Hej,

Läst alla inlägg (puh!) och lider med alla som har med denna växt att göra!

Efter att fanatiskt inventerat hela tomten (och grannars så långt det går att se utan att åka dit för intrång) så kunde man delvis slappna av.

Dock hittade jag ett bestånd på kommunal mark cirka 30-40m från tomtgräns.
Ett bestånd med cirka 40m till tomtgräns på cirka 4x4m precis intill asfalterad gång och cykelväg(svårt att se exakt omfattning pga annan växtlighet).
Samt ett mindre bestånd cirka 30m från tomtgräns.

Hur orolig bör man vara att det sprider sig närmare? Har ju läst att det tar tid om den får jobba sig ostört men går det att säga på ett ungefär? För att beståndet ska egentligen göra sig någon fara för att tränga sig in på ens tomt behöver den dels vandra cirka 30m åt rätt håll sedan under gång och cykelväg + antingen under ett garage (9x4m) eller lite längre bort under en massiv thujahäck.

Här kommer en bild på delar av dess stammar som ser ut att fått en omgång av kommunens folk som klipper ner växtlighet intill vägar.

Tättväxande bambustammar efter beskärning intill en gång- och cykelväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kikade även i Artportalen och det var anmält för 1 år sedan men ser ej ut som kommunen gjort något. Mailade därför kommunen som svarade med ”vi kommer anlita en entreprenör som kommer åtgärda problemet”.
Vågar ej ha tilltro till att kommunen gör något åt detta. Vad hade ni gjort?

-Avvakta och se ifall något händer från kommunens sida?
-klipp ner skiten flera gånger per år och se det som samhällstjänst?
-importera Roundup och kör enligt massa fina instruktioner i tråden?
-Sälj kåken fort som fan! (Kranskommun i Stockholm)
-Gå och köp några öl och håll utkik på invasionen.

Det som nästan oroar mest är väl att någon unge skulle tänka titta bambu rycka upp lite från marken( tillsammans med del av rot) för att leka sen slänga skiten I anslutningen till tomtgräns.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Min egen uppfattning är att riktigt stora bestånd som fått växa till sig rejält är otroligt svåra att bli av med. Dock är detta inte omöjligt om man anlitar saneringsfirmor som exempelvis görs i parti och minut i England. Därifrån kommer också en större del av mardrömshistorierna som kopierats över på svensk mark. Men här i våra villaträdgårdar ser det "oftast" inte lika illa ut.

Plantorna är oftast mindre och därmed möjliga att bekämpa för en privatperson, det är som både Naturvårdsverket och Länsstyrelsen uttryckte det till mig "ingen växt från helvetet som har outsinlig energi". Utan den går att utarma och bekämpa om man ser till att löpa hela linan ut.

Så, jag hade i ditt fall bevakat kommunen och legat på till de kom ut och åtgärdade Parksliden, och sedan framöver alltid haft ett vakande öga för skott som dyker upp i närheten eller på din tomt, och ryckt dem direkt. Det är även ok att ta några öl under tiden skulle jag tro ;)
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
Bifogar bilden från Artportalen tagen för cirka 1 år sedan. Mina egna var främst närbilder som inte visar hur stor plantan är. Antar att detta är moderplantan.
Efter att ha läst tråden får man ett öga för skiten. Även sett den på andra platser lite längre bort i närheten av motorvägar i närheten.

Vägkant med övervuxna buskar, möjligen parkslide, bruna grässtrån i förgrunden, träd och gatlykta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avståndet till den mindre plantan är cirka 8-10m, sjukt om den skjutit sådant långt sidoskott. Men att den skulle välja skjuta ännu längre sidoskott kanske inte är så stor sannolikhet inom den närmsta tiden.

Kan det bli konsekvenser om man börjar klippa ner detta själv på kommunens mark?

