När skott kommer upp så tar de mer energi från roten än de ger tillbaka. Du kan låta den växa relativt länge innan den har gett en nettovinst till roten. I England rekommenderas nerklippning minst fyra gånger per år.

Det är ingen fara att släppa upp den framåt hösten. Men klipp ner eller använd roundup innan den drar ner näringen på hösten.
 
  • Gilla
Blade runner
  • Laddar…
S
Om man ändå tänker behandla med glyfosat på hösten så är det bortslängt arbete att klippa någon gång tidigare på säsongen. Ju mer näring den har att dra ner till rötterna desto mer glyfosat kommer med och desto bättre fördelar det sig i rotsystemet. Den effekten är mycket viktigare än energiförlusten som klippningen orsakar.

Läs gärna mitt dokument för mer information. Jag vill gärna propagera för de giftfria metoderna.
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
B Blade runner skrev:
Vi har upptäckt en "liten" etablering av Parkslide mitt inne i en hagtornshäck som förra ägaren förmodligen planterat för länge sedan. Jag har nu ringt och pratat med de som hanterar invasiva växter på Naturvårdsverket, Länsstyrelsen och även SLU om hur de ser på problemet.

Fick följande svar.

Naturvårdsverket menade att det inte är någon större fara, största problemet folk får i trädgårdar är om de börjar bråka med en planta och gräva i rotsystemet för att sedan lämna den i fred. Då reagerar plantan med att slå nya skott snabbt och där behöver man följa upp kontinuerligt. Ett bra sätt som de menade man funnit nu för inte så länge sedan är att ständigt hindra fotosyntesen genom att klippa eller bryta all växtlighet och alla skott som kommer precis i marknivå.

Statens Lantbruksuniversitet hade samma uppfattning om hur man tar kål på den eller iallafall tvingar rotsystemet i dvala vilket innebär att det kan dröja upp till 20 år eller aldrig för det att vakna igen.

Länsstyrelsen hade två förslag, ett som är helt enigt med dessa ovan eller ett som innebär att man klipper ner all växtlighet i början av sommaren men vid ett tillfälle i juli- augusti låter plantorna få komma upp så pass så de hinner bilda många fina blad. Sedan i början av september går man över alla blad med konsument RoundUp så att plantorna drar ner medlet till rötterna när de återför all energi från växtligheten ovan jord till rötterna inför vintern. Använder man för starka preparat riskerar man att döda allt ovan jord för snabbt innan medlet dras ner i tillräcklig mängd. Det kan resultera i att man får missformade "bon-zai" skott året därpå som blir svårare att hantera då de får mindre bladverk att behandla på.
De gav också klart besked att växten inte är från djävulen själv och rötterna tröttas ut om man klipper ner all växtlighet och plockar nytt samt har denna kontroll under ca 36 månader. Varav arbete med växten årligen krävs endast under perioden maj-september.

Alla sa också att man ABSOLUT inte ska gräva, då riskerar växtligheten att "explodera" i många nya plantor både då den "triggar" på att bli angripen mot rötterna, och från de rotdelar man kapar eller råkar lämna kvar då det krävs så ytterst lite rot för att en ny planta ska etablera sig. Gentemot andra växter så är rotsystemet i sig giftigt men om man ser till att hålla bort all möjlighet till fotosyntes kan inte Parkslide framgångsrikt ta över och dominera andra växter enbart på att den förgiftar sin omgivning. Den gör det främst med att kväva området ovan mark med tät växtlighet över tid.

Som Länsstyrelsen uttryckte det. - Även om det tar tid och behöver uppmärksamhet så är det inte en djävulsväxt på något annat sätt och rötterna har inte oändligt med energi.

Detta gäller om man har en "normal" etablering i sin trädgård och inte om man ska angripa Parkslide som fått växa och utöka sig fritt på kanske en ödegård under flera decennier så den tagit över och dominerar hela områden.

När den skjuter nya skott så finns det förekomster av skott som kommit upp 7 meter från plantan, men det är sällsynt och i de flesta fall kommer skotten inte längre från plantan än 1-2 meter om ytan är fri.

Jag har nu klippt ner all växtlighet till marknivå med en sekatör och samlat in allt "farliga" växtrester i sopsäck som jag lämnar i brännbart. Hoppas nu att dessa klokheter från verk och myndigheter stämmer väl och att det då kanske kan vara lugnande och till hjälp för någon annan.
Den bästa sammanfattning jag läst i detta tråd

bra jobbat
 
  • Gilla
Blade runner
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om man gräver blir det fler plantor. Men mängden lagrad energi minskar, så jag håller inte med om att det enbart är av ondo.
Men du håller väl aldrig med någon så det är kanske inte oväntat tänker jag

nästa gång behöver du inte skriva att du inte håller med efter som det är standard

nu sparade jag tid till dig
 
S STB skrev:
I mitt dokument länkar jag till världens största och förmodligen bästa studie som gjorts på bekämpning av parkslide. Här är ett citat ur den studien:
"Integrating physical control methods with glyphosate treatments did not improve F. japonica control compared with glyphosate alone, i.e., summer cutting and autumn glyphosate application (TG d1), spring excavation and autumn glyphosate (TG d2) and autumn cut and fill (TG b1)."

Daniel, det förvånar mig att du inte tycker det är pinsamt att uttala dig tvärsäkert om saker som du inte kan något om. I synnerhet när du diskuterar med mig som har koll på parkslidebekämpning. Vid det här laget borde du veta att jag har det.

Här är en länk till mitt dokument igen. Det är ju bra att ha med den så att nytillkomna läsare kan få en bra översikt om ämnet.
[länk]
Är du medveten om att du diskuterar med en Besserwisser? Det finns inget en sån tycker är pinsamt :poop:
Han kan allt, vet allt och går tvärtemot allt vad forskning heter. Ingen idé att diskutera med en sådan person för det är som att prata med en vägg.

Den undersökning som är gediget gjord visar på ett entydigt resultat men Besserwissern anser väl att Britter är totala idioter som inte har en aning om vad dom sysslar med.
Undrar om Besserwissern ens har orkat läsa för det kan ju inte vara kul för honom att läsa något som går stick i stäv med han egna idioti :dizzy:
58 olika fältförsök talar sitt eget språk... testytorna var 15x15 meter i södra Wales (Storbritannien), och dom upprepade varje metod tre gånger i dessa områden.
Kan Besserwissern inte engelska så kan man översätta med Google.
https://theconversation.com/weve-found-the-best-way-to-control-japanese-knotweed-95320

När det gäller ditt skuggtest så har jag ett bestånd här i skogen där det är näst intill total skugga hela dagarna. Bara väldigt lite sol kommer genom det täta bladverket och barrträden som omringar det. Tyvärr växer det så det knakar :(
Hittade det först nu i sommar och väntar på att det ska ha blommat och efter att blomningen är över ska det sprayas med Roundup som är utspädd på rätt sätt.
Tänker inte behandla det beståndet på något annat sätt för att kunna jämföra med mina två andra bestånd som både ska sprayas på sensommaren och sedan injiceras innan frosten.

En granne hade ett jättebestånd och det sprayades bara förra sensommaren.
I år kom det bara upp några veka stänglar och några bonsaislide som ska behandlas i år igen.
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
Är du medveten om att du diskuterar med en Besserwisser? Det finns inget en sån tycker är pinsamt :poop:
Han kan allt, vet allt och går tvärtemot allt vad forskning heter. Ingen idé att diskutera med en sådan person för det är som att prata med en vägg.

Den undersökning som är gediget gjord visar på ett entydigt resultat men Besserwissern anser väl att Britter är totala idioter som inte har en aning om vad dom sysslar med.
Undrar om Besserwissern ens har orkat läsa för det kan ju inte vara kul för honom att läsa något som går stick i stäv med han egna idioti :dizzy:
58 olika fältförsök talar sitt eget språk... testytorna var 15x15 meter i södra Wales (Storbritannien), och dom upprepade varje metod tre gånger i dessa områden.
Kan Besserwissern inte engelska så kan man översätta med Google.
[länk]

När det gäller ditt skuggtest så har jag ett bestånd här i skogen där det är näst intill total skugga hela dagarna. Bara väldigt lite sol kommer genom det täta bladverket och barrträden som omringar det. Tyvärr växer det så det knakar :(
Hittade det först nu i sommar och väntar på att det ska ha blommat och efter att blomningen är över ska det sprayas med Roundup som är utspädd på rätt sätt.
Tänker inte behandla det beståndet på något annat sätt för att kunna jämföra med mina två andra bestånd som både ska sprayas på sensommaren och sedan injiceras innan frosten.

