1 548 366 läst · 5 401 svar
1548k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Tyvärr inte olagligt att sprida parkslide. Kopierat fr NaturvårdsverketR RoAd skrev:
"Parkslide omfattas idag inte av den lagstiftning som rör invasiva främmande arter (EU-förordning nr (1143/2014)"
S Sandwich11 skrev:Det är olagligt att sprida Parkslide. Det är också inte en risk utan en definitiv händelse om man schaktning i beståndet utan att hantera växterna på rätt sätt.
Min erfarenhet kring kommuners hantering i dessa lägen är att dom vill ta ansvar för sina åtaganden givetvis.
Skulle pengarna inte finnas så väljer dom en annan väg alt. Fördröjer projektet tills budgeten tillåter en hantering.
Ska man göra en rätt och riktig hantering så blir det kostsamt. Mycket kostsamt.
Dels ska maskiner, lastbilar etc tvättas när de kör från området. Lasten måste stängas in på lastbilar för att inte riskera spridning. I många fall blir transportsträckan lång då inte alla deponier tar i detta.
Schakten blir omfattande. Dels i bredd men mycket djupt. Flera meter.
Utöver detta är det dyrare att deponera än kryptonit..
Hela rädslan för parkslide är så otroligt överdriven,
saltning och ångning samt gammal röd-diesel fungerar oxåK Kjohan skrev:Hej!
Jag har krigat mot parkslide och läst i princip allt jag kommit över innan jag gick till attack. Nedan dokument skriver 6,5meter, men det finns inga garantier. Man skriver att det finns möjlighet för skott att skjuta upp uppemot 20 meter(!!) från roten. Jag hade aldrig grävt i närheten. Hade dessutom aldrig grävt upp skiten för bortforsling heller. Den här jävla hydran behöver bara 1-2gram från en rotbit för att ta sig igen. Lycka till att hitta en grävmaskinist som lyckas med det jobbet… det enda jag förstått, och som också funkat för mig är glyfosat-krigsföring.
Med vänlig hälsning,
[länk]
Galen växt. Om man en gång har fått parkslide så skulle jag rekommendera att inte försöka döda den (hört att vissa har lyckats, men i försöken kan det vara bli värre). Bättre då att varsamt klippa ner den med jämna mellanrum och helt enkelt hålla den i schakt.S STB skrev:Så tyst det blir från "experterna" här då någon ställer en relevant och praktiskt bra fråga. Tyvärr har den inget riktigt bra svar. Det finns helt enkelt inga studier där man spårat hela rotsystemet i tillräckligt många bestånd. Tyvärr är det på tok för dyrt att göra även för enstaka små bestånd.
Det som finns är alltså bara anekdoter. Under en gräsmatta kan rötterna spridas många meter då skotten inte upptäcks om gräset klipps ofta. Själv har jag sett ett bestånd vars rötter efter 30+ år spridit sig under en ca 3 m bred stenlagd garageuppfart + drygt 1 m gräsmatta innan skotten syntes i en rabatt.
Jag har också själv provat med övertäckning och konstaterat att skott kommit upp drygt 2 m bort efter bara ett par år. Det är dock oklart hur långt rötterna redan gick och hur mycket som var ny utväxt.
I litteraturen har finns olika siffror men de toppar ofta på 5 eller 7 meter.
I Gävle är det sedan 1 april-2023 förbjudet att lämna Parkslide tillsamman med övrigt trädgårdsavfall på kommunens återvinningscentral.R RoAd skrev:
Parksliden skall förpackas och förslutas i två lager plastsäck, därefter lämnas i "brännbar" container.
https://gastrikeatervinnare.se/avfallstyp/tradgardsavfall/
Redigerat:
är det ett nytt bestånd är det rätt lätt att ta bort det, ju äldre beståndet är desto värre blir det. Jag har som sagt var ett mycket gammalt bestånd som inte sprider sig, kan bero på att ingen rör det.C Carlos P skrev:
väldigt avgränsat och pryder sin plats.
Exakt. Om man inte vet hur länge parksliden funnits så gör man nog rätt i att vara varsam.electroluxaren skrev:
Jag har utrotat Parkslide mha Roundup (den gamla riktiga varianten) på två ställen utan större problem. Fick upprepa det på några restskott året efter men sen är de borta. Det var inte lika svårt som att få bort andra "livskraftiga" växter som t.ex. vildkaprifol.C Carlos P skrev:
Det var ju en fördomsfull kommentar! Kan ju likaväl vara en person som inte förstår allvaret, eller vet vad det är för växt. Det betyder ju inte att det är ”självförvållat”. Jag ville med inlägget understryka det faktum att parkslide inte är något att leka med, även om det inte behöver betyda en katastrof.electroluxaren skrev:
Vi har massa på vår gård i bostadsrättsföreningen. Vid vilket tillfälle har du kört Roundup? När de blommat på nytt eller innan (dvs, typ nu på förvåren)?F frasen_36 skrev: