1 536 624 läst · 5 401 svar
1537k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Nej, återigen det finns ingen sådan lagreglering. Du får odla parkslide så mycket du vill, juridiskt. Men ingen kommer att gilla dig.
Såvitt jag vet sprider sig parkslide inte med frön i Sverige eftersom alla plantor här lär vara av samma sort (honplantor tror jag).C Carlos P skrev:
Nej. Det skulle medför stora ytor med varken biologisk mångfald eller något som ger någon avkastning. Den behöver vi hålla undan. Då länge det bara finns honplantor är det fullt möjligt.
Jag har grävt bort parkslide med minigrävare. Dock ett mödosamt efterarbete med att plocka alla nya skott (Grep för att frigöra rotsystem, sen ta upp försiktigt så allt kommer med). Jag tror striden tog 4-5 år.
Att täcka fungerar kanske, men att gräva försiktigt och få upp hela partier var det jag gjorde.
Att täcka fungerar kanske, men att gräva försiktigt och få upp hela partier var det jag gjorde.
Det gör inte Parkslide heller. De kan gå in i husgrunder som redan är spräckta och rör som redan är trasiga, men då är inte växten det primära problemet.B Bengt Numelin skrev:
Maskrosor kan växa genom asfalt…
Låter "aningen" överdrivet..B Bengt Numelin skrev:
Vilken sorts "vattenrör" går rötterna igenom..?? Iså fall är väl pilträden minst lika farliga, dess rötter tränger ofta in i avlopp och dräneringsrör. Men knappast genom vattenrör..!
Parkslide brer ut sig och skapar monokulturer där inhemska arter inte kan leva.
Då är skunkkalla mycket värre, den är man dessutom skyldig att ta bort från sin mark…D Daniel 109 skrev:
https://www.naturvardsverket.se/amn...r/eu-listade-etablerade-arter/gul-skunkkalla/
Kontakta kommunen och meddela dom energibolagets planer. Det är än så länge inte nån lag på att inte sprida varken parkslide eller jätteslide, eller hybridslide, MEN det är starka rekommendationer att INTE göra det. Vilket betyder att energibolaget får nog backa. Varje kommun kämpar idag emot parkslide, en del mer och en del mindre. Men det borde ligga i kommuners intresse att vara väldigt engagerad när det gäller park/jätteslide när det gäller den fara som växten utgör. Förutom detta så är den god att äta och sägs öka livslängden, så till den grad att man orkar fortsätta utrota den. Typ.J JSten skrev:Lite OT då det inte är tomtmark, men verkar som att lokala energibolaget i Lund planerar att dra fjärrvärme rör rakt genom ett hyfsat stort bestånd parkslide (kommunal mark). Ska bli intressant till sommaren att se hur stort område de lyckades att se hur stort område de lyckas sprids rötterna över
[bild]
(Man ser stubbarna från fjolåret)
Bild från 2021:
[bild]
Ser ut som att de siktar rakt på det högra beståndet och vidare till höger om buskarna i bakgrunden...