S
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag bekämpar ett bestånd. Det tar tid men är inte överdrivet mycket jobb.
Du kan ju lägga till att det är ett bestånd långt ifrån din tomt och ingen har tagit bilder av det. Du har bekämpat det i flera år nu, om jag minns rätt. Det är sällan man upplever stora problem med ogräs som är långt ifrån den egna tomten.

D Daniel 109 skrev:
Skadeverkningarna överdrivs på många håll. Ska man ha bort den snabbt blir det ett extremt stort jobb. Men det är sällan nödvändigt.
Jo, skadeverkningarna behöver ibland nyanseras lite. Det är ungefär som att säga att man kan dö 5 minuter efter att man satt sig i en bil, men inte nämna hur ofta det sker. Däremot skulle jag vilja säga att parkslide med stor sannolikhet är det värsta ogräs man kan ha på tomten.

A Abies koreana skrev:
Med tanke på bladformen på bild två skulle jag säga att det är finnslide. Inte lika invasiv och besvärlig som de andra två.
Ja, det är inte varken parkslide eller jätteslide.

V Vardagsrum skrev:
Men jag såg tillräckligt mycket kännetecken för att posta bilder här, i hopp om att någon ska kunna bekräfta eller vederlägga förekomsten av besten. Kan detta vara parkslide? Kanske jätteslide, eller parksallat..?
Där finns definitivt parkslide. Jag tycker att ett par bilder visar jätteslide. Jag vågar inte artbestämma de avlånga bladen, men nog ser det ut att vara en nära släkting.

• Gilla
zzelma och 2 till
  • Laddar…
Vi har upptäckt en "liten" etablering av Parkslide mitt inne i en hagtornshäck som förra ägaren förmodligen planterat för länge sedan. Jag har nu ringt och pratat med de som hanterar invasiva växter på Naturvårdsverket, Länsstyrelsen och även SLU om hur de ser på problemet.

Fick följande svar.

Naturvårdsverket menade att det inte är någon större fara, största problemet folk får i trädgårdar är om de börjar bråka med en planta och gräva i rotsystemet för att sedan lämna den i fred. Då reagerar plantan med att slå nya skott snabbt och där behöver man följa upp kontinuerligt. Ett bra sätt som de menade man funnit nu för inte så länge sedan är att ständigt hindra fotosyntesen genom att klippa eller bryta all växtlighet och alla skott som kommer precis i marknivå.

Statens Lantbruksuniversitet hade samma uppfattning om hur man tar kål på den eller iallafall tvingar rotsystemet i dvala vilket innebär att det kan dröja upp till 20 år eller aldrig för det att vakna igen.

Länsstyrelsen hade två förslag, ett som är helt enigt med dessa ovan eller ett som innebär att man klipper ner all växtlighet i början av sommaren men vid ett tillfälle i juli- augusti låter plantorna få komma upp så pass så de hinner bilda många fina blad. Sedan i början av september går man över alla blad med konsument RoundUp så att plantorna drar ner medlet till rötterna när de återför all energi från växtligheten ovan jord till rötterna inför vintern. Använder man för starka preparat riskerar man att döda allt ovan jord för snabbt innan medlet dras ner i tillräcklig mängd. Det kan resultera i att man får missformade "bon-zai" skott året därpå som blir svårare att hantera då de får mindre bladverk att behandla på.
De gav också klart besked att växten inte är från djävulen själv och rötterna tröttas ut om man klipper ner all växtlighet och plockar nytt samt har denna kontroll under ca 36 månader. Varav arbete med växten årligen krävs endast under perioden maj-september.

Alla sa också att man ABSOLUT inte ska gräva, då riskerar växtligheten att "explodera" i många nya plantor både då den "triggar" på att bli angripen mot rötterna, och från de rotdelar man kapar eller råkar lämna kvar då det krävs så ytterst lite rot för att en ny planta ska etablera sig. Gentemot andra växter så är rotsystemet i sig giftigt men om man ser till att hålla bort all möjlighet till fotosyntes kan inte Parkslide framgångsrikt ta över och dominera andra växter enbart på att den förgiftar sin omgivning. Den gör det främst med att kväva området ovan mark med tät växtlighet över tid.

Som Länsstyrelsen uttryckte det. - Även om det tar tid och behöver uppmärksamhet så är det inte en djävulsväxt på något annat sätt och rötterna har inte oändligt med energi.

Detta gäller om man har en "normal" etablering i sin trädgård och inte om man ska angripa Parkslide som fått växa och utöka sig fritt på kanske en ödegård under flera decennier så den tagit över och dominerar hela områden.

När den skjuter nya skott så finns det förekomster av skott som kommit upp 7 meter från plantan, men det är sällsynt och i de flesta fall kommer skotten inte längre från plantan än 1-2 meter om ytan är fri.

Jag har nu klippt ner all växtlighet till marknivå med en sekatör och samlat in allt "farliga" växtrester i sopsäck som jag lämnar i brännbart. Hoppas nu att dessa klokheter från verk och myndigheter stämmer väl och att det då kanske kan vara lugnande och till hjälp för någon annan.

• Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
B Blade runner skrev:
Vi har upptäckt en "liten" etablering av Parkslide mitt inne i en hagtornshäck som förra ägaren förmodligen planterat för länge sedan. Jag har nu ringt och pratat med de som hanterar invasiva växter på Naturvårdsverket, Länsstyrelsen och även SLU om hur de ser på problemet.

Fick följande svar.

Naturvårdsverket menade att det inte är någon större fara, största problemet folk får i trädgårdar är om de börjar bråka med en planta och gräva i rotsystemet för att sedan lämna den i fred. Då reagerar plantan med att slå nya skott snabbt och där behöver man följa upp kontinuerligt. Ett bra sätt som de menade man funnit nu för inte så länge sedan är att ständigt hindra fotosyntesen genom att klippa eller bryta all växtlighet och alla skott som kommer precis i marknivå.

Statens Lantbruksuniversitet hade samma uppfattning om hur man tar kål på den eller iallafall tvingar rotsystemet i dvala vilket innebär att det kan dröja upp till 20 år eller aldrig för det att vakna igen.

Länsstyrelsen hade två förslag, ett som är helt enigt med dessa ovan eller ett som innebär att man klipper ner all växtlighet i början av sommaren men vid ett tillfälle i juli- augusti låter plantorna få komma upp så pass så de hinner bilda många fina blad. Sedan i början av september går man över alla blad med konsument RoundUp så att plantorna drar ner medlet till rötterna när de återför all energi från växtligheten ovan jord till rötterna inför vintern. Använder man för starka preparat riskerar man att döda allt ovan jord för snabbt innan medlet dras ner i tillräcklig mängd. Det kan resultera i att man får missformade "bon-zai" skott året därpå som blir svårare att hantera då de får mindre bladverk att behandla på.
De gav också klart besked att växten inte är från djävulen själv och rötterna tröttas ut om man klipper ner all växtlighet och plockar nytt samt har denna kontroll under ca 36 månader. Varav arbete med växten årligen krävs endast under perioden maj-september.

Alla sa också att man ABSOLUT inte ska gräva, då riskerar växtligheten att "explodera" i många nya plantor både då den "triggar" på att bli angripen mot rötterna, och från de rotdelar man kapar eller råkar lämna kvar då det krävs så ytterst lite rot för att en ny planta ska etablera sig. Gentemot andra växter så är rotsystemet i sig giftigt men om man ser till att hålla bort all möjlighet till fotosyntes kan inte Parkslide framgångsrikt ta över och dominera andra växter enbart på att den förgiftar sin omgivning. Den gör det främst med att kväva området ovan mark med tät växtlighet över tid.

Som Länsstyrelsen uttryckte det. - Även om det tar tid och behöver uppmärksamhet så är det inte en djävulsväxt på något annat sätt och rötterna har inte oändligt med energi.

Detta gäller om man har en "normal" etablering i sin trädgård och inte om man ska angripa Parkslide som fått växa och utöka sig fritt på kanske en ödegård under flera decennier så den tagit över och dominerar hela områden.

När den skjuter nya skott så finns det förekomster av skott som kommit upp 7 meter från plantan, men det är sällsynt och i de flesta fall kommer skotten inte längre från plantan än 1-2 meter om ytan är fri.

Jag har nu klippt ner all växtlighet till marknivå med en sekatör och samlat in allt "farliga" växtrester i sopsäck som jag lämnar i brännbart. Hoppas nu att dessa klokheter från verk och myndigheter stämmer väl och att det då kanske kan vara lugnande och till hjälp för någon annan.
Det är en bra och "modern" sammanfattning om dagsläget för parkslide. Inte visste vi mycket om växten för 8-10 år sedan men nu har även etableringen i vårt land givit oss vissa erfarenheter.
Jag följer själv hanteringen av denna prydnadsväxt... som finns på en nyligen såld fastighet och växtens spridning till intilliggande sommarfastigheter... :thinking:

Om man gräver blir det fler plantor. Men mängden lagrad energi minskar, så jag håller inte med om att det enbart är av ondo. Men det måste naturligtvis följas upp med andra metoder, och man måste vara väldigt försiktig med var massorna hamnar.

Jag uppfattar det som att parkslidens kompensationspunkt ligger relativt sent efter som den lägger mycket energi på tillväxt initialt. Jag tror därför inte att man behöver vara särskilt snabb i ryckandet för att svälta ut den.

Det är definitivt inte ett utomjordiskt monster som många vill få det till.

S
Felet som folk gör är att snarast att de gräver för lite. Om man bara ta bort de ytliga rötterna som den tidigare skickat upp skott ifrån så väljer den att skicka skott från de perifera rötterna runt om beståndet. Det tolkas gärna som explosiv spridning, men synliggör bara hur stort rotsystem den hade redan innan.

B Blade runner skrev:
Jag har nu ringt och pratat med de som hanterar invasiva växter på Naturvårdsverket, Länsstyrelsen och även SLU om hur de ser på problemet.
Alternativt kan man läsa mitt dokument så tror jag du hade fått ännu mer detaljerad information. Du får gärna läsa igenom och meddela mig om något du hört något motsägelsefullt från myndigheterna.
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing

D Daniel 109 skrev:
Jag uppfattar det som att parkslidens kompensationspunkt ligger relativt sent efter som den lägger mycket energi på tillväxt initialt. Jag tror därför inte att man behöver vara särskilt snabb i ryckandet för att svälta ut den.
Det är egentligen ingen som vet säkert när det är optimalt att kapa/rycka. Han på SLU som korrekturläst mitt dokument skrev i ett mail så här. "Jag tror inte att det är någon mening att snöa in för mycket på att räkna blad mm. eftersom det bara är i teoretiska modeller och på labb man kan se sådana skillnader. Jag brukar säga precis som du att om de inte får ut några blad så kan de inte fotosynteticera effektivt och då tröttas de ut."
Kompensationspunkten används inom jordbruket där det är förknippat med en kostnad (maskiner och bränsle) att behandla ogräs. Nyare forskning tyder dock på att det snarast skall behandlas oftare än SLU:s nuvarande rekommendationer.
För bekämpning av Parkslide så är det sannolikt så att ju oftare man är ute och kapar desto kortare kalendertid går det innan beståndet är bekämpat. Värdesätter man sin arbetstid mer än kalendertiden så kan man nog kapa så sällan som 4 ggr per säsong.
Bakterie ryckte till en början varje dag och har förmodligen utplånat sitt bestånd på 5 år. https://www.byggahus.se/forum/threa...mt-med-parkslide.235412/page-212#post-3783927

Redigerat:
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Tack för att du delade med dig av dina klokheter här Stefan! Intressant läsning.

I mitt fall har jag bara två etablerade plantor som verkar rätt unga. Inga synliga rotknölar, och det sticker upp en ca fem spröt ur varje och det finns några äldre bruna kapningar från över ett år sedan som kapats av tidigare ägare.

Området där skott sticker upp (på 8 olika platser) är avlångt och ca 1 x 3 meter, problemet är att det är mitt inne i en vacker gammal hagtornshäck och rätt omöjligt att täcka över eller gräva i på ett effektivt sätt.

Vad hade du gjort i mitt ställe?

Ta bort alla skott minst en gång i månaden.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Det jag undrar är hur Daniel 109 lyckas jobba på Naturvårdsverket, SLU och Länsstyrelsen samtidigt?

Några konspirationsteorier någon?

Hej alla - ny på forumet men följt denna tråd aktivt sen vi konstaterade parkslide på tomten till vårt nyköpta hus i slutet på förra året.
För er som har testat att applicera roundup på parkslidens blad - är pensla/spraya att rekommendera?

STB - har läst ditt dokument och under året grävt bort skott/rötter ca två ggr/vecka och är väl ca 1 meter djupt under mark nu, samt provat att spruta kaustiksoda på rötterna med blandade resultat.

