1 535 838 läst · 5 401 svar
1536k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Ja, det är helt klart effektivt. Jag har dock själv varit väldigt försiktig med att ha något på ytan eftersom djur kan trampa i det och skada sig svårt. Som Daniel påpekar tar det ett bra tag innan det tränger ner till de djupare rötterna och det är frågan om det inte är för utspätt vid det laget. Jag tror mer på min variant att spruta ner det i jorden. Ditt experiment är dock intressant och jag följer det med intresse.Z ZamuelA skrev:
Har inget skott tittat upp i år så är beståndet förmodligen knäckt, men man skall nog ha 2 år fritt för att känna sig någorlunda säker. Även efter det så skall man nog vara försiktig med att gräva ytterligare ett tag.B bakterie skrev:
5 år mellan att påbörja ryckandet tills att sista skottet synts är snabbare än jag hade förväntat mig. Har du främst kapat eller försökt rycka och få med lite rötter? Hur ofta har du varit på beståndet?
Jag har försökt rycka, och oftast fått med några cm rötter varje gång. Upp till en dm, tror jag. Hur ofta jag gjort det har varierat. I början ryckte jag varje dag. Efter en veckas semester 2015 hade ett skott blvit så långt att det nästan nådde upp till höften på mig. Sedan har det blivit glesare och glesare mellan ryckningarna, helt enkelt eftersom det inte alltid funnits något att rycka. Förra året tittade jag efter skott kanske en gång i veckan. Idag var det tre veckor sedan jag gick och kollade senast.S STB skrev:
Jag har väntat till precis innan regn för att inte riskera att djur mm kommer i kontakt med det. Nu är det så att jag väl har lite "tur" då huset ligger på ett berg och där parksliden växer är det inte jättedjupt innan man kommer mot berget så rötterna kan inte vara hur många meter ner som helst. Jag har kunnat följa 5cm tjocka rötter som ligger några dm ner bara. Sen är det området där jag helst vill bli av med det (resten är på kommunens mark) bakom garaget där det är en grusplan så där ska inget växa så det gör inget om annat också råkar dö. Det är hyffsat lätt att gräva rötterna där jag varit, men de kommer ur bergsskrevor mm där det är svårt att komma åt så hälla ner kaustiksoda är enklare.
Jag såg en hel tomt som var täckt med jätteslide (tror jag), i Stockholmstrakten. Se bilder: https://www.byggahus.se/forum/threa...omt-med-parkslide.235412/page-36#post-2491243Darling McFluff skrev:
3 år sen jag såg dem, men skulle inte våga ta ut någon seger ännu. vi har provat många metoder..B bakterie skrev:När vågar man utropa seger? Vi är nu i slutet av Juli, och ännu har inget skott tittat upp. Förra året tror jag första skottet kom i slutet av Juni, och jag ryckte färre än 10 skott totalt. Förrförra året kom första skottet i början av Juli, och jag minns inte hur många skott jag ryckte.
Jag har endast bekämpat genom att så snabbt som möjligt rycka skott när de tittat upp. Beståndet var från början (2014) ca 2x2 meter.
Men du har inte heller märkt att de börjat skicka skott åt sidorna? Vill börja behandla våra två bestånd men frun är rädd för att de skall börja vandra mot huset...D Daniel 109 skrev:Bra att det uppmärksammas, men synd att man fortsätter att varna för att klippa ner dem. Även om de i det här fallet säger att de som lyckas gör just så. De plantor jag angriper klipoet jag het enkelt ner plantorna totalt ca en gång per månad. Det minskar storleken på plantorna tydligt. Dock ska jag säga att ingen försvunnit än. Att avsluta med gift är sannolikt effektivt. Men jag har inte gått på med gift.
Nej, det är inget som jag har märkt av. Jag gissar att det är en naturlig följd om man täcker ytan. Eventuellt även om man rycker flitigt. Jag låter den växa till på samma ställe mellan ryckningarna. Så den har ingen anledning att söka nya ytor.
Jag var nära att göra det i år.B bakterie skrev:När vågar man utropa seger? Vi är nu i slutet av Juli, och ännu har inget skott tittat upp. Förra året tror jag första skottet kom i slutet av Juni, och jag ryckte färre än 10 skott totalt. Förrförra året kom första skottet i början av Juli, och jag minns inte hur många skott jag ryckte.
Jag har endast bekämpat genom att så snabbt som möjligt rycka skott när de tittat upp. Beståndet var från början (2014) ca 2x2 meter.
Kom ett skott tidigt på våren som jag ryckte.
Sen kom ett som jag skrev tidigare i tråden efter massor av veckor.
Nu har det kommit flera stycken på bara några dagar så kriget är inte vunnet
Hon har rätt i sin oro, tycker jag.S Suidnil skrev:
Locka hellre bort dem från er fastighet.
Med vad de nu tycker om alternativt ogillar. På dem
Dumheter, växter knatar inte iväg.Igen skrev:
Om man inte gör något så sprider den sig definitivt. Min teori är att man eliminerar risken för att den söker nya ytor om man låter den komma upp mellan varven. Klipp ner den totalt en gång i månaden.
Du har kanske inte den här som alla är oroliga för, någon slags Parkslide.D Daniel 109 skrev:Bra att det uppmärksammas, men synd att man fortsätter att varna för att klippa ner dem. Även om de i det här fallet säger att de som lyckas gör just så. De plantor jag dangriper klipoet jag het enkelt ner plantorna totalt ca en gång per månad. Det minskar storleken på plantorna tydligt. Dock ska jag säga att ingen försvunnit än. Att avsluta med gift är sannolikt effektivt. Men jag har inte gått på med gift.
Du kan ha en annan typ av problematik på din fastighet. Ta några foton så ser vi hur mycket din växer/mån och hur den hålls i schack.