Det funkar bra i mitt fall. Parksliden var helt dominerande 3m hög när jag började. Nu är det till stora delar andra växter som tar över. Men då fanns det tynande växter i botten när jag började. De har kommit igång bra när de får ljus. Jag ryckte för andra gången i år i förrgår.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
A Anna.p skrev:
Att dessa människor har lyckats få fram så mkt bevis att det räckte till fällande dom med mångmiljardskadestånd mot stora jättar som Monsanto är inte ingenting
Jo. Domstolar kan jag en (hel) del om. Tro mig, det säger i stort sett ingenting.

Och när jag slagit upp info om domarna så visar det sig att det är precis just så i det här fallet. Det är Monsanto som fällts; inte för att orsaka cancer utan för att de inte tillräckligt varnat om risken. Samt hållit på med vad Monsanto brukar; spela allmänt skumt. (En domare säger tom det; "Det finns bevis på båda sidor..." och river sedan Monsanto ett nytt arsle. Något de är förtjänta av, inte tu tal om det.)

Det är talande att samtliga dessa domar fallit i ("The peoples republic of") Kalifornien. Där "allt" orsakar cancer. Det är inte för inte som Kalifornien blivit lite en driftkucku i sammanhanget. "The state of California is known to cause cancer."

Så det är framförallt därför som Monsanto fälts i det här fallet. Dvs för att inte ha klistrat varningslappar på allt inom synhåll. Vi andra dricker lugnt vårt morgonkaffe utan kaliforniavarningar att det med är en känd cancerogen, och lider inte mycket för det.


Det är inte för inte som nuvarande rekommendationer för bekämpning av parkslide inbegriper roundup som injiceras i stammarna på hösten. Det finns inga andra riktigt effektiva metoder. Om man gör på detta viset så är riskerna för skador hanterbara.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo. Domstolar kan jag en (hel) del om. Tro mig, det säger i stort sett ingenting.

Och när jag slagit upp info om domarna så visar det sig att det är precis just så i det här fallet. Det är Monsanto som fällts; inte för att orsaka cancer utan för att de inte tillräckligt varnat om risken. Samt hållit på med vad Monsanto brukar; spela allmänt skumt. (En domare säger tom det; "Det finns bevis på båda sidor..." och river sedan Monsanto ett nytt arsle. Något de är förtjänta av, inte tu tal om det.)

Det är talande att samtliga dessa domar fallit i ("The peoples republic of") Kalifornien. Där "allt" orsakar cancer. Det är inte för inte som Kalifornien blivit lite en driftkucku i sammanhanget. "The state of California is known to cause cancer."

Så det är framförallt därför som Monsanto fälts i det här fallet. Dvs för att inte ha klistrat varningslappar på allt inom synhåll. Vi andra dricker lugnt vårt morgonkaffe utan kaliforniavarningar att det med är en känd cancerogen, och lider inte mycket för det.


Det är inte för inte som nuvarande rekommendationer för bekämpning av parkslide inbegriper roundup som injiceras i stammarna på hösten. Det finns inga andra riktigt effektiva metoder. Om man gör på detta viset så är riskerna för skador hanterbara.
Konstig argumentation. Monsanto blev fälld enligt dig för att inte varna för riskerna (med att få cancer) men de har ingenting att varna för eftersom glyfosat är inte canerogent enligt dig. Vad har de fällts för kan man undra. Även om vissa av er inte vet om att glyfosat är cancerogent ger det ingen rätt att förorena marken. Sunt förnuft och försiktighetsprincipen borde gälla, ni verkar tro att ni kommer att äga marken hur länge som helst. Det kommer andra människor efter er. Det går inte övertyga förnekare för de förnekar alla fakta oavsett var dessa kommer ifrån. Det är en strategi som jag hade genomskådat för länge sen och har ingenting med fakta att göra. Jag håller inte med dig alls och jag kommer inte svara på dessa inlägg mer eftersom tråden handlar om parkslide. Försök att respektera det.
 
A Anna.p skrev:
Konstig argumentation. Monsanto blev fälld enligt dig för att inte varna för riskerna (med att få cancer) men de har ingenting att varna för eftersom glyfosat är inte canerogent enligt dig. Vad har de fällts för kan man undra.
Det är ju inte så svårt om du läser länkarna, särskilt länken från Popular Science. I Kalifornien så orsakar i stort sett allt cancer. Enligt lag. Därmed inte sagt att vetenskapen håller med.

Om man inte varnar för riskerna så riskerar man stora skadestånd. Det är därför som exv. kaffe, potatis, öl, Disneyland osv. är försedda med varningstext.

