Jag har den mitt i hagtornshäcken....har nu haft tid och ”dammsugit” hela häcken flera gånger för att inventera dess utbredning och jag kan bara finna tre mindre ”plantor” med några spröt i varje och en 6-7 skott samt två små spröda stjälkar med jättetunna rejält bladiga små skott.

Det känns därmed som att jag har en omöjlig uppgift i att försöka täcka den eller gräva upp hela.

Känns även som om jag borde ha rejäla chanser att faktiskt ta kål på den nu när den verkar så ”liten” och svagt etablerad. Frågan är bara bästa sättet hur?
 
Det finns nog bara två alternativ. Antingen round up eller att rycka skotten minst en gång i månaden under ett gäng år.
 
G ekaa88 skrev:
[länk]
Ja, har den fått växa helt ostört och dominera ett område under lång tid så är den ett stort gissel. Just gamla gårdar som kanske inplanterade den som trädgårdsväxt en gång i tiden och sedan stått orörda i decennier blir kostsamma att sanera från PS.
 
S
B Blade runner skrev:
om man vill använda roundup Gel i sista veckan av september (tänker att dagarna börjar bli kortare då och växten strax börjar dra ner energi till rötterna inför vintern och då sända med den en riktig nightcap cocktail ), när ska man låta dem växa upp från marknivå?
För optimal verkan skall du inte kapa ner någon gång under hela säsongen.

B Blade runner skrev:
Hittar inte någon information om att gräva upp rötter under PS vinterdvala. Tänker att det då borde vara föredömligt att försvaga PS ytterligare då den under den perioden inte kan försöka skicka iväg nya skott, eller?
Jag känner inte till någon som gjort något försök som jämför grävning under olika perioder. Själv skulle jag anpassat det till en tid då det är bekvämt. Har du t.ex. en hög grundvattennivå på hösten så är det nog jobbigt att försöka hinka ur lerblandat vatten ur ett hål. Grävning på soliga svala dagar på våren tycker jag nästan låter som ett nöje.
Din vilja och förmåga att jaga rötter tror jag är mycket viktigare än när i växtcykeln det görs. Läs också kapitlet om grävning i mitt dokument.

B Blade runner skrev:
Känns även som om jag borde ha rejäla chanser att faktiskt ta kål på den nu när den verkar så ”liten” och svagt etablerad. Frågan är bara bästa sättet hur?
Spontant ser jag några alternativ.

1. Kapa/rycka så ofta som du orkar. Läs beskrivning i mitt dokument.

2. Gräv upp lite rötter från varje plats där det dyker upp ett skott.

3. Som ovan, men fyll på med lite NaOH i pulverform innan du lägger tillbaka jorden.

4. Ryck och spruta ner NaOH enligt beskrivningen i mitt dokument.

5. Glyfosat applicerat enligt mitt dokument.

https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing


D Daniel 109 skrev:
Det finns nog bara två alternativ. Antingen round up eller att rycka skotten minst en gång i månaden under ett gäng år.
Det glädjer mig att Daniel äntligen börjat uttrycka sig lite mer ödmjukt och har med ett "nog" eller "tror" i alla sina senaste inlägg. Det är en positiv utveckling.
Man bör inte längre rekommendera Roundup för bekämpning av parkslide eftersom det numera kan innehålla andra verksamma ämnen än glyfosat.
 
P Parkslide4lyfe skrev:
Hej alla - ny på forumet men följt denna tråd aktivt sen vi konstaterade parkslide på tomten till vårt nyköpta hus i slutet på förra året.
För er som har testat att applicera roundup på parkslidens blad - är pensla/spraya att rekommendera?

STB - har läst ditt dokument och under året grävt bort skott/rötter ca två ggr/vecka och är väl ca 1 meter djupt under mark nu, samt provat att spruta kaustiksoda på rötterna med blandade resultat.
Jag har testat att pensla på bladen. Mitt på sommaren är det ingen ide för giftet går inte ner i rotsystemet. Bättre att bara rycka skotten.
 
  • Gilla
Parkslide4lyfe och 1 till
  • Laddar…
dalle76 dalle76 skrev:
Jag har testat att pensla på bladen. Mitt på sommaren är det ingen ide för giftet går inte ner i rotsystemet. Bättre att bara rycka skotten.
Det stämmer dock inte med rapportens slutsatser. Man bör vänta tills fas3, dvs tills den är fullvuxen och börjar transportera ner energi till roten. Att pensla tidigt på sommaren är inte effektivt.
 
@Daniel 109 Hur många parkslide har du haft i din trädgård och hur många av dom har du lyckats bli av med?
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Jag har raderat inlägg som inte driver diskussionen framåt. Det räcker att säga en sak en gång och man behöver inte alltid ha sista ordet.

/Moderator
 
  • Gilla
zzelma och 10 till
  • Laddar…
Jag tycker ringbarka
 
Redigerat av moderator:
Man kan barka lite, skada växten lite så den måste laga genom energi

man ska inte skada så mycket så att nya skott kommer

vad tror ni?
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Ringbarkning funkar på träd och buskar inte på örter. Så nej, det funkar inte.
 
Berätta varför
 
Talvan Talvan skrev:
Berätta varför
Det går inte att ringbarka något som saknar bark.
 
  • Gilla
zzelma och 1 till
  • Laddar…
Att skada på samma sätt då?

elda på stjälken? Men bara lite
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.