S
T Torpare99 skrev:
Tack för snabba svar!
Tror ni att beståndet är påverkat av behandlingen? Med tanke på att grannens är ca 40 cm höga nu, mina är knappt 5 cm med 2 små blad o röda
Ja, glyfosaten har normalt en mycket tydlig påverkan. Sedan brukar det ta några år med behandlingar innan beståndet är bekämpat. Det är mycket svårt att komma åt de djupaste rötterna med glyfosat så Dan Jones använder alltid ordet "controlled" istället för "killed".
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Ja, glyfosaten har normalt en mycket tydlig påverkan. Sedan brukar det ta några år med behandlingar innan beståndet är bekämpat. Det är mycket svårt att komma åt de djupaste rötterna med glyfosat så Dan Jones använder alltid ordet "controlled" istället för "killed".
Okej förstår! Beståndet ligger ganska nära huset och jag är tyvärr tvungen att behöva gräva i det inom nåt år, ska man gräva bort så mycket som möjligt av rötterna eller enbart där jag ska gräva för avlopp?
 
S
T Torpare99 skrev:
Okej förstår! Beståndet ligger ganska nära huset och jag är tyvärr tvungen att behöva gräva i det inom nåt år, ska man gräva bort så mycket som möjligt av rötterna eller enbart där jag ska gräva för avlopp?
Det beror helt på dina förutsättningar. Om du väljer att gräva upp och deponera jordmassorna så är det dyrt att bli av med jorden eftersom den måste deponeras 5m djupt eller brännas.Dessutom måste du köpa andra massor att fylla med.

Man kan också bara gräva upp och lägga tillbaka. Det är inte helt idiotiskt eftersom beståndet blir ordentligt försvagat av att rotsystemet fragmenteras och kostnaden är liten. Klipper du sedan ofta så att skotten inte får någon fotosyntes så ger de små rotfragmenten snart upp. Min kontakt på Statens Lantbruksuniversitet anser att det är bättre ju oftare man klipper. Ju mindre fotosyntes den hinner få mellan klippningarna desto bättre.

För att få ännu bättre effekt så grovsålla (harpa) jorden för att bli av med alla stora rötter. Har du en stor andel sten i jorden kan detta vara mindre lämpligt.

För ett normalt bestånd är detta förfarande inte riktigt värt kostnaden och besväret med efterbehandlingen, men du skall ju ändå ha en grävmaskin där. Då blir den extra kostnaden ganska liten. Om du väljer att hyra en harp beror helt på hur mycket du värderar din arbetstid för efterbehandlingen.

Ett tips är att grävmaskinisten håller matjorden separat så kan du lägga tillbaka den överst och får en frodigare gräsmatta.
 
Parkslide ar kraftig tillväxt när den kommer upp för att komma över annan vegetation. Under den perioden drivs tillväxten främst av energi från roten. Då är det bättre att låta den göra av med energi än att rycka väldigt frekvent. Dessutom blir det mindre jobb.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Parkslide ar kraftig tillväxt när den kommer upp för att komma över annan vegetation. Under den perioden drivs tillväxten främst av energi från roten. Då är det bättre att låta den göra av med energi än att rycka väldigt frekvent. Dessutom blir det mindre jobb.
Jag och min kontakt på Statens Lantbruksuniversitet anser att det är bättre ju oftare man klipper/knäcker/rycker. Dock finns ingen vetenskaplig dokumentation angående detta. Jag är därför mycket kritisk mot Daniels sätt att uttrycka det som fakta, inte åsikter.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Jag motiverar det bättre än ”jag anser” i alla fall.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Angående trådens startinlägg. Ingen som finner det konstigt att den häcken med parkslide troligtvis funnits där länge men när TS köper huset växer den plötsligt en meter in på tomten på en tillväxtsäsong?
 
S STB skrev:
Jag och min kontakt på Statens Lantbruksuniversitet anser att det är bättre ju oftare man klipper/knäcker/rycker. Dock finns ingen vetenskaplig dokumentation angående detta. Jag är därför mycket kritisk mot Daniels sätt att uttrycka det som fakta, inte åsikter.
En fråga, många i denna tråd är ju pigga på att klippa/dra/gräva/annan manuell åtgärd. När jag läser mycket av dokumentationen från England och kanske mest känt forskningsartikeln ”SUSTAINABLE CONTROL OF INVASIVE JAPANESE KNOTWEED” där de skriver nedan så undrar jag varför man ska göra något än Glyfosat 1-2 ggr per år? Miljöskäl? Helt med på att ett forskningsinlägg inte innebär sanningen men finns det någon bättre?