Sjukt att ingen verkar ha anmält detta tidigare då det finns några grannar närmare och säkert många som går förbi den varje dag. (Någon tapper själ har iaf rapporterat till Artportalen, syns dock ej på kommunens karta över inrapporterade ärenden om Parkslide)
 
S
V Vindens skrev:
Kan det bli konsekvenser om man börjar klippa ner detta själv på kommunens mark?
Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att kommunen (eller annan myndighet) skulle klaga på att någon privatperson gör försök att döda invasiva arter. Då under förutsättning att du agerar på ett acceptabelt sätt och t.ex. inte häller bensin på den. Om du har tid och ork, så se till att utrota den.

V Vindens skrev:
Hur orolig bör man vara att det sprider sig närmare? Har ju läst att det tar tid om den får jobba sig ostört men går det att säga på ett ungefär?
Det är nästan omöjligt att säga. Enligt somliga verkar den ha potential att sprida sig flera meter per år, men jag har i praktiken inte sett att det är mer än några decimeter.

I England så är det svårt att få lån på huset om man har parkslide på eller i närheten av huset. Tyvärr har jag aldrig sätt någon definition på vad "närheten" egentligen betyder, men din parkslide skulle eventuellt kunna påverka värdet på din fastighet negativt någon gång i framtiden.

V Vindens skrev:
Avståndet till den mindre plantan är cirka 8-10m, sjukt om den skjutit sådant långt sidoskott. Men att den skulle välja skjuta ännu längre sidoskott kanske inte är så stor sannolikhet inom den närmsta tiden.
Jag ser ingen mer planta på bilden, men om kommunen kör en maskin för att hålla ordning på vegetationen så är det mer troligt att en kapad stam slagit rot en bit bort.

V Vindens skrev:
Sjukt att ingen verkar ha anmält detta tidigare då det finns några grannar närmare och säkert många som går förbi den varje dag. (Någon tapper själ har iaf rapporterat till Artportalen, syns dock ej på kommunens karta över inrapporterade ärenden om Parkslide)
Det som är sjukt är att kommunen gör en egen databas när vi redan har artportalen som verkar ha en ganska god täckning.

För övrigt vill jag hålla med om allt som Blade Runner skrev.

Mitt dokument igen för säkerhets skull:
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing
 
Här kommer bild på den mindre plantan som ligger nästan 10m bort (närmare dessvärre). Den är ej så tät eller hög, förmodar att pga annan växtlighet (samt bättre solläge) kan den ha skjutit sidoskott för att hitta någonstans lämpligt att komma upp.

Mindre, ej tät eller hög planta bland annan växtlighet och gräs nära ett stängsel i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommunen skriver på sin hemsida att de från och med 2020 börjat inventera Parkslide i hela kommunen.
På deras hemsida kan man även göra en "felanmälan" på fynd av Parkslide eller Björnloka. I deras mejlsvar lät det som att de ska göra något åt det.
Om jag tag i det själv blir det inledningsvis att klippa ner det och därefter klippa 3-4 per säsong (vår/sommar) för att sedan pensla Roundup på bladet innan den drar åt sig all näring.

Har läst ditt dokument STB, bland det första jag kikade på i min jakt efter kunskap efter detta elände till växt.
Kommunen får månaden ut att agera, annars åker häcksaxen fram. :devilish:
 
En sak som ni andra gärna får bidra med era klokheter om är på vilket sätt PS sprider sig med vidare. Som jag förstår det kan moderplantan skicka rot trådar upp till sju meter men vanligtvis inte mer än 1-2 meter ut. Måste det inte sedan skapas en ny planta ex.om rotförbindelsen skadas/grävs av eller dylikt för att en ny moderplanta ska uppstå och sedan kunna skicka ut nya rot trådar som skapar skott?

Det känns energikrävande och ologiskt för en moderplanta att fortsätta sprida sig vidare och vidare om den mår bra och kan frodas inom den area på 0-7 meter där den står.
 
