D Daniel 109 skrev:
Jag har inte hört talas om det. Men det kan nog ha hänt. Att man får ett föreläggande betyder ju inte att man måste betala.

Har det med saken att göra?
Ja verkligen. Det är först när ett vite läggs eller ännu bättre när en domstol uttalat sig som båda parter får framföra sina argument och vad man gör.

A Antropocen skrev:
Ja verkligen. Det är först när ett vite läggs eller ännu bättre när en domstol uttalat sig som båda parter får framföra sina argument och vad man gör.
När du får ett vitesföreläggande får du x antal dagar att åtgärda/avlägsna växterna. Om du inte lyder får du ett vite. Någon domstol är icke inblandade i dessa fall.

Det går ju att överklaga ett vitesföreläggande. Då blir en domstol inblandad.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Länsstyrelserna har väldigt långt tålamod med dessa frågor så det ska mycket till att ett vite utfärdas. Det är inte direkt kärnbränsleavfall som avhandlas…

D Daniel 109 skrev:
Det går ju att överklaga ett vitesföreläggande. Då blir en domstol inblandad.
Absolut, jag kommer inte att betala vite. Men det skulle vara intressant att få veta iom någon i detta forum känner till att det har skett.

A Antropocen skrev:
Absolut, jag kommer inte att betala vite. Men det skulle vara intressant att få veta iom någon i detta forum känner till att det har skett.
Fanns Jesus? Du kan rent teoretiskt få ett vite, du kan rent teoretiskt överklaga & förlora stort. Jag anar ugglor i fårakläder här, törs du berätta om ditt verkliga problem? / Farbror Barbro

Ja, Jesus fanns. Ja man kan få vite.

Hur stor sannolikhet det är att man får ett vite ser jag som tämligen ointressant. Det varligaste är nog att man först får ett påpekande, det är bara om man inte gör något då man får ett vitesföeläggande, och det är bara om man fortfarande inte för något man behöver betala.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skriv till länsstyrelserna och fråga efter offentlig handling i form av registerutdrag gällande tillsyn enligt EU-förordningen (EU) nr 1143/2014 om invasiva främmande arter enligt miljötillsynsförordningen. Då får du inom en vecka svar på vilka fall som har varit uppe i landet.
Jag vill inte skriva till länstyrelsen i detta ärende. Jag känner de flesta där som handhar ärenden i miljölagstiftning. Jag har t ex kritiserat dem för att de har givet tillstånd till folk att bygga bryggor med kreosot impregnerade stolpar. Jag har dessutom hjälpt dem med vetenskaplig litteratur som visar de skador på vattenlevande organismer som orsakas av kreosot som läcker ut från gamla stolpar. De försvarar sig med att de inte kan göra något så länge EU godkänner gamla kreosot stolpar i vattenmiljö. De har sett mitt parkslidebestånd och inte sagt något. Jag förstår dem.

A Antropocen skrev:
Jag vill inte skriva till länstyrelsen i detta ärende. Jag känner de flesta där som handhar ärenden i miljölagstiftning. Jag har t ex kritiserat dem för att de har givet tillstånd till folk att bygga bryggor med kreosot impregnerade stolpar. Jag har dessutom hjälpt dem med vetenskaplig litteratur som visar de skador på vattenlevande organismer som orsakas av kreosot som läcker ut från gamla stolpar. De försvarar sig med att de inte kan göra något så länge EU godkänner gamla kreosot stolpar i vattenmiljö. De har sett mitt parkslidebestånd och inte sagt något. Jag förstår dem.
Halleluja! Heja Ove!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Länsstyrelserna har väldigt långt tålamod med dessa frågor så det ska mycket till att ett vite utfärdas. Det är inte direkt kärnbränsleavfall som avhandlas…
Ja, jag antar det. Men det behöver prövas för att ett skarpt läge skall inträffa. Se mitt utlägg om kreosot i gamla stolpar.

De kan inte tvinga någon att ta bort parkslide eftersom den är fullt tillåten att odla.

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Antropocen skrev:
Du kan begära ut offentlig handling anonymt. Bara att regga en email som inte går att koppla till dig och använda en pseudonym.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fanns Jesus? Du kan rent teoretiskt få ett vite, du kan rent teoretiskt överklaga & förlora stort. Jag anar ugglor i fårakläder här, törs du berätta om ditt verkliga problem? / Farbror Barbro
Alla har väl problem. Men i mitt fall är det i varje fall inte parkslide.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Halleluja! Heja Ove!
Nu verkar du sarkastig. Nästan så att du hånar. Läs reglerna för detta forum.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
Nu verkar du sarkastig. Nästan så att du hånar. Läs reglerna för detta forum.
Vilka/vilken växt är ditt problem, rekar du för att du är i fejd med LS?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.