Men Monsanto har brustit i detta, och är därför skyldiga.

Som det ser ut idag så är risken att glyfosat orsakar cancer i samma liga som potatischips. Bevisen för att glyfosat och akrylamid orsakar cancer är ungefär lika starka. Dvs, inte särskilt.

Sedan så är allt naturligtvis en glidande skala. Det är inte så att något inte orsakar cancer, eller absolut med säkerhet gör det. Det handlar om halter, exponering, dina gener, eventuella skydd osv. osv. Det är därför som lisor innehåller flera olika graderingar och bedömningar, och långtifrån alla ämnen på lista 1 (kända carcinogener) orsakar cancer. Det är tvärtom så att det krävs lång, kraftig och upprepad exponering även för ämnena i lista ett för att risken för cancer skall kunna anses som stor. Inte säker, utan stor.

I Kalifornien så har man tyvärr valt tröskel en huvudlös höna skulle göra, men det ändrar inte det faktum att mycket kan under vissa omständigheter leda till en öka risk för cancersjukdomar, men i de allra flesta fall inte gör det.

Tom rökning, en av de farligaste beteendena som vi tillåter på bred front, dödar "bara" en av två till en av fyra av de som gör det. Dvs långtifrån alla som håller på. Och då har de hållit på i decennier, och exponerats flera gånger dagligen.
 
  • Gilla
tallås och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det funkar bra i mitt fall. Parksliden var helt dominerande 3m hög när jag började. Nu är det till stora delar andra växter som tar över. Men då fanns det tynande växter i botten när jag började. De har kommit igång bra när de får ljus. Jag ryckte för andra gången i år i förrgår.
Bra jobbat(y)
Dumt att säga men jag hade gärna haft ett bestånd att testa olika åtgärder på.
 
A Anna.p skrev:
Konstig argumentation. Monsanto blev fälld enligt dig för att inte varna för riskerna (med att få cancer) men de har ingenting att varna för eftersom glyfosat är inte canerogent enligt dig. Vad har de fällts för kan man undra. Även om vissa av er inte vet om att glyfosat är cancerogent ger det ingen rätt att förorena marken. Sunt förnuft och försiktighetsprincipen borde gälla, ni verkar tro att ni kommer att äga marken hur länge som helst. Det kommer andra människor efter er. Det går inte övertyga förnekare för de förnekar alla fakta oavsett var dessa kommer ifrån. Det är en strategi som jag hade genomskådat för länge sen och har ingenting med fakta att göra. Jag håller inte med dig alls och jag kommer inte svara på dessa inlägg mer eftersom tråden handlar om parkslide. Försök att respektera det.
Du förstår dig inte på vetenskapliga metoder, men du kan lära dig om du vill.
 
Igen Igen skrev:
Du förstår dig inte på vetenskapliga metoder, men du kan lära dig om du vill.
DU förstår dig inte på vetenskapliga metoder, men du kan lära dig om du vill.
 
Ett första tips om man vill lära sig, är att inte försöka basera vetenskap på juridik.
 
  • Gilla
  • Haha
Rickard Sjölander och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett första tips om man vill lära sig, är att inte försöka basera vetenskap på juridik.
Ett första tips om man vill lära sig är att inte ha övertro på forskning och myndigheter som manipuleras dagligen.
och innan fler påhopp kommer och eftersom ni inte kan respektera att jag försökte sätta stopp för dessa utsvävningar kan berätta att jag har kandidatexamen från ett svenskt universitet och har läst forskningsmetodik i flera år, vet till skillnad från många svenskar var man hittar forskningslitteratur; svenskar som skriker om allt möjligt att det inte finns bevis för det ena och det andra när det inte tar lång tid att hitta bevis om att de ljuger. Jag läser forskningsartiklar åtminstone varje vecka men jag vet att forskning är mkt lättmanipulerad, politiker lobbas varje dag av olika branscher och jag vet att det skrivs "Ghostarticles" hela tiden. Anledningen till varför jag länkat till domar i glyfosatfrågan och inte till forskningsartiklar är att det är lättläst för alla på forumet och är på svenska. Ändå kunde du inte läsa rätt vad som stod i den.
 
Redigerat:
  • Haha
faf
  • Laddar…
Att mycket forskning inte är bra är jag helt med på. En bekant som jobbar inom medicinsk forskning utryckte att 1:10 av alla forskningsrapporter är rent nonsens.

Sedan finns det hela ”vetenskaps” områden som är högst tveksamma. Tex genusvetenskap.

Personen i SVT artikeln jag länkade till, som på 20år låtit parkslid sprida sig i hela trädgården var professor har jag för mig...

