1 548 356 läst · 5 401 svar
1548k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
För ett tag sedan blev jag anlitad som expert till ett rättsfall som berörde parkslide och där togs även upp att möjligheten för dispens finns. Eftersom det inte har någon praktisk betydelse för nästan alla här så kändes det inte relevant att rätta Daniel. I praktiken har han ju rätt.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 944 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 944 inlägg
Men kommunen har inte auktoritet att utföra dispans för tomtmark. Endast Kemikalieinspektionen och i vissa fall Naturvårdsverket, om det handlar om invasiva arter.S STB skrev:
Att det finns en teoretisk möjlighet att få dispens ändrar inte på det faktum att det är en förbjuden metod.
Otroligt effektivt at knäcka under vår / sommer samt ge glyfosat straks innan frosten på hösten.
Det man inte får göra är at dra växterna upp, så sprider det sig som pesten.
Vi har ett bestånd som nästan är borta enligt denna metod.
Det man inte får göra är at dra växterna upp, så sprider det sig som pesten.
Vi har ett bestånd som nästan är borta enligt denna metod.
Det fungerar även med att dra upp dem. Rycker man någon gång i månaden så koncentrerar de tillväxten på en yta de är väletablerade på. Men den blir hela tiden av med energi. Jag har decimerat ett bestånd kraftigt med den metoden. Jag har en egen tråd där jag tänker fotodokumentera den metoden på ett bestånd.
Grannen har/hade ett bestånd som jag efter 3 år utrotat, första året en giva på hösten med roundup över hela beståndet, andra året rycka det som kom upp, samt om jag kommer ihåg rätt fick den även en giva roundup tidig höst det året.
När den var nerklippt samma höst hällde jag i natriumhypoklorit i rörstjälkarna.
Och tredje året vilket var 2022 har jag enbart ryckt de få som kom upp.
Tveksam till att det finns något kvar nu då den var väldigt försvagad förra året med få försök till tillväxt, men kommer det något är det rycka som gäller.
Verkar också som att av de metoder jag använt är natriumhypokloriten väldigt effektiv.
Och jag kan starkt rekommendera "Danielmetoden", att rycka emellanåt är väldigt enkelt och effektivt om man inte har ett gigantiskt bestånd då förstås.
När den var nerklippt samma höst hällde jag i natriumhypoklorit i rörstjälkarna.
Och tredje året vilket var 2022 har jag enbart ryckt de få som kom upp.
Tveksam till att det finns något kvar nu då den var väldigt försvagad förra året med få försök till tillväxt, men kommer det något är det rycka som gäller.
Verkar också som att av de metoder jag använt är natriumhypokloriten väldigt effektiv.
Och jag kan starkt rekommendera "Danielmetoden", att rycka emellanåt är väldigt enkelt och effektivt om man inte har ett gigantiskt bestånd då förstås.
Bestånd på villatomter är sällan ohanterligt stora.
Det låter ändå inte ohanterligt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 015 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 015 inlägg
Mycket lovvärt!D Daniel 109 skrev:Det fungerar även med att dra upp dem. Rycker man någon gång i månaden så koncentrerar de tillväxten på en yta de är väletablerade på. Men den blir hela tiden av med energi. Jag har decimerat ett bestånd kraftigt med den metoden. Jag har en egen tråd där jag tänker fotodokumentera den metoden på ett bestånd.
Jag är nästan beredd att ta tag i ett bestånd hos grannen bara för att få testa. Är så trött på att många tillskriver denna växt övernaturliga egenskaper, som att grundläggande fysik och biologi inte skulle gälla den.
Vi fuskade faktisk lite grann och lagde en kraftig markduk som blev svetsad, 50 cm matjord och gräs. Da vi icke hade tid att vänta.A Antropocen skrev:
På ställen utan gräs har vi knäckt och använt glyfosat på hösten. Här finns endast enstaka stackare kvar.
Vi har ett bestånd tillsammans med grannen i ett stenigt område. Det tjänar som insynsskydd och vi vill ha kvar det. Däremot så har vi båda gräsmatta utanför beståndet och skotten har aldrig varit längre ut i gräsmattan än knappt två meter. Jag tror att man kan utrota parkslide genom att jämna till marken, kgrävs upp de största klumparna, kanske fräsa resten, och sedan så gräs och klippa gräset 2 till 4 gånger i månaden.K kasper1 skrev:
Det finns lämpligare växter att ha som insynsskydd. Räkna med att Parkslide blir förbjuden någon gång de närmaste åren. Då blir det krav på att ta bort den. Så det är lika bra att planera för något annat.