Av den informationen jag har kommit på så bygger PS ett nätverk under modersplantan och skickar ut trådar som konstant byggs på och utvecklar större stammar (med nya rötter som växer starkare med tiden) och nya plantor.
Under normala ostörda omständigheter går processen långsammare (i bättre förhållanden med mindre konkurrens och lämplig mark fortare?). Nätverker skickar ut spridare som sakta men säkert bygger ut plantan med nya skott som dyker upp i dess omedelbara närhet. När de nya skotten har bildat flera starkare plantor utvecklas rötterna och bildar ett tätare bestånd. Klipps nätverket av har det ingen större betydelse, den nya plantan klarar sig fort på egen hand men är inte lika stark. (dvs färre upprepade försök för att bli av med den)
Samtidigt jobbar plantan under mark för att vidareutvecklat nätverket av rhizomer. Processen fortsätter och plantan växer vidare samtidigt som den utsöndrar ämnen i försök att konkurrera ut mark. Ju starkare rötterna under marken är och när förhållanden tillåter som bilder nya starkare områden. Allt tyder på att växten växer mycket mer än vad ögat ser. Sedan om den växer mer ovan ytan verkar vara väldigt många faktorer som styr.

För att hela plantan ska dö måste hela nätverket utrotas, om det sker med grävning och/eller mekanisk + kemisk bekämpning så finns det massor i tidigare inlägg att läsa.

Om plantan störs går den i panik och skickar ut skotten allt längre i hopp om att bygga nya nätverk längre bort (på säkrare mark tror den). Allt tyder att detta främst sker vid uppgrävning.

Nu är jag långt ifrån en expert här men det hade varit intressant med mer fakta om just detta och vilka faktorer som påverkar dess spridning. Det har skrivits mycket om detta men dessvärre inte lika mkt forskning som gjorts som kan bekräfta exakt hur processen ser ut?

Just tidsaspekten hade varit väldigt intressant att veta bättre speciellt om man har skiten ett stenkast bort.
Samtidigt tyder allt på att plantor som hamnar längre ut från en modersplanta oftast är svagare och går snabbare att ta kål på, såvida den inte vuxit till en planta i styrka med modersplanta. Exempelvis i större bestånd ser hela ekipaget av PS lika frodigt ut och det är omöjligt att veta vilken som är modersplantan? Eftersom plantan inte växer mer på höjden ökar den beståndet genom bredare nätverk med nya starka rötter.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Stort tack

bor i Skåne

när är en bra tid att gå på med Roundup nu inför hösten? Nu? Om några veckor eller när?
 
Optimal effekt innan första nattfrosten sägs det.
I skåne är det nog ett tag kvar tills dess.
Frågan är om det är försent för säsongen att klippa ner den nu? Om man ska köra Roundup så är det bättre om det är större bladverk för maximal skada i rötterna.
 
S
Nu vet jag verkligen inte, men jag tror att det är fel att tänka i begreppet moderplanta och nya plantor. Hela nätverket av rötter är en enda organism och det finns egentligen inget centrum för den. Vissa andra växter har förmåga att kunna växa ihop igen om man delar på rötter så det är inte långsökt att parkslide också kan det. Eftersom alla parkslide vi har är genetiskt identiska så borde bestånd som varit helt skilda kunna växa ihop till en organism.

B Blade runner skrev:
bor i Skåne
när är en bra tid att gå på med Roundup nu inför hösten? Nu? Om några veckor eller när?
Såvitt jag vet har det inte gjorts några studier på exakt när det är optimalt, men jag tror på att sikta efter blomningen (för att skydda bin) men väl före första frosten för att inte riskera att frosten är så hård att parksliden dör innan den hinner suga ner allt gift. I Skåne är det nog många veckor kvar. De studier som gjorts har av naturliga skäl bara siktat på längre tidsintervall och konstaterat att glyfosat är mycket effektivare i period 4 än i 1, 2 och 3.

V Vindens skrev:
Frågan är om det är försent för säsongen att klippa ner den nu? Om man ska köra Roundup så är det bättre om det är större bladverk för maximal skada i rötterna.
Enligt den enda studie som jag känner till som jämfört det så ger det sämre effekt (eller eventuellt lika bra) om parksliden kapats någon gång under säsongen. Min rekommendation är därför att låta parksliden växa ostört hela säsongen om man planerar använda parkslide på hösten. Det tycker jag dessutom känns logiskt eftersom distributionen av giftet är viktigare än de enstaka % av energin man kan ta ifrån parksliden genom att kapa.
 
