1 546 040 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Inga kommentarerK Kjohan skrev:
B BearMaple skrev:
Om inte anställda människor varken kan se, tänka självständigt, eller meddela sin uppdragsgivare så behöver de annan typ av hjälp än vad detta forum erbjuder.Nissens skrev:
Hett vatten har det skrivits om men då är det kanske bäst att göra en ställning för en stor gryta och elda under den, kanske diverse ved blandat med torr parkslide. Det kommer att gå åt mängder av vatten för att hetta upp långt ner i jorden. Hur man får ner ånga i marken verkar svårt men det kanske går med stabila rör som man trycker eller slår ner i marken,
Lågtrycks ångpanna är nog bättre än varmvatten i så fall. Men det lär som sagt gå åt mycket energi. Men det bör fungera.
S STB skrev:Så tyst det blir från "experterna" här då någon ställer en relevant och praktiskt bra fråga. Tyvärr har den inget riktigt bra svar. Det finns helt enkelt inga studier där man spårat hela rotsystemet i tillräckligt många bestånd. Tyvärr är det på tok för dyrt att göra även för enstaka små bestånd.
Det som finns är alltså bara anekdoter. Under en gräsmatta kan rötterna spridas många meter då skotten inte upptäcks om gräset klipps ofta. Själv har jag sett ett bestånd vars rötter efter 30+ år spridit sig under en ca 3 m bred stenlagd garageuppfart + drygt 1 m gräsmatta innan skotten syntes i en rabatt.
Jag har också själv provat med övertäckning och konstaterat att skott kommit upp drygt 2 m bort efter bara ett par år. Det är dock oklart hur långt rötterna redan gick och hur mycket som var ny utväxt.
I litteraturen har finns olika siffror men de toppar ofta på 5 eller 7 meter.
Parkslide tillhör invasiva främande arter.R RoAd skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...939-om-invasiva-frammande-arter_sfs-2018-1939
Fel av mig. Parkslide är inte invasiv art.
Finns olika uppgifter på nätet. https://rapportera.artfakta.se/eftersokta/ias/taxa?swe=1
Här finns olika arter av slide med.
Redigerat:
Parkslide ÄR en invasiv art. Men den fins inte med på någon förbudslista. Orsaken är att Tyskland har för mycket av den för att de skulle se det som rimligt att kräva åtgärd över allt.
Men den är definitivt invasiv. Det har med biologi att göra inte politik eller juridik.
Men den är definitivt invasiv. Det har med biologi att göra inte politik eller juridik.
I England/UK har man svar. Vill man ha svar så sök där!S STB skrev:Så tyst det blir från "experterna" här då någon ställer en relevant och praktiskt bra fråga. Tyvärr har den inget riktigt bra svar. Det finns helt enkelt inga studier där man spårat hela rotsystemet i tillräckligt många bestånd. Tyvärr är det på tok för dyrt att göra även för enstaka små bestånd.
Det som finns är alltså bara anekdoter. Under en gräsmatta kan rötterna spridas många meter då skotten inte upptäcks om gräset klipps ofta. Själv har jag sett ett bestånd vars rötter efter 30+ år spridit sig under en ca 3 m bred stenlagd garageuppfart + drygt 1 m gräsmatta innan skotten syntes i en rabatt.
Jag har också själv provat med övertäckning och konstaterat att skott kommit upp drygt 2 m bort efter bara ett par år. Det är dock oklart hur långt rötterna redan gick och hur mycket som var ny utväxt.
Tja, maskrosor sprids ännu mer långväga, hur stort problem är det…S STB skrev:Så tyst det blir från "experterna" här då någon ställer en relevant och praktiskt bra fråga. Tyvärr har den inget riktigt bra svar. Det finns helt enkelt inga studier där man spårat hela rotsystemet i tillräckligt många bestånd. Tyvärr är det på tok för dyrt att göra även för enstaka små bestånd.
Parkslide och maskrosor gör väl ungefär lika mycket skada (nästan ingen) och är lika svåra att bli av med…
Nej, maskrosor är en naturlig del i vår flora. Den ger ingen skada.
Ja visst är det märkligt? Låt den vara eller ta bort den och sen plockar man skott som kommer upp. Själv kör jag med gräsklipparen över mitt lilla bestånd när jag ändå klipper gräset. Ser en del skott i gräsmattan men inte är det värre nu än det var för några år sedan.V Vargulvsson skrev:
Klipper man ner det och håller på lite så är det ju inga problem. Har man dock i hjärnan fått in att parkslide är det värsta som kan hända så har man. Parkslide-ångest är säkert ett sjukdomstillstånd som något läkare konstaterat hos någon.
läge att kontakta den lokala tidningen, för det är lag på att hantera dessa otroligt invasiva växter enligt konstens alla regler och som sagt jorden/avfallet måste oxå hanteras och deponeras på särskilda platser så görs inte det (eller om de som du skrev redan har schaktat av) så kommer huvuden att rulla inom den kommunala verksamhetenJ JSten skrev:Har lag en "felanmälan" i kommunens system, men förväntar mig inte så mycket med tanke på att de redan har tagit bort jordmånen någon meter från beståndet (där det rimligtvis finns rötter), och de (entreprenören) i allmänt skiter i vad allmänheten och natur heter (ja jag är ganska trött på hur de har hanterat deras behov av att peta i marken).