En granne hade ett jättebestånd och det sprayades bara förra sensommaren.
I år kom det bara upp några veka stänglar och några bonsaislide som ska behandlas i år igen.
Den länken går till en kort sammanfattning. Det gäller dessutom stora fält med väl etablerade bestånd. Det stämmer mycket väl att man inte kommer att se resultat efter ett år om man beskär. Man bör dessutom försöka etablera annan växtlighet som tar över. Det går inte storskaligt på ett fält. I en trädgård eller liknande miljö är det en annan sak. Jag vet att det funkar att kapa den en gång per månad, det är en metod som används i UK. Men det tar tid.

Jag tar definitivt till mig av vetenskap, men jag har heller inga problem att kritisera ”experter”.

Att det är för dyrt att bekämpa enorma bestånd mekaniskt har jag förståelse för. Det kräver minst 4insatser per år under en lång tid. Men det är definitivt inte samma sak som att det är orimligt i en trädgård.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
B Blade runner skrev:
Tack så mycket! Jag vill göra det också men det enda "bekymret" jag har är att jag då måste släppa upp plantorna så de får ordentliga blad....stärker inte det växten och ger energi till rötterna och kan vara kontraproduktivt?

När man nu kommer gå och bevaka och klippa alla skott som kommer vill man ju inte att det ska vara onödigt arbete...

Eller är det så att det även går att pensla på de små skottens blad om man bara låter dem bli 1-2 decimeter höga?
Vi drog upp allt och så mycket rötter vi bara kunde. Blev kvar en rot i armtjocklek, som fastnat mellan några stenar i marken. Den hällde vi kaustiksoda på. Sen fick de som var kvar "elchocker". Aldrig använt Round Up och har inte sett dem på ca 3 år nu, men vågar ju inte säga att den är borta för alltid. Vi har nu satt marktäckande duk och jord ovanpå. På det ett växthus där vi nu odlar i jordsäckar, så någon sol borde inte nå eventuella rester.
 
A Abies koreana skrev:
Sammanfattning Parkslide (Reynoutria japonica) har sitt ursprung i östra Asien, i bland annat Kina och Japan. Den introducerades till Europa som prydnadsväxt på 1800-talet och har sedan dess spridit sig från parker och trädgårdar ut i natur- och kulturlandskap. Idag betraktas parkslide som en av världens mest invasiva arter och har etablerat sig i stora delar av Europa och Nordamerika samt i Nya Zeeland och delar av Australien. Parkslide har en effektiv vegetativ spridning där mycket små bitar av rhizomen eller stjälkdelar kan ge upphov till nya plantor. Än så länge är endast honliga individer av denna dioika, alternativt gynodioika, art kända i Europa men den kan däremot bilda fröhybrider med besläktade arter. Parkslide återfinns bland annat i vägkanter, vilka kan hysa en speciell flora och fungera som refug för växter vars ursprungliga habitat minskat. För att undersöka parkslidets eventuella påverkan på den biologiska mångfalden i vägkanter gjordes dels en litteraturstudie på hur den interagerar med sin omgivning, dels en jämförelse av parkslidets ståndortsamplitud med de biotiska och abiotiska faktorer som präglar olika vägkantsmiljöer. Resultatet visade att parkslide har en bred ståndortsamplitud vilket gör den mer eller mindre väl anpassad att växa i alla de olika vägkantsmiljöer som går att finna i södra Sverige. Med en kraftig tillväxt både ovan och under jord och ett stort årligt bladnedfall kan den konkurrera ut många av de redan hotade växter som huserar i vägkanter och på så vis minska artdiversiteten. Utöver parkslidets effektiva spridning gör ett minskat tryck från naturliga fiender i de invaderade regionerna den än mer konkurrenskraftig. För att värna de hotade arter som växer i vägkanter är det viktigt att inte bara minska spridandet av parkslide utan även bevara de andra miljöer i vilka dessa hotade arter trivs.

