Jag hittade det här i en annan tråd.
B bhshpk skrev:
Brukslösning 7.2 gram per liter. Sedan är det enkelt att räkna ut hur mycket man skall späda.
 
S
Det viktiga är inte hur koncentratet blandas utan hur mycket aktivt ämne som appliceras per kvadratmeter. Det beror alltså lika mycket på din appliceringsutrustning. Det är dessutom helt fel årstid för att behandla nu. Kom tillbaka om ett halvår. Vill du bli av med det nu så kontakta mig privat eftersom jag jobbar med det.

http://bit.ly/parkslide
 
  • Gilla
Jockas021
  • Laddar…
Nu är det snarare per växt än kvadratmeter som är av intresse. Men jag gissar att rekommenderad brukslösning ger en smidig mängd att applicera.

Jag håller dock med om att det är helt fel att använda glyfosat nu. Om man nu ska ta till olagliga metoder bör man i alla fall göra det på ett sätt som gör nytta.
 
Alltså, är det ett kommunalt bolag som gräver är det självklart att en parkansvarig skulle begära att parksliden går på deponi. Att en normal kommun inte skulle göra så låter inte troligt. Däremot måste man nog maila och säga till då troligtvis ingen har en aning om att det är det. Och nej, det är inte förenat med så stora kostnader. Det där är inte många kubik och de ska ju bara skicka det som de gräver upp på deponi, det som är bredvid kan ju vara kvar (om de inte vill gräva upp de också) och vi pratar inte om stora kostnader. Inte i förhållande vad de kostar och dra en fjärrvärmeledning…
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu är det snarare per växt än kvadratmeter som är av intresse. Men jag gissar att rekommenderad brukslösning ger en smidig mängd att applicera.

Jag håller dock med om att det är helt fel att använda glyfosat nu. Om man nu ska ta till olagliga metoder bör man i alla fall göra det på ett sätt som gör nytta.
Hej, jag kommer inte använda glyfosat nu. Jag planerar bara för hösten och jag är inte så bra på matte . Om en liter roundup har 480g glyfosat, hur ska man blanda?
 
Jag tänkte nästan be barnet i fyran att räkna ut det åt dig. Men jag ska inte vara så elak.

7,2g/480g ger 0,015. Med andra ord ska du ha en matsked koncentrat per liter färdig brukslösning.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tänkte nästan be barnet i fyran att räkna ut det åt dig. Men jag ska inte vara så elak.

7,2g/480g ger 0,015. Med andra ord ska du ha en matsked koncentrat per liter färdig brukslösning.
Hej, jag kommer från Irland och där mängder vi allt i pints:sweat: Tack för hjälpen (y)
 
Ju mer du rör det desto mer får du.
S shadowfire skrev:
Så här såg det ut nu när jag grävde med grävmaskin där sliden växer som mest. Varje skopa innehöll ca 1 sopsäck full med rötter (som gick att se):

[video=youtube;U6uRQuW4r5s][media]
Då grävde jag ändå upp allt detta för hand förra året;

[video=youtube;1lsBJgnMNMc][media]
För att någon månad senare ha;

[video=youtube;RA1mcus5ZvA][media]
 
S
D Daniel 109 skrev:
Nu är det snarare per växt än kvadratmeter som är av intresse. Men jag gissar att rekommenderad brukslösning ger en smidig mängd att applicera.
Jag håller med om att det förefaller så men all vetenskaplig dokumentation jag läst utgår från mängd per ytenhet. Normalt i g/ha. Vi vill ju utgå från vetenskap, eller hur?
Varför tar du uppgifter om koncentration från en tråd på forumet när det finns bruksanvisningar och vetenskaplig dokumentation? Min rekommendation är att 13 ml skall blandas i 1 liter vatten och sedan appliceras på 30 kvadratmeter. Om utrustningen sprider mer eller mindre mängd vätska per kvadrat måste alltså koncentrationen anpassas. Det ger enligt anekdotiska uppgifter sämre resultat att använda stora mängder. Den alltför stora mängden gift dödar då lokala delar innan det hinner spridas till hela rotsystemet. Enligt den vetenskapliga studien som jag länkar till så ger det i praktiken samma effekt att använda lägre koncentrationer, 0,216 g/m2 istället för 0,360 g/m2. Skillnaderna är så små att det kan bero på mätfel.
https://link.springer.com/article/10.1007/s10530-018-1684-5

Lyssna gärna på vetenskap och sådana som jobbar med parkslideutrotning (som t.ex. jag) istället för tyckare på forumet. Själv är jag emot användning av gifter när det finns alternativ, men hjälper ändå till för att inte inkorrekt användning skall ge ännu större miljökonsekvenser. Jag ber därför att alla som tänker använda glyfosat att läsa på ordentligt först: https://bit.ly/parkslide
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ja, jag håller med om att bruksanvisningen är en bättre källa. Jag tog bara den första källan jag hittade. Men i trädgårdar handlar det inte om stora ytor. Då fungerar dosering per ha inte särskilt bra. Man vill ha en lösning som fungerar att stryka på bladen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
W
electroluxaren skrev:
är det därför du inte är anställd?
Din fråga baseras på ett felaktigt påstående. Den är dessutom oförskämd.
 
r0bertwh r0bertwh skrev:
Det finns bara honplantor i Sverige, så parkslide sprider sig inte genom frön, bara genom rotfragment.
[länk]
Och här säger de tvärt om. Visserligen USA men tror att den govement-sidan nog har fel? Undrar förresten hur mycket sägen som publiceras överallt. Gamla skräckexempel från en artikel i VI från 2020 tex är inte standard för alla drabbade eller ett nyhetsinslag i SVT som cirkulerade runt på sociala media förra året.

Med det sagt så visst, varken så kallade mördarsniglar, Parkslide eller Jätteloka har, vad jag tror, kommit hit på naturlig väg. Människan som dragit hit ohyran och människan får skylla sig själv.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
USA ligger på en helt annan kontinent.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
johnjensen johnjensen skrev:
Och här säger de tvärt om. Visserligen USA men tror att den govement-sidan nog har fel? Undrar förresten hur mycket sägen som publiceras överallt. Gamla skräckexempel från en artikel i VI från 2020 tex är inte standard för alla drabbade eller ett nyhetsinslag i SVT som cirkulerade runt på sociala media förra året.

Med det sagt så visst, varken så kallade mördarsniglar, Parkslide eller Jätteloka har, vad jag tror, kommit hit på naturlig väg. Människan som dragit hit ohyran och människan får skylla sig själv.
I Sverige finns det bara hon plantor.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.