1 535 906 läst · 5 401 svar
1536k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Parkslide gör tunnare, segare och mer vedartade skott när den vill ha igång fotosyntesen snabbt. Bladen kommer då tidigare och därmed också längre ner. Generellt har jag observerat detta vid två olika situationer, eller kombination av dem:M Marihov skrev:
1. Då man kapat/ryckt parksliden sent på säsongen.
2. Då rotsystemet är försvagat eller då rotfragment sätter sina första skott. Det kan alltså då vara tidigt på säsongen.
Du borde sett det beteendet vid det här laget. Det kan vara så att ditt bestånd var extremt livskraftigt från början och/eller att det tar lång tid att försvaga den med din metod.D Daniel 109 skrev:
Jag har stött på skott som är segare att rycka men jag har inte kopplat det till säsong. De jag rycker har tydligt minskat i mängd. Det handlar både om små skott och kraftigare bestånd. Men minskar gör de definitivt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OBS, inte hos mig men i närheten.
Visa bilaga 432638
Fast det du vill säga är glyfosat utspädd enligt instruktionerna eftersom högre koncentration ger både sämre effekt, kostar mer och ger högre miljöbelastning. Om jag inte visste bättre så skulle jag nästan trott att du ville lura folk att göra fel.B Blade runner skrev:
Alla nya i tråden: Läs gärna hur parkslide skall bekämpas här.
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing
Ditt dokument är inte fakta om hur man SKA göra. Det är din personliga uppfattning om hur man ska göra.
De som påstår att slide tar sig upp ur aska kan inte ha lyckats förbränna dem ordentligt. Att bränna rötter nere i marken går ju knappast men är det uppgrävt material kan det inte vara så svårt om man har en del hjälpbränsle och är noggrann. Även kokning bör fungera och görs det ordentlig måste resterna gå att kompostera sedan. Jag hade slide på tre ställen som jag fick med vid ett fastighetsköp. Jag har aldrig sett mina blomma så fröspridning slipper jag. Ett ställe hade några enstaka stjälkar och dessa verkar jag ha lyckats gräva bort. Ett annat litet ställe ligger så att det är svårt att gräva så där måste jag hitta annan lösning. Möjligen är det en annan större sort (jätteslide?). Det sista stället är kanske 5*10 m inte jättetätt men med andra växter som försvårar grävningen. Jag har försökt gräva där men får för mkt verk i skuldra och nacke efteråt så nu försöker jag trötta ut dem på dessa två ställen genom att ta bort alla stälkar som kommer upp. Har visst hopp om framgång inom rimlig tid för mellanstället och det största stället har den i varje fall blivit försvagad på. Ibland blir skotten stora och rejäla väldigt fort och då drar de väl rimligen upp lagrad näring ur rötterna så då skulle man ju helst ta dem när de ur rötternas synpunkt övergår från att vara tärande till att bli närande, men när är ju svårt att veta. En del kraftiga skott är dessutom förmodligen sådana man missat tidigare. Jag funderar på att trots riskerna försöka med jordfräs där. Får jag bort grässvålen blir det nämligen lättgrävd sandjord så jag hoppas slippa nackvärk och plantorna blir lätta att hitta o ta bort. Det jag tar bort har jag lagt i särskilda små högar så jag kan få koll på om något av det bortrensade börjar växa igen. Det har hänt en enda gång med en bit i botten då flyttade jag den till toppen där den snabbt vissnade. Risken att rena skott gror igen är liten eller möjligen måttlig (men möjligen kan man få dem att ta sig om man planterar och vårdar dem som sticklingar). Jag tror det skulle vara säkert att så småningom kompostera högarna med det är väl dumt att chansa och är inte så stora mängder när det sjunkit ihop så bäst blir vär att ta dem till kommunal trägårdsriskavfallshantering. Det verkar finnas tre typer av rötter i rotsystemet 1) smårötter på den del av stjälkarna som är nere i jorden, dessa medför förstås en ökad riska att borttaget material ska börja växa igen 2)horisontella ganska tunna jordstammar en bit under markytan som nya skott kommer upp ifrån och som står för spridning dessa vill man förstås gärna ha bort men det går av ganska lätt och kan därför vara svåra att följa 3) kraftiga "centralrötter" som går djupt under kraftiga skott som hunnit etablera sig ordentligt dessa utgör väl växtens värsta bastion och står säkert för mycket av uthålligheten så vill man prioritera begränsade grävinsatser är det väl dem man ska inrikta sig på.
Om man hettar upp rötterna över 60grader lär de dö. Men det är inte ovanligt att det inte blir särskilt varmt i botten på en brännhög.
Enligt studien som STB brukar hänvisa till går skotten från tärande till närande någon gång juni/juli. Så det är inte särskilt tidigt. Mekanisk röjning rekommenderas i UK minst 4gånger per år. Lite kortare intervall skadar inte.
Skotten kan med fördel komposteras på platsen, så riskerar man inte spridning om de skulle råka slå rot.
Enligt studien som STB brukar hänvisa till går skotten från tärande till närande någon gång juni/juli. Så det är inte särskilt tidigt. Mekanisk röjning rekommenderas i UK minst 4gånger per år. Lite kortare intervall skadar inte.
Skotten kan med fördel komposteras på platsen, så riskerar man inte spridning om de skulle råka slå rot.
Det växer park slide på en jordhög hos en entreprenör som kommunen m fl anlitar till mycket markjobb. Där de grävt fiber och fyllt igen börjar det nu komma park slide
Inget jättenära vår tomt än så länge dock men det känns ju som att det kan orsaka rätt stor skada om de sprider det vitt och brett omkring sig. Park sliden kan ju ha kommit från annat håll eller funnits där innan, men det är lite misstänkt.
Inget jättenära vår tomt än så länge dock men det känns ju som att det kan orsaka rätt stor skada om de sprider det vitt och brett omkring sig. Park sliden kan ju ha kommit från annat håll eller funnits där innan, men det är lite misstänkt.
Vänta inte 10år med att ta tag i problemet. Meddela kommunen, om de inte bryr sig så ryck själv.
Visst kan man vara paragrafryttare och klanka ner på enstaka ord. Dock anser jag att det i detta fallet faktiskt är rätt. I dokumentet står det en väldig massa fakta som jag på groda grunder anser vara vedertaget. Det står också en mindre del mer eller mindre välgrundade åsikter, och då angivna som sådana. Ordet "skall" hänvisar då till dokumentet som helhet med de angivna osäkerheterna. Efter att forskare på SLU läst igenom dokumentet och inte hittat några fel så tycker jag mig ha fog en så säker formulering.D Daniel 109 skrev:
Du verkar uppenbarligen ha bra koll på parkslide och det är roligt att du testar olika metoder att bekämpa den. Just jordfräs är faktiskt något jag tror på, men då i kombination med annan bekämpning som t.ex. robotgräsklippare eller övertäckning.F FGLIN skrev:
Du har också en bra beskrivning av rotsystemet som jag saknar i mitt dokument. Jag får försöka få med något liknande.
Jag kan bara hålla med Daniel. Möjligen kan du hoppa över att säga till kommunen eftersom de förmodligen inte kommer bry sig, och om de bryr sig så tar det en halv evighet innan de gör något.S straffarbete skrev:
För nya läsare i tråden:
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing