1 535 885 läst · 5 401 svar
1536k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Jag har den mitt i hagtornshäcken....har nu haft tid och ”dammsugit” hela häcken flera gånger för att inventera dess utbredning och jag kan bara finna tre mindre ”plantor” med några spröt i varje och en 6-7 skott samt två små spröda stjälkar med jättetunna rejält bladiga små skott.
Det känns därmed som att jag har en omöjlig uppgift i att försöka täcka den eller gräva upp hela.
Känns även som om jag borde ha rejäla chanser att faktiskt ta kål på den nu när den verkar så ”liten” och svagt etablerad. Frågan är bara bästa sättet hur?
Det känns därmed som att jag har en omöjlig uppgift i att försöka täcka den eller gräva upp hela.
Känns även som om jag borde ha rejäla chanser att faktiskt ta kål på den nu när den verkar så ”liten” och svagt etablerad. Frågan är bara bästa sättet hur?
Det finns nog bara två alternativ. Antingen round up eller att rycka skotten minst en gång i månaden under ett gäng år.
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
För optimal verkan skall du inte kapa ner någon gång under hela säsongen.B Blade runner skrev:
Jag känner inte till någon som gjort något försök som jämför grävning under olika perioder. Själv skulle jag anpassat det till en tid då det är bekvämt. Har du t.ex. en hög grundvattennivå på hösten så är det nog jobbigt att försöka hinka ur lerblandat vatten ur ett hål. Grävning på soliga svala dagar på våren tycker jag nästan låter som ett nöje.B Blade runner skrev:
Din vilja och förmåga att jaga rötter tror jag är mycket viktigare än när i växtcykeln det görs. Läs också kapitlet om grävning i mitt dokument.
Spontant ser jag några alternativ.B Blade runner skrev:
1. Kapa/rycka så ofta som du orkar. Läs beskrivning i mitt dokument.
2. Gräv upp lite rötter från varje plats där det dyker upp ett skott.
3. Som ovan, men fyll på med lite NaOH i pulverform innan du lägger tillbaka jorden.
4. Ryck och spruta ner NaOH enligt beskrivningen i mitt dokument.
5. Glyfosat applicerat enligt mitt dokument.
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing
Det glädjer mig att Daniel äntligen börjat uttrycka sig lite mer ödmjukt och har med ett "nog" eller "tror" i alla sina senaste inlägg. Det är en positiv utveckling.D Daniel 109 skrev:
Man bör inte längre rekommendera Roundup för bekämpning av parkslide eftersom det numera kan innehålla andra verksamma ämnen än glyfosat.
Jag har testat att pensla på bladen. Mitt på sommaren är det ingen ide för giftet går inte ner i rotsystemet. Bättre att bara rycka skotten.P Parkslide4lyfe skrev:Hej alla - ny på forumet men följt denna tråd aktivt sen vi konstaterade parkslide på tomten till vårt nyköpta hus i slutet på förra året.
För er som har testat att applicera roundup på parkslidens blad - är pensla/spraya att rekommendera?
STB - har läst ditt dokument och under året grävt bort skott/rötter ca två ggr/vecka och är väl ca 1 meter djupt under mark nu, samt provat att spruta kaustiksoda på rötterna med blandade resultat.
Det stämmer dock inte med rapportens slutsatser. Man bör vänta tills fas3, dvs tills den är fullvuxen och börjar transportera ner energi till roten. Att pensla tidigt på sommaren är inte effektivt.dalle76 skrev:
@Daniel 109 Hur många parkslide har du haft i din trädgård och hur många av dom har du lyckats bli av med?
Administrator
· Skåne
· 7 843 inlägg
Jag har raderat inlägg som inte driver diskussionen framåt. Det räcker att säga en sak en gång och man behöver inte alltid ha sista ordet.
/Moderator
/Moderator
Ringbarkning funkar på träd och buskar inte på örter. Så nej, det funkar inte.