Mikael_L
Igen Igen skrev:
Jag skulle prova att hälla ättikssprit i rören, och klarar den det, vilket den troligen gör, så skulle jag prova Boracol, proffsvarianten.
Varför skulle boracol vara effektivt?
Det är ju ett medel mot mögel, svamp och påväxt, jag visste inte att det skulle ha någon effekt på växtlighet ...?
Och Boracol är verkligen dåligt att få ner i jord och ännu värre i grundvatten.

Hur snabbt bryts boracol (bor, borax?) ner? Jag har tyvärr inte koll.
Glyfosat bryts ganska snabbt ner i organiskt aktiv jord och i växter, men inte alls tillräckligt snabbt i vatten eller på oorganiska ytor (typ sten, asfalt, i grusåsar osv) och skall därmed verkligen inte användas så det riskerar att hamna på andra ställen än där det bryts ner.
Bryts boracol ner om den hamnar i Parkslide?
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
S
Det finns inget ekologiskt med Ecoplug. Bara greenwashing av extremt dyr glyfosat. Dessutom måste man borra hål och banka ner pluggar i stora rotknutor vilket förmodligen är minst lika jobbigt som annan applicering. Risken är stor att man borrar igenom och all glyfosat rinner ner i jorden istället. Eftersom det krävs stora rotknutor så kan inte små bestånd bekämpas. En massa plastpluggar blir kvar i naturen.

Kort och gott är det bara ett sätt att ta mer betalt för samma produkt. Ecoplug kan däremot vara vettigt i sin ursprungliga produkt som är till för att döda stubbar av träd som skjuter en massa rotskott.

PS
Kan vi diskutera cancer och amerikanska domstolar i någon annan tråd?
 
  • Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skulle boracol vara effektivt?
Det är ju ett medel mot mögel, svamp och påväxt, jag visste inte att det skulle ha någon effekt på växtlighet ...?
Och Boracol är verkligen dåligt att få ner i jord och ännu värre i grundvatten.

Hur snabbt bryts boracol (bor, borax?) ner? Jag har tyvärr inte koll.
Glyfosat bryts ganska snabbt ner i organiskt aktiv jord och i växter, men inte alls tillräckligt snabbt i vatten eller på oorganiska ytor (typ sten, asfalt, i grusåsar osv) och skall därmed verkligen inte användas så det riskerar att hamna på andra ställen än där det bryts ner.
Bryts boracol ner om den hamnar i Parkslide?
Boracol eftersom vanliga växtbekämpningsmedel inte fungerar på den här växten.
Hur det påverkar Parkslide och omgivningen vet inte jag heller, men jag skulle prova om jag hade problem med ogräset.
Sen kanske man ändå får gräva upp allt, var det 7 meter djupt och några meter runt, och deponera som farligt avfall.
 
Mikael_L
Igen Igen skrev:
Boracol eftersom vanliga växtbekämpningsmedel inte fungerar på den här växten.
Hur det påverkar Parkslide och omgivningen vet inte jag heller, men jag skulle prova om jag hade problem med ogräset.
Sen kanske man ändå får gräva upp allt, var det 7 meter djupt och några meter runt, och deponera som farligt avfall.
Jag tycker väl att steg 1 är att kontrollera hur Boracol påverkar det vi inte tänker bekämpa.
Produkten är skadlig för fortplantning och vattenlevande organismer bl.a.
Detta behöver inte vara något direkt problem ifall produkten effektivt bryts ner till harmlösa atomer och molekyler när den väl varit ett tag i Parkslidens stammar och rötter.
Men då bör nog det kollas upp, jag hittar nämligen ingen information om detta, då detta inte är produktens användningsområde.

Om jag säger såhär, skulle du känna att det var OK att trycka ner ett par kilo kvicksilver i parkslide-stammarna ifall du visste att det var effektivt för att ta död på Parksliden, men däremot kommer kvicksilvret finnas kvar sen...?

Det är det här jag menar med att vissa ämnen (biocider, herbacider) bryts ner till ofarliga ämnen, medan andra inte gör det. Man vill kanske inte heller byta ut glyfosat mot fenoxisyra-baserade herbacider med dioxiner i (hormoslyr, agent orange osv), ty dessa har visat sig vara väldigt långlivade i naturen. Man sanerar fortfarande i Vietnam, och många missbildade barn föds.

Glyfosat är en snäll grej i sammanhanget.
Men Abias Korena här på forumet skrev något om hur naturen kan reagera tillbaka på glyfosat, med att utveckla resistens och andra genförändringar. Det kan nog vara något att ta på allvar.
Men jag ser inga direkta problem med att de som har Parkslide bekämpar med glyfosat enligt råden och beprövad metodik, det är ju inte så att det sprids hejvillt, utan det kommer ju på själva växten som ska bort.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
S
Igen Igen skrev:
Boracol eftersom vanliga växtbekämpningsmedel inte fungerar på den här växten.
Fel. Det är flera av våra vanliga herbicider som fungerar på parkslide. Glyfosat är effektivast så för att minimera mängden gift i naturen så är det glyfosat som används.

Boracol verkar ha borsyra som aktiv ingrediens. Den är inte organisk och kan nog inte brytas ner till ofarliga beståndsdelar. Jag