S
För ett tag sedan blev jag anlitad som expert till ett rättsfall som berörde parkslide och där togs även upp att möjligheten för dispens finns. Eftersom det inte har någon praktisk betydelse för nästan alla här så kändes det inte relevant att rätta Daniel. I praktiken har han ju rätt.
 
U
S STB skrev:
För ett tag sedan blev jag anlitad som expert till ett rättsfall som berörde parkslide och där togs även upp att möjligheten för dispens finns. Eftersom det inte har någon praktisk betydelse för nästan alla här så kändes det inte relevant att rätta Daniel. I praktiken har han ju rätt.
Men kommunen har inte auktoritet att utföra dispans för tomtmark. Endast Kemikalieinspektionen och i vissa fall Naturvårdsverket, om det handlar om invasiva arter.
 
Att det finns en teoretisk möjlighet att få dispens ändrar inte på det faktum att det är en förbjuden metod.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Otroligt effektivt at knäcka under vår / sommer samt ge glyfosat straks innan frosten på hösten.

Det man inte får göra är at dra växterna upp, så sprider det sig som pesten.

Vi har ett bestånd som nästan är borta enligt denna metod.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Det fungerar även med att dra upp dem. Rycker man någon gång i månaden så koncentrerar de tillväxten på en yta de är väletablerade på. Men den blir hela tiden av med energi. Jag har decimerat ett bestånd kraftigt med den metoden. Jag har en egen tråd där jag tänker fotodokumentera den metoden på ett bestånd.
 
  • Gilla
leifherlin
  • Laddar…
Grannen har/hade ett bestånd som jag efter 3 år utrotat, första året en giva på hösten med roundup över hela beståndet, andra året rycka det som kom upp, samt om jag kommer ihåg rätt fick den även en giva roundup tidig höst det året.
När den var nerklippt samma höst hällde jag i natriumhypoklorit i rörstjälkarna.
Och tredje året vilket var 2022 har jag enbart ryckt de få som kom upp.

Tveksam till att det finns något kvar nu då den var väldigt försvagad förra året med få försök till tillväxt, men kommer det något är det rycka som gäller.
Verkar också som att av de metoder jag använt är natriumhypokloriten väldigt effektiv.

Och jag kan starkt rekommendera "Danielmetoden", att rycka emellanåt är väldigt enkelt och effektivt om man inte har ett gigantiskt bestånd då förstås.
 
Bestånd på villatomter är sällan ohanterligt stora.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi köpte en tomt med en skog av gammel parkslide som var planterad i syftet av insynsskydd

Nu har vi fin gräsmatta istället
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Det låter ändå inte ohanterligt.
 
Nää.. bare man har en plan och håller sig till den.
Även om parksliden är envis, är den fortfarande beroende av fotosyntes.

Ser faktisk det största problem kring parkslide i vägdiken, hvor det sprider sig som bara den
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Det fungerar även med att dra upp dem. Rycker man någon gång i månaden så koncentrerar de tillväxten på en yta de är väletablerade på. Men den blir hela tiden av med energi. Jag har decimerat ett bestånd kraftigt med den metoden. Jag har en egen tråd där jag tänker fotodokumentera den metoden på ett bestånd.
Mycket lovvärt!

Jag är nästan beredd att ta tag i ett bestånd hos grannen bara för att få testa. Är så trött på att många tillskriver denna växt övernaturliga egenskaper, som att grundläggande fysik och biologi inte skulle gälla den.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 5 till
  • Laddar…
K kasper1 skrev:
Vi köpte en tomt med en skog av gammel parkslide som var planterad i syftet av insynsskydd

Nu har vi fin gräsmatta istället
Utrotade ni parkslide innan ni sådde gräs eller lät ni gräsklipparen göra det?
 
A Antropocen skrev:
Utrotade ni parkslide innan ni sådde gräs eller lät ni gräsklipparen göra det?
Vi fuskade faktisk lite grann och lagde en kraftig markduk som blev svetsad, 50 cm matjord och gräs. Da vi icke hade tid att vänta.

På ställen utan gräs har vi knäckt och använt glyfosat på hösten. Här finns endast enstaka stackare kvar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
K kasper1 skrev:
Vi fuskade faktisk lite grann och lagde en kraftig markduk som blev svetsad, 50 cm matjord och gräs. Da vi icke hade tid att vänta.

På ställen utan gräs har vi knäckt och använt glyfosat på hösten. Här finns endast enstaka stackare kvar.
Vi har ett bestånd tillsammans med grannen i ett stenigt område. Det tjänar som insynsskydd och vi vill ha kvar det. Däremot så har vi båda gräsmatta utanför beståndet och skotten har aldrig varit längre ut i gräsmattan än knappt två meter. Jag tror att man kan utrota parkslide genom att jämna till marken, kgrävs upp de största klumparna, kanske fräsa resten, och sedan så gräs och klippa gräset 2 till 4 gånger i månaden.
 
Det finns lämpligare växter att ha som insynsskydd. Räkna med att Parkslide blir förbjuden någon gång de närmaste åren. Då blir det krav på att ta bort den. Så det är lika bra att planera för något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.