Talvan Talvan skrev:
Man kan barka lite, skada växten lite så den måste laga genom energi

man ska inte skada så mycket så att nya skott kommer

vad tror ni?
Det lät bra, en ny tanke liksom, synd att det inte skulle funka. Besläktad med rabarber på något sätt och ätbar.
 
Igen Igen skrev:
Det lät bra, en ny tanke liksom, synd att det inte skulle funka. Besläktad med rabarber på något sätt och ätbar.
Har du eldat på din rabarber?
 
Talvan Talvan skrev:
Har du eldat på din rabarber?
Nej, jag har inte någon av växterna. Annars hade jag experimenterat för fullt nu.
Det måste vara något oväntat som tar död på den, om det ens går.
Meningen med parkslide i ekosystemet är att den ska vara föda åt någon insekt, som väl ska ätas av något annat djur osv.
Men den insekten finns inte här, och vi vill nog inte försöka plantera in ytterligare en främmande art.
 
Igen Igen skrev:
Nej, jag har inte någon av växterna. Annars hade jag experimenterat för fullt nu.
Det måste vara något oväntat som tar död på den, om det ens går.
Meningen med parkslide i ekosystemet är att den ska vara föda åt någon insekt, som väl ska ätas av något annat djur osv.
Men den insekten finns inte här, och vi vill nog inte försöka plantera in ytterligare en främmande art.
Vad tror du om tex sköldpaddor? Eller finns det andra bra växt ätare?
 
Talvan Talvan skrev:
Vad tror du om tex sköldpaddor? Eller finns det andra bra växt ätare?
Det avhjälper inte problemet då det är rötterna som är skadligast. Det ovan jord är väl mest störande på alla andra sätt, om jag fattat rätt.

Kolla lite tidigt i tråden, och tex Peter L ”Kriget mot Parksliden” och ”Status Parksliden”
på youtube.
 
De sägs ju att dupont plantex platinum ska hålla ps under jord, vad jag hittar så är de endast snabbgrus.se som säljer och de är 125kvm. Jag skulle vilja prova då jag har ett litet bestånd vid tomtgräns och kan bygga en kant där duken kan få uppvik. Vill den växa åt grannens håll kan den väl få göra de och ovan duken är de gräsmatta så är lär den inte trivas heller. Är de någon som vill dela på en rulle (bohuslän) för halva räcker gott och väl för mig
 
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
De sägs ju att dupont plantex platinum ska hålla ps under jord, vad jag hittar så är de endast snabbgrus.se som säljer och de är 125kvm. Jag skulle vilja prova då jag har ett litet bestånd vid tomtgräns och kan bygga en kant där duken kan få uppvik. Vill den växa åt grannens håll kan den väl få göra de och ovan duken är de gräsmatta så är lär den inte trivas heller. Är de någon som vill dela på en rulle (bohuslän) för halva räcker gott och väl för mig
Jag håller på och lägger ut deras duk och kanske får en bit över Svart markduk utlagd på ojämnt underlag säkrad med stenar i en trädgårdsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Är det inte rätt dumt att gräva ner plast i marken på det viset. Det medför ju en rejäl begränsning av marken så länge den finns där.
 
S
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
De sägs ju att dupont plantex platinum ska hålla ps under jord, vad jag hittar så är de endast snabbgrus.se som säljer och de är 125kvm.
Om du bara skall ha en remsa som skydd så googla på markväv och lägg dubbelt lager. Det behöver inte vara riktigt så dyrt och fint som plantex platinum.
För övrigt håller jag med Daniel om att nedgrävd plast har sina nackdelar. Det bästa är helt klart att göra en gemensam insats tillsammans med grannen. Det kan ju förbättra grannsämjan också om det görs på rätt sätt. Du kan ju börja med att påpeka att du är lite orolig för parksliden och undra om inte han också är det.
 
Det är säkert dumt att gräva ner plast, men grannen tycker om sin parkslide för det ger insynsskydd och jag känner inte för att hålla på att bekämpa i 6-7 år när vi har en hel trädgård att anlägga då huset är nybyggt.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det inte rätt dumt att gräva ner plast i marken på det viset. Det medför ju en rejäl begränsning av marken så länge den finns där.
om man har över 14k inlägg på ett forum så tycker jag det är mer dumt än att lägga ner plast i marken men det är min åsikt.
 
  • Gilla
  • Haha
Igen och 4 till
  • Laddar…
Vet någon varför parksliden blir så seg så här års? Innan kunde man enkelt bryta av den men idag fick jag använda sax. Eller det har kanske inte alls med årstiden att göra?
 
Det är inte så enkelt att det är äldre skott? Eller är det nya skott du syftar på?
 
Nej jag menar nya skott, både tunna och med grövre stammar. De är jättesega.
 
Okej, det är inget jag lagt märke till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.