”Of the 19 Japanese knotweed control methods tested, long term covering of knotweed with a robust geomembrane was the least effective treatment….Others, such as hand- pulling of shoots, hand-digging and mowing, strimming, and cutting, are likely to increase rhizome dispersal, aside from being impractical and expensive for established knotweed stands. Further, the ineffectiveness of covering demonstrates that it is unlikely to be possible to deplete the energy reserves of established knotweed stands within decadal timescales.
Application of glyphosate, an aromatic amino acid (AAA) biosynthesis inhibitor, provided the greatest basal cover and stem reduction.”
 
Problemet är väl att Glyfosat blivit olagligt i privata trädgårdar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Problemet är väl att Glyfosat blivit olagligt i privata trädgårdar.
Det är iofs ett bra argument.
 
Glyfosat är helt förbjuden att använda i trädgårdar. Dessutom är inte trädgårdsbestånd så enorma att det blir orimligt att ta hand om dem för hand. Det är skillnad om det är riktigt stora bestånd i parker eller liknande, som ska hanteras av betald personal. Då blir ryckning dyrt.
 
  • Gilla
FoxBumblebee
  • Laddar…
S
F FoxBumblebee skrev:
En fråga, många i denna tråd är ju pigga på att klippa/dra/gräva/annan manuell åtgärd. När jag läser mycket av dokumentationen från England och kanske mest känt forskningsartikeln ”SUSTAINABLE CONTROL OF INVASIVE JAPANESE KNOTWEED” där de skriver nedan så undrar jag varför man ska göra något än Glyfosat 1-2 ggr per år? Miljöskäl? Helt med på att ett forskningsinlägg inte innebär sanningen men finns det någon bättre?
Du har redan fått mycket bra svar av både Hempularen och Daniel. En detalj som är värd att nämna är att den studie du länkar till (som jag också har en länk till i mitt dokument) har 19 olika försöksytor. 17 av dessa använder glyfosat i olika varianter. Gissa vad man kommer fram till.... Spänningen är olidlig.... Trumvirvel.... Glyfosat är bäst!

Nu är jag lite väl elak eftersom få människor vet lika mycket om parkslide som Dan Jones. Jag har inte pratat med honom själv, men vi har haft viss emailkontakt. Han har givetvis undersökt de varianter som han trott mest på och har tyvärr haft en begränsad tid och budget för studien. Alla som läst studien noggrant hittar en del luckor i rapporteringen och beskrivningen av utförandet. Det tråkigaste är att tidsbegränsningen gjort den mest intressanta aspekten för bekämpningen fortfarande är okänd: Hur många år tar det innan den inte längre skjuter upp nya skott? De uppmätta markörerna är ju just markörer, inte "hard endpoints".
Dan har dock en ny ännu mer omfattande studie på gång som jag hoppas mycket på.

Den som läst och lyssnat på mycket av Dan Jones publikationer kan också notera att han är mycket konsekvent med att använda ordet "control" inte "kill" när det gäller behandling med glyfosat. Det är nämligen inte alls säkert att man dödat djupt liggande rötter med glyfosatbehandlingen så nya skott kan komma flera år senare eller snabbare om man gräver i området.

Egentligen är det bara total bortgrävning och Invaterms uppvärmningsmetod som kan lämna garantier på att hela den behandlade volymen är ren. Då med begränsningen att det faktiskt kan finnas kvar utanför området eller under det behandlade djupet.

Anledningen till att manuella åtgärder är populära tror jag mest är för att det är gratis och miljövänligt. Jag förordar därför alltid dem trots att jag har ekonomiska incitament för motsatsen.

Allt det jag skrivit nu står egentligen redan i mitt dokument om parkslide: https://bit.ly/parkslide
 
  • Gilla
Yaken och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Glyfosat är helt förbjuden att använda i trädgårdar. Dessutom är inte trädgårdsbestånd så enorma att det blir orimligt att ta hand om dem för hand. Det är skillnad om det är riktigt stora bestånd i parker eller liknande, som ska hanteras av betald personal. Då blir ryckning dyrt.
Det är fullt lagligt att bespruta parkslide i en villaträdgård, så länge det utförs av ett företag med rätt tillstånd och kommunen godkänt besprutningen.
 
Är det ett nytt undantag från förbudet som jag missat? Var hittar jag det i så fall?
 
U
Det finns en hel del myndigheter som kan utfärda undantag enligt beslutet.
https://www.regeringen.se/artiklar/2021/03/regelandringar-beslutade-den-24-mars-2021/

Men jag tvivlar starkt på kemikalieinspektionen eller tex naturvårdsverket kommer göra undantag för nåns lilla bestånd på tomtmark.

men kommunen kan inte ge dispans för det utan endast:
”Kommunerna får möjlighet att i enskilda fall ge dispens, om det behövs för odlandet av växter som bevaras i Nationella genbanken eller i Nordiskt genresurscenter, eller behövs av andra särskilda skäl”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.