Att hävda att man kan vetenskaplig metodik och hänvisa till amerikanska domar går inte ihop alls för mig. Vad har du läst egentligen?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A Anna.p skrev:
...innan fler påhopp kommer och eftersom ni inte kan respektera att jag försökte sätta stopp för dessa utsvävningar kan berätta att jag har kandidatexamen från ett svenskt universitet och har läst forskningsmetodik i flera år...
Det finns en devis som jag osökt kommer att tänka på: "Efter sin kandidatexamen tror man man vet allt. När man fått sin master (civ.ing.) börjar man förstå att man egentligen inte vet någonting... Men när man fått sin doktorsexamen så inser man att det gör egentligen ingen annan heller." ;) (Min överstättning.)

Så ta det från en som gått i skolan några år till: Frågan om glyfosat orsakar cancer är inte så enkel att svara på som du gör gällande. Den är mer komplex än så.

Därmed inte sagt att det inte ställer till med annat. Eller att Monsanto är en moralisk förebild. Tvärtom.
 
  • Gilla
  • Haha
dajaskazal och 10 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är precis lika muppigt att svara så i en tråd som i och för sig är otroligt lång men med väldigt lite substans. Att så skena iväg i frågan kring en växt är knappast nyttigt och tyvärr verkar det vara många som svarar bra på dessa mer eller mindre felaktiga påståenden kring vad den skulle vara
förmögen till.
Puh, nu har jag läst hela tråden från start till slut, vilken pärs!

vi har som många andra här ett livskraftigt bestånd på i runda slängar strax under 20m2. GK100s försök med el har tilltalat mig och sökte lite vidare, hittade ett företag i England som byggt en lösning för att med hög ström ”koka” ogräs. Denna produkt är dock hutlöst dyr, men kanske något att satsa på ur verksamhetssynvinkel. Vad tror du om rootway GK? Du vill inte ta en sväng till Södermanland och göra ditt test på ett lite större bestånd i en skyddad miljö? :)
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Kanske dags att skippa snacket om ifall Roundup är Cancerogent eller inte som är totalt ot
och istället fortsätta diskussionen om våran kära favoritväxt.
Tätt växtområde med flera upprättstående grenar och gröna löv.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
S Suidnil skrev:
Puh, nu har jag läst hela tråden från start till slut, vilken pärs!

vi har som många andra här ett livskraftigt bestånd på i runda slängar strax under 20m2. GK100s försök med el har tilltalat mig och sökte lite vidare, hittade ett företag i England som byggt en lösning för att med hög ström ”koka” ogräs. Denna produkt är dock hutlöst dyr, men kanske något att satsa på ur verksamhetssynvinkel. Vad tror du om rootway GK? Du vill inte ta en sväng till Södermanland och göra ditt test på ett lite större bestånd i en skyddad miljö? :)

Lova att dokumentera förloppet isf!
Skulle vara riktigt intressant att experimentera på, och perfekt semesterprojekt i coronatider.

Sån där micro som fuktfirmorna har att torka med, eller ozon, det dödar allt!
Fast det blir svårt att rikta och isolera det utan att det läcker ut, och man dör själv. Poff!

Jag har sprutat ice remover, sån man har till bilen ist för att skrapa, på oönskade växter och de dog snällt efter några dagar.
Fast parkslid är tydligen odödlig som tål både syra och bas. Och det går inte ens att hugga eller slå ihjäl den om jag fattat rätt.
Helt galet livskraftig och med intressant innehåll.

Livslängd hos möss ökade från 10 månader till 14 när de fick ämnet Reservatrol som finns i parkslid och som hälso- och skönhetsföretag tjänar pengar på:
http://stadsodlingilund.blogspot.com/2013/11/parkslide.html?m=1

https://www.apoteket.se/sok/?q=Reservatrol

(Kanske nämnts tidigare)
 
S Suidnil skrev:
Puh, nu har jag läst hela tråden från start till slut, vilken pärs!

vi har som många andra här ett livskraftigt bestånd på i runda slängar strax under 20m2. GK100s försök med el har tilltalat mig och sökte lite vidare, hittade ett företag i England som byggt en lösning för att med hög ström ”koka” ogräs. Denna produkt är dock hutlöst dyr, men kanske något att satsa på ur verksamhetssynvinkel. Vad tror du om rootway GK? Du vill inte ta en sväng till Södermanland och göra ditt test på ett lite större bestånd i en skyddad miljö? :)
såg att jag skrev fel, Rootwave ska det vara, inget annat
http://rootwave.com/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.