1 535 838 läst · 5 401 svar
1536k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Eller syftade du på de smala grenarna som sticker upp ”bakom”? I så fall är det en del av en häck som var där innan.Darling McFluff skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Nu har jag varit ute och rotat lite mer. Det verkar som att bladen är likadana överallt. Nu såg jag att det kommer upp ur marken på flera ställen än vad jag såg tidigare, men jag tror ändå det inte ökat speciellt mycket de senaste åren. Tog lite fler bilder.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Du har två olika slidesväxter, jag tror.Tobbe.A skrev:
1. Finnslide eller vippslide
2. Parkslide eller jätteslide
Den röda färgen säger parkslide men de hjärtformade bladen jätteslide. Så något konfunderad.
Ja, det låter märkligt. Jag kan inte minnas att jag sett den blomma någon gång och den verkar inte heller sprida sig (ovan jord). Det är bara enstaka blad som har den röda färgen.Darling McFluff skrev:
Ingen av bilderna visar blad från parkslide. Jag tycker de sista bilderna mest liknar jätteslide. Det är ju alltid svårt att se på bilder så här, men jag förordar starkt att du utrotar så snart som möjligt. Om det är två olika sorter på samma plats så kan vi i värsta fall få en hybrid som är ännu svårare att bekämpa än parkslide.
Nu är den på grannens tomt, men precis vid gränsen. De har pratat i några år om att anlägga parkering där, får hoppas de tar bort den ordentligt när det är dags. Jag får helt enkelt påtala för grannen vad det kan vara för något och hoppas att det inte sprider sig innan de får tummen ur.
Tack för alla tankar om vad det kan vara!
Tack för alla tankar om vad det kan vara!
Bra att det uppmärksammas, men synd att man fortsätter att varna för att klippa ner dem. Även om de i det här fallet säger att de som lyckas gör just så. De plantor jag angriper klipoet jag het enkelt ner plantorna totalt ca en gång per månad. Det minskar storleken på plantorna tydligt. Dock ska jag säga att ingen försvunnit än. Att avsluta med gift är sannolikt effektivt. Men jag har inte gått på med gift.
Jag har testat lite med kaustiksoda med bra resultat. Jag har inte blandat ut det med vatten först utan väntat tills det verkar bli regn och innan dess hällt ut kaustiksodan "gödslat" med den på marken där parksliden växer. Där som jag provat det har växterna vissnat ner helt efter några dagar och har inte sett några nya skott på det området flera veckor efteråt. Ska prova det i lite större skala och se om det verkar vara en vettig lösning.
Nackdelen är ju att det dödat allt, men sannolikt inte de djupare parkslidrötterna.
När vågar man utropa seger? Vi är nu i slutet av Juli, och ännu har inget skott tittat upp. Förra året tror jag första skottet kom i slutet av Juni, och jag ryckte färre än 10 skott totalt. Förrförra året kom första skottet i början av Juli, och jag minns inte hur många skott jag ryckte.
Jag har endast bekämpat genom att så snabbt som möjligt rycka skott när de tittat upp. Beståndet var från början (2014) ca 2x2 meter.
Jag har endast bekämpat genom att så snabbt som möjligt rycka skott när de tittat upp. Beståndet var från början (2014) ca 2x2 meter.