[länk]


När jag började intressera mig för parkslide, långt innan denna tråd startades, fanns den att köpa på växtmarknader och hos en del plantskolor. På Tradera kunde man hitta den.

Men den vanligaste spridningsvägen gissar jag är när trädgårdsmänniskor ville verka generösa och krukade upp ett skott parkslide och gav bort till trädgårdsvänner. Jag hittade ett bestånd parkslide här vid vägen genom samhället och stannade till och pratade med ägaren. Han hade fått det av goda vänner och hade ingen aning om "den vackra bambuns" egenskaper.

Sensmoral - ta aldrig emot växter som du inte vet hur de beter sig. Inte sällan är det plantor som är mer än lovligt spridningsvilliga, man skänker av ett överskott.

Växten skall bort ur vår natur och ur våra trädgårdar därför att trädgårdar är en spridningsväg ut i naturen. Man kan dividera hur mycket som helst om dess farlighet eller inte men den är en skadlig växt som inte hör hemma här. Det är inte en växt som man tolerera i mindre omfattning "för den går ju att äta" och "den är ju så fin" den skall bara utrotas!
Såg en blänkare i Helsingborgs Dagblad att det eventuellt nästa år kommer ett föreläggande för markägare att bekämpa parkslide.
Ser fram emot de då grannen envisas med att ha parkslide som insynsskydd i vår gemensamma tomtgräns. Och den andre grannen inte bryr sig om de få praktexemplar om än få som står på hans sida staketet.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Fråga.

om man vill använda roundup Gel i sista veckan av september (tänker att dagarna börjar bli kortare då och växten strax börjar dra ner energi till rötterna inför vintern och då sända med den en riktig nightcap cocktail ), när ska man låta dem växa upp från marknivå?

enligt uppgift växer de uppemot 1dm per dygn men jag behöver inte ha en 2.5meters filur, behöver bara några mindre ståtliga exemplar med välutvecklade blad.

Jag har klippt ner allting nu till marknivå och håller det där...men har en plan på att släppa upp den så den får lägga rejält med energi på tillväxt och innan den ska få något plus av fotosyntesen ska jag ge den en kärleksfull dödskyss (förhoppningsvis) av Roundup Gel.

så, timing is everything.

bor i Skåne så kom gärna med input på tidsplanen jag skissat på. Har ni gjort detta tidigare, har ni användbara tips att komma med?
Tack på förhand
 
Tillväxten blir ju klenare fram på höstkanten. Så vill du ha en stor är det nog dags att släppa upp den ny.
 
  • Gilla
Blade runner
  • Laddar…
Hittar inte någon information om att gräva upp rötter under PS vinterdvala. Tänker att det då borde vara föredömligt att försvaga PS ytterligare då den under den perioden inte kan försöka skicka iväg nya skott, eller?

Den kanske inte kan sända iväg nya rötter under vintern heller?

undrar hur den beter sig sedan då våren kommer, eller det som är kvar av den?
 
Det gör nog ingen större skillnad när på året du gräver.
 
D Daniel 109 skrev:
Det gör nog ingen större skillnad när på året du gräver.
Tack. Utveckla gärna ditt svar så jag förstår resonemanget över varför det inte spelar någon roll?
 
Det spelar givetvis roll vilken tid på året du gräver, gräver du vintertid har du mer tid på dig innan växten kommer igång igen. Personligen hade jag grävt under höst eller vinter bara för att det skulle vara mindre "stressigt". Oftast har man mindre bestyr med övriga trädgården den tiden.
 
Den kommer igång när det blir varmt igen. Så om du gräver på vintern eller sommaren tror jag inte att det blir någon märkbar skillnad av. Ja, är det tjäle lär det bli en rejäl utmaning. Men för växtens del tror jag att det kvittar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.