Det låter väldigt skrämmande om Parkslide har en förmåga att återansluta till nätverket om en anslutning kapas. (exempelvis vid uppgrävning)
Finns det något som tyder på det? Tänkte om man ska försvaga yttre löpare kan det bli väldigt svårt försvaga plantan om den inom en viss tid återgår till sitt forna nätverk?

En annan fråga som har tagits upp förmodligen men gör mig osäker, spridning sker genom rötter, men finns det något som uttryckligen utgör en risk att exempelvis kapa ner allt ovan mark och lämna på plats? Exempelvis om delar av stammen och plantan blåser iväg till en bit, kan plantan spridas vidare på det sättet eller är det endas delar som finns underjord som krävs?
 
STB: Organismer växer inte ihop bara för att de är genetiskt identiska. Enäggstvillingar visar inga sådana tendenser.

Det finns inget i studien som säger att det är dumt att klippa ner tidigare på säsongen.
 
S
V Vindens skrev:
Det låter väldigt skrämmande om Parkslide har en förmåga att återansluta till nätverket om en anslutning kapas. (exempelvis vid uppgrävning)
Finns det något som tyder på det? Tänkte om man ska försvaga yttre löpare kan det bli väldigt svårt försvaga plantan om den inom en viss tid återgår till sitt forna nätverk?
För de växter med förmågan krävs det ganska mycket för att rötter skall växa ihop, så om parkslide ens har förmågan så krävs det nog 2 bestånd som verkligen överlappar varandra ordentligt innan de etablerar kontakt. Som sagt är det bara mina spekulationer.
Jag har extremt svårt att tro att en avskild utlöpare skulle "söka sig" tillbaka till huvudbeståndet. Den sätter nog bara skott och lever sitt eget liv. Däremot gissar jag på att en kapad rot av en spade kan läka ihop om brottytorna ligger emot varandra.

Vi människor kan ympa ihop även relativt olika växter. De flesta fruktträd och rosor som säljs har ju rot och stam som är genetiskt olika. Frågan är bara hur mycket hjälp olika arter behöver. I USA såg jag något så lustigt som ett "family tree" vilket är ett träd där det börjat växa på/i ett annat träd i en grenklyka och växt ihop till en enhet. Det jag såg var ett turistmål eftersom det växte hela 5 träd av andra arter i det. Enligt uppgift utan mänsklig inblandning.

V Vindens skrev:
En annan fråga som har tagits upp förmodligen men gör mig osäker, spridning sker genom rötter, men finns det något som uttryckligen utgör en risk att exempelvis kapa ner allt ovan mark och lämna på plats? Exempelvis om delar av stammen och plantan blåser iväg till en bit, kan plantan spridas vidare på det sättet eller är det endas delar som finns underjord som krävs?
Ja, stammar kan definitivt bilda rötter och bilda en ny planta. Jag har även läst att blad skulle kunna det, men har inte sett bilder eller annan övertygande dokumentation på det.

D Daniel 109 skrev:
STB: Organismer växer inte ihop bara för att de är genetiskt identiska. Enäggstvillingar visar inga sådana tendenser.
Jag var tydlig med att det är en teoretisk möjlighet att rötter till parkslide kan växa ihop och förutsättningarna ökar eftersom de är genetiskt identiska. Jag håller definitivt med dig om att människor och djur inte visar sådana tendenser. Det var bra att du påpekade det för alla som inte visste.

D Daniel 109 skrev:
Det finns inget i studien som säger att det är dumt att klippa ner tidigare på säsongen.
Det har du rätt i. Studien säger bara att kapning ger lika bra eller sämre effekt på bekämpningen än att låta parksliden växa hela säsongen.
 
Snälla, säg att detta inte är parkslide??
 
  • Växt med stora gröna blad och rödaktig stjälk, misstänkt parkslide, i trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Darling McFluff
  • Laddar…
Detta är inte Parkslide.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.