Nej, återigen det finns ingen sådan lagreglering. Du får odla parkslide så mycket du vill, juridiskt. Men ingen kommer att gilla dig.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
C Carlos P skrev:
Parkslide är det jävligaste som finns. Du måste typ ner 3 meter (om ens det räcker) för att rycka hela rotsystemet. Vid bortforsling måste du vara mycket försiktig så att inte frön och dylikt sprider sig till andra platser. Att sprida sig är något parkslide älskar. Inte ens en atombomb är ett hot.
Såvitt jag vet sprider sig parkslide inte med frön i Sverige eftersom alla plantor här lär vara av samma sort (honplantor tror jag).

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Kanske dags att inse att fajten mot Parkslide är förlorad? Det är en oundviklig konsekvens av globalisering att vi får in nya arter, lev med det säger jag.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nej. Det skulle medför stora ytor med varken biologisk mångfald eller något som ger någon avkastning. Den behöver vi hålla undan. Då länge det bara finns honplantor är det fullt möjligt.

• Gilla
HeyJon och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Det skulle medför stora ytor med varken biologisk mångfald eller något som ger någon avkastning. .
Hehe, låter som statligt subbventionerade åkrar...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har grävt bort parkslide med minigrävare. Dock ett mödosamt efterarbete med att plocka alla nya skott (Grep för att frigöra rotsystem, sen ta upp försiktigt så allt kommer med). Jag tror striden tog 4-5 år.

Att täcka fungerar kanske, men att gräva försiktigt och få upp hela partier var det jag gjorde.

Nissens Nissens skrev:
Tja, maskrosor sprids ännu mer långväga, hur stort problem är det…

Parkslide och maskrosor gör väl ungefär lika mycket skada (nästan ingen) och är lika svåra att bli av med…
Maskrosornas rötter går inte genom husgrunder, avlopps- och vattenrör med ibland omfattande skador.

Nissens
B Bengt Numelin skrev:
Maskrosornas rötter går inte genom husgrunder, avlopps- och vattenrör med ibland omfattande skador.
Det gör inte Parkslide heller. De kan gå in i husgrunder som redan är spräckta och rör som redan är trasiga, men då är inte växten det primära problemet.

Maskrosor kan växa genom asfalt…

• Maskros växer genom asfaltsspricka, symboliserar naturkraft och överlevnad i urbana miljöer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
F
B Bengt Numelin skrev:
Låter "aningen" överdrivet..
Vilken sorts "vattenrör" går rötterna igenom..?? Iså fall är väl pilträden minst lika farliga, dess rötter tränger ofta in i avlopp och dräneringsrör. Men knappast genom vattenrör..!

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, maskrosor är en naturlig del i vår flora. Den ger ingen skada.
Ja, den ingår i vår flora, och den gör som Parkslide ingen större skada, möjligen är maskrosen värre eftersom den växer igenom asfalt. Parkslide förstör ingenting.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Parkslide brer ut sig och skapar monokulturer där inhemska arter inte kan leva.

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Parkslide brer ut sig och skapar monokulturer där inhemska arter inte kan leva.
Det kan andra arter också göra t.ex. vildkaprifol - den enda lianväxten vi har. Om den får "bra" fäste kan den skada träd.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JSten skrev:
Lite OT då det inte är tomtmark, men verkar som att lokala energibolaget i Lund planerar att dra fjärrvärme rör rakt genom ett hyfsat stort bestånd parkslide (kommunal mark). Ska bli intressant till sommaren att se hur stort område de lyckades att se hur stort område de lyckas sprids rötterna över:thinking:
[bild]
(Man ser stubbarna från fjolåret)
Bild från 2021:
[bild]
Ser ut som att de siktar rakt på det högra beståndet och vidare till höger om buskarna i bakgrunden...
Kontakta kommunen och meddela dom energibolagets planer. Det är än så länge inte nån lag på att inte sprida varken parkslide eller jätteslide, eller hybridslide, MEN det är starka rekommendationer att INTE göra det. Vilket betyder att energibolaget får nog backa. Varje kommun kämpar idag emot parkslide, en del mer och en del mindre. Men det borde ligga i kommuners intresse att vara väldigt engagerad när det gäller park/jätteslide när det gäller den fara som växten utgör. Förutom detta så är den god att äta och sägs öka livslängden, så till den grad att man orkar fortsätta utrota den. Typ.

• Gilla
LeoBe och 1 till
  • Laddar…
Hej allihop,

Har någon här koll hur man späda ut roundup 480 med vatten? Jag hittar bara hur många liter som går åt per hektar på etiketten men hittar ej hur mycket vatten blandas med roundup 480 koncentrat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.