A
K Kjohan skrev:
Det var ju en fördomsfull kommentar! Kan ju likaväl vara en person som inte förstår allvaret, eller vet vad det är för växt. Det betyder ju inte att det är ”självförvållat”. Jag ville med inlägget understryka det faktum att parkslide inte är något att leka med, även om det inte behöver betyda en katastrof.
fördomsfull???
ja jag kanske är fördomsfull mot alla besserwissrar och "förstör det själv"-typer.
Och vem leker med växter? är det en ny -ism, läggning?

A
C Carlos P skrev:
Vi har massa på vår gård i bostadsrättsföreningen. Vid vilket tillfälle har du kört Roundup? När de blommat på nytt eller innan (dvs, typ nu på förvåren)?
Bästa resultat skall man få om man injicerar detta i stammen efter första frostnatten dvs. när växten förbereder sig för vintern och tar ovandelsnäringen ner till rötterna. tyvärr har parkslide en förmåga att bryta ner den aktiva beståndsdelen i roundup, men till vad vet jag icke.

A
raveper raveper skrev:
Valfritt rabarber recept. Bytes mot parkslide.
Går tydligen brygga öl på med.
och då går vi ju självfallet in på hur gör man ÖL på detta?

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
fördomsfull???
ja jag kanske är fördomsfull mot alla besserwissrar och "förstör det själv"-typer.
Och vem leker med växter? är det en ny -ism, läggning?
…. Om man pekar finger mot någon annan, så har man alltid fingrar som samtidigt pekar tillbaka på en själv.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
och då går vi ju självfallet in på hur gör man ÖL på detta?
Nu svarar jag med vilda killgissningsr då jag inte vet bättre.
Det går ju att göra rabarbervin, dvs det finns en del socker att tillgå. Så det borde vara samma sak med parkslide om vi ska tro tidigare inlägg.

Jag hade nog provat med en del malt och en del parkslide i koket. Men hur mycket socker man får ut känns svårt att veta innan man faktiskt provat och mätt upp, likaså hur man ska humla det.
Hade jag haft parkslide på tomten hade jag provat men jag skulle aldrig våga gå och skörda hos nån av grannarna av risk att få in eländet :)

F
C Carlos P skrev:
Vi har massa på vår gård i bostadsrättsföreningen. Vid vilket tillfälle har du kört Roundup? När de blommat på nytt eller innan (dvs, typ nu på förvåren)?
Jag sprutade på dem så fort jag såg dem komma upp. Det har gått ett antal år sedan så jag kommer inte ihåg i detalj. Det jag kommer ihåg var att några mindre skott tittade fram året efter men sedan de också "behandlats" med Roundup är bestånden borta. Enligt bruksanvisningen var det bladen som ska besprutas inget annat. Då drar växten själv ner "giftet" till rötterna. Men observara att detta var den tidigare typen av Roundup - inte den som säljs idag. Vet inte om den går att få tag på "annat sätt" idag..

Redigerat:
F
electroluxaren skrev:
Bästa resultat skall man få om man injicerar detta i stammen efter första frostnatten dvs. när växten förbereder sig för vintern och tar ovandelsnäringen ner till rötterna. tyvärr har parkslide en förmåga att bryta ner den aktiva beståndsdelen i roundup, men till vad vet jag icke.
Dagens "Roundup" har inte samma effekt sägs det. Däremot finns det medel som bönder använder för att avdöda oönskade växter...

C Carlos P skrev:
Parkslide är det jävligaste som finns. Du måste typ ner 3 meter (om ens det räcker) för att rycka hela rotsystemet. Vid bortforsling måste du vara mycket försiktig så att inte frön och dylikt sprider sig till andra platser. Att sprida sig är något parkslide älskar. Inte ens en atombomb är ett hot.
Fullt så illa är det inte. Det är en växt det handlar om.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
W
Nissens Nissens skrev:
Varför skulle de bry sig? Det kostar extra pengar att särbehandla olika växter, och det finns väl inga lagar som styr detta, och då finnd inget straff heller…
De skulle bry sig för att de är människor med förmåga att tänka, inte zombies.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nissens
W widheg skrev:
De skulle bry sig för att de är människor med förmåga att tänka, inte zombies.
Nja, de är anställda som gör ett arbete de får betalt för. De gör sannolikt det arbete som är beskrivet i uppdraget, varken mer eller mindre.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
C Carlos P skrev:
Parkslide är det jävligaste som finns. Du måste typ ner 3 meter (om ens det räcker) för att rycka hela rotsystemet. Vid bortforsling måste du vara mycket försiktig så att inte frön och dylikt sprider sig till andra platser. Att sprida sig är något parkslide älskar. Inte ens en atombomb är ett hot.
Det finns bara honplantor i Sverige, så parkslide sprider sig inte genom frön, bara genom rotfragment.
https://www.naturvardsverket.se/parkslide/

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad är straffet om man råkar göra det menar du?
Det har en straffskala på 6-8 år.

• Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
R
B BearMaple skrev:
I Gävle är det sedan 1 april-2023 förbjudet att lämna Parkslide tillsamman med övrigt trädgårdsavfall på kommunens återvinningscentral.

Parksliden skall förpackas och förslutas i två lager plastsäck, därefter lämnas i "brännbar" container.

[länk]
Att någon återvinningscentral har regler kring hur parkslide får lämnas betyder inte att det är olagligt att sprida det.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
harry73
Lunds kommun har koll på parkslide och andra invasiva arter som björnloka. I nuläget brukar de inte göra något och lämna den ifred så länge det går.
Vid projektering av ny infrastruktur inventeras förekomst av invasiva växter alltid, och görs en plan hur man ska hantera dem.

Det kan fortfarande bli fel men de har koll och gör sitt bästa.

• Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
Är det att göra sitt bästa att strunta i dem?

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.