Redigerat:
B Blade runner skrev:
Tack för att du delade med dig av dina klokheter här Stefan! Intressant läsning.

I mitt fall har jag bara två etablerade plantor som verkar rätt unga. Inga synliga rotknölar, och det sticker upp en ca fem spröt ur varje och det finns några äldre bruna kapningar från över ett år sedan som kapats av tidigare ägare.

Området där skott sticker upp (på 8 olika platser) är avlångt och ca 1 x 3 meter, problemet är att det är mitt inne i en vacker gammal hagtornshäck och rätt omöjligt att täcka över eller gräva i på ett effektivt sätt.

Vad hade du gjort i mitt ställe?
Jag hade köpt Roundup Gel och strukit på bladen på Parksliden.
Det påverkar bara plantan du stryker det på och är perfekt att behandla plantor som står bland andra växter.
https://www.jula.se/globalassets/ca...width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white

B Bichonen skrev:
Jag hade köpt Roundup Gel och strukit på bladen på Parksliden.
Det påverkar bara plantan du stryker det på och är perfekt att behandla plantor som står bland andra växter.
[länk]
Tack så mycket! Jag vill göra det också men det enda "bekymret" jag har är att jag då måste släppa upp plantorna så de får ordentliga blad....stärker inte det växten och ger energi till rötterna och kan vara kontraproduktivt?

När man nu kommer gå och bevaka och klippa alla skott som kommer vill man ju inte att det ska vara onödigt arbete...

Eller är det så att det även går att pensla på de små skottens blad om man bara låter dem bli 1-2 decimeter höga?

B Blade runner skrev:
Tack så mycket! Jag vill göra det också men det enda "bekymret" jag har är att jag då måste släppa upp plantorna så de får ordentliga blad....stärker inte det växten och ger energi till rötterna och kan vara kontraproduktivt?

När man nu kommer gå och bevaka och klippa alla skott som kommer vill man ju inte att det ska vara onödigt arbete...

Eller är det så att det även går att pensla på de små skottens blad om man bara låter dem bli 1-2 decimeter höga?
Det råder en stor missuppfattning när det gäller att släppa upp växten.
När du släpper upp växten så slösar den energi för att växa till.
När den har blommat vänder energitransporten ner till rötterna och den samlar energi i roten.
Fundera på hur mycket Roundup Gel som kommer ner till roten om du har få blad eller många blad...?
Ju fler blad desto mer gift till roten för det är den du vill ta död på.

Slutsats... Behandla Parksliden efter blomningen för bästa resultat och då har du släppt upp den och den har många blad så mycket gift kommer ner till rötterna.
Bonus. Att behandla efter blomningen hjälper även våra bin och humlor och dom ska vi vara rädda om.

Redigerat:
hg0JiM1baSTKDWANk1Gd0U-jjNA.jpg

Från en artikel i SDS:

Stora bestånd kräver krafttag.
I slutet av säsongen suger parkslidets jordstam åt sig näring inför vintern. Den är därför som mest mottaglig för bekämpningsmedel då.
När biologen Mikael Ståhlberg vid Lunds universitet frågade tjänstemän i 24 skånska kommuner hur de bekämpar parkslide var det bara i Höganäs man använt denna metod och rapporterade hundra procent lyckat resultat.
Under växtsäsongens första månader beskar man systematiskt plantorna. I augusti och september sprutade man med ogräsmedlet glyfosat.
Detta är också den metod som Länsstyrelsen rekommenderar på sin hemsida för bekämpning av stora bestånd.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
[bild]

Från en artikel i SDS:

Stora bestånd kräver krafttag.
I slutet av säsongen suger parkslidets jordstam åt sig näring inför vintern. Den är därför som mest mottaglig för bekämpningsmedel då.
När biologen Mikael Ståhlberg vid Lunds universitet frågade tjänstemän i 24 skånska kommuner hur de bekämpar parkslide var det bara i Höganäs man använt denna metod och rapporterade hundra procent lyckat resultat.
Under växtsäsongens första månader beskar man systematiskt plantorna. I augusti och september sprutade man med ogräsmedlet glyfosat.
Detta är också den metod som Länsstyrelsen rekommenderar på sin hemsida för bekämpning av stora bestånd.
Kanon! Tack! Då låter jag dem växa från mitten av augusti till slutet av september vilket borde ge tillräckligt med blad och ger därefter bladen en generös och kärvänlig gelebehandling av RoundUp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.