Matte001 Matte001 skrev:
Någon som vet om någon blivit dömd för att brukat glyfosfat i trädgården?
Har aldrig hänt.
 
K kasper1 skrev:
Har du tillstånd blir ingen dömd.
Alternativt om du blir anmält av en granne, är det svårt att bevisa, va du hade i sprutan.
Utgår ifrån att man inte har tillstånd och åker fast på bar gärning.

Att det är svårt att åka dit kan jag förstå…
 
De gängkriminella som skjuter varandra räknar inte heller med att åka dit för det. Men det blir inte mindre olagligt för det.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De gängkriminella som skjuter varandra räknar inte heller med att åka dit för det. Men det blir inte mindre olagligt för det.
Intressant jämförelse, helt i nivå på typ av brott…

Här är en mer relevant

Jag är en notorisk fortkörare som fått böter en gång på 30år. Slår jag ut denna kostnad på de mil jag kört för fort så blir det ca ett öre per mil… jag tror att det är större risk att få en hastighetsbot än att åka dit för att använda glyfosfat i trädgården. Och kanske även dyrare…

För övrigt finns det många saker som inte är tillåtet men som man inte bryr sig om.
Tex Det är inte lagligt att utan tillstånd ta en färsk gren i skogen till sin korvgrillning men folk gör det ändå…

gå mot röd gubbe, cykla mot enkelriktat, mm
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej, jag menar inte att det är samma dignitet på brottslighet. Men jag menar att risken att åka dit inte har med saken att göra. Det påverkar inte hur olagligt det är.
 
S
Matte001 Matte001 skrev:
Någon som vet om någon blivit dömd för att brukat glyfosfat i trädgården?
@STB vet du något om detta?
Inte vad jag vet men jag har inte heller letat efter sådant.

Matte001 Matte001 skrev:
Utgår ifrån att man inte har tillstånd och åker fast på bar gärning.
Att det är svårt att åka dit kan jag förstå…
Det är förbjudet att hantera, använda och äga ett licensbelagt växtskyddsmedel. I hantera ingår alltså att köpa eller sälja. Man behöver alltså inte bli påkommen på bar gärning med användningen.

Sedan tycker jag det är synd att folk begår olagligheter och ökar på miljöbelastningen av ren lathet. Det går ju utmärkt att få bort parksliden med helt giftfria metoder. Det är än värre att vissa använder glyfosat på helt vansinniga sätt så att det i praktiken rinner rakt ner i grundvattnet.
https://bit.ly/parkslide
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Inte vad jag vet men jag har inte heller letat efter sådant.


Det är förbjudet att hantera, använda och äga ett licensbelagt växtskyddsmedel. I hantera ingår alltså att köpa eller sälja. Man behöver alltså inte bli påkommen på bar gärning med användningen.

Sedan tycker jag det är synd att folk begår olagligheter och ökar på miljöbelastningen av ren lathet. Det går ju utmärkt att få bort parksliden med helt giftfria metoder. Det är än värre att vissa använder glyfosat på helt vansinniga sätt så att det i praktiken rinner rakt ner i grundvattnet.
[länk]
I din sammanställning om parkslide har du inte med metoden att jämna till marken så att man kan så gräsmatta. Vad tror du om den metoden? Jag har nästan 30 års erfarenhet av vårt PS bestånd som är livkraftigt och omgärdat av gräsmattor. Jag har aldrig sett PS-skott längre ut än knappt två meter från beståndet. Jag klipper gräsmattan 2-4 gånger i månaden under sommarhalvåret.
D Daniel 109 skrev:
Spirea, lupiner, syren, vintergröna, påskliljor, kaprifol bara för att nämna några exempel. Det finns således invasiva växter i de flesta trädgårdar. Se till att de inte sprider sig till naturen.
Lupinerna har vi tagit bort. Åskliljorna är kvar. Vi har en gammal variant som är dubbla. Vildvin är också invasiv.
 
Nej, vildsvin räknas inte som invasiva. Sverige är en del av det naturliga utbredningsområdet.
 
A Antropocen skrev:
Vildvin är också invasiv.
Nej. De anses vara en naturlig del av vår fauna och det var därför man inte utrotade dem på åttiotalet (ja, dvs den omgången då. De har utrotats flera gånger tidigare.) Så 1988 rev riksdagen upp det beslut som sade att de var för skadliga.
 
A Antropocen skrev:
Vildvin är också invasiv.
D Daniel 109 skrev:
Nej, vildsvin räknas inte som invasiva.
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. De anses vara en naturlig del av vår fauna och det var därför man inte utrotade dem på åttiotalet
Vildvin != vildsvin. ;):rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 4 till
  • Laddar…
:oops:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. De anses vara en naturlig del av vår fauna och det var därför man inte utrotade dem på åttiotalet (ja, dvs den omgången då. De har utrotats flera gånger tidigare.) Så 1988 rev riksdagen upp det beslut som sade att de var för skadliga.
Det var Daniel 109 som skrev att vildsvin var invasiv och inte jag (Antropocen)
 
Nej, det skrev jag definitivt inte.
Däremot läste jag också fel i ditt inlägg.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vildvin != vildsvin. ;):rofl:
Ja det passar ju nu när du säger det bättre in i trådens ämne. :oops: :rofl:
 
A Antropocen skrev:
Det var Daniel 109 som skrev att vildsvin var invasiv och inte jag (Antropocen)
Ja! Helt riktigt. Det är faktiskt en bugg i byggahus.se som jag nu rapporterat!

Så det är liiite mitt fel, som inte kollar ordentligt, men bara lite... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.