha?

Den är definitivt officiellt att den är invasiv.

Jag har dock redan utrotat min.
 
harry73
johnjensen johnjensen skrev:
Och här säger de tvärt om. Visserligen USA men tror att den govement-sidan nog har fel?
Ja, jag tror att de har fel, men det finns en hybridvariant Hybrid slide https://artfakta.se/naturvard/taxon/220779 som kan fröså sig själv
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, de är anställda som gör ett arbete de får betalt för. De gör sannolikt det arbete som är beskrivet i uppdraget, varken mer eller mindre.
I uppdraget ingår att hantera invasiva arter och bekämpa dem
 
F frasen_36 skrev:
Det kan andra arter också göra t.ex. vildkaprifol - den enda lianväxten vi har. Om den får "bra" fäste kan den skada träd.
Dock mkt ovanligt och dessutom lättbekämpat.
 
K karlmb skrev:
Dock mkt ovanligt och dessutom lättbekämpat.
Hej alla!

Har fått ett hus på händerna med några plantor parkslide som kom upp 2019. Grävdes då upp relativt snannt, fick en presenning och behandlades med lite glyfosat vid tillfälle (oklar dos). Det har sedan kommit några skott utanför presenning varje år som dragits upp. Nu när ansvaret är mitt framåt undrar jag vad som är bästa taktiken för att ta kål på den helt. Det kom upp en planta förra året som pga dålig uppsikt tyvärr fick växa fritt (dock under altan så bara en 70 cm kanske). Nu undrar jag vad som är bäst…vill ha den helt borta på 3 år.

Engelsk litteratur verkar väldigt inne på att glyfosat är det enda riktiga som biter och då tänkte jag låta den växa upp, spreja (verkar bökigt med injicering) på försommaren och sen igen innan frost. Men jag är lite rädd för att ”ändra taktik”. Men det är inte aktuellt med mer marktäckning pga för mycket staket/altaner/annat och vi är borta en del på somrarna så kommer inte kunna rycka varje vecka.

Tacksam för input!
 
Vi har precis kommit fram till att detta förmodligen är Finnslide, har vi prickat rätt? Fluffiga vita blommor på buske i metallkantad odlingsbädd, trädgård, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cecilia Möller
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Dock mkt ovanligt och dessutom lättbekämpat.
Nej, vissa varianter av vildkaprifol är INTE lättbekämpad om den fått etablerat sig fritt.
 
F frasen_36 skrev:
Nej, vissa varianter av vildkaprifol är INTE lättbekämpad om den fått etablerat sig fritt.
Det var nytt för mig. Har det på min naturtomt. Tills jag vill plantera något där.
 
S
F FoxBumblebee skrev:
Nu undrar jag vad som är bäst…vill ha den helt borta på 3 år.
Läs mitt dokument och fundera på om du prioriterar att metoden skall vara lätt, bra eller billig. Tyvärr går det inte att få allt.
http://bit.ly/parkslide
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Hej, mitt PS bestånd behandlades förra hösten med glyfosat. Ser att grannens parkslide har växt upp till ca 30-40 cm medans mina ser ut enligt bild nedan, vad ska jag göra i nuläget? Låta dom växa upp eller klippa av dom? Kommer i framtiden även behöva gräva i anslutning till beståndet för ett nytt avlopp o funderar då på att gräva bort så mycket av rötterna som möjligt. Tror ni förra årets behandling har påverkat parksliden?

Ha det gott Jord, löv, bark, ungt vegetativt knopp, natur, vårtecken, växtlighet börjar spira.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Söndrig trädstubbe omgiven av löv och skogsbråte på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
T Torpare99 skrev:
Hej, mitt PS bestånd behandlades förra hösten med glyfosat. Ser att grannens parkslide har växt upp till ca 30-40 cm medans mina ser ut enligt bild nedan, vad ska jag göra i nuläget? Låta dom växa upp eller klippa av dom? Kommer i framtiden även behöva gräva i anslutning till beståndet för ett nytt avlopp o funderar då på att gräva bort så mycket av rötterna som möjligt. Tror ni förra årets behandling har påverkat parksliden?
Läs gärna det korta stycket som heter "Nästa år". Du hittar det under kapitlet "Glyfosat".
http://bit.ly/parkslide
 
Osvsett om du fortsätter med gift eller rycker bör du vänta lite eller längre tid.
 
D Daniel 109 skrev:
Osvsett om du fortsätter med gift eller rycker bör du vänta lite eller längre tid.
Är det för att den ska lägga energi på att bygga upp plantan, men innan den börjar få tillbaka energi genom bladen/fotosyntesen?
 
F FoxBumblebee skrev:
Är det för att den ska lägga energi på att bygga upp plantan, men innan den börjar få tillbaka energi genom bladen/fotosyntesen?
Precis.
 
S STB skrev:
Läs gärna det korta stycket som heter "Nästa år". Du hittar det under kapitlet "Glyfosat".
[länk]
Tack för snabba svar!
Tror ni att beståndet är påverkat av behandlingen? Med tanke på att grannens är ca 40 cm höga nu, mina är knappt 5 cm med 2 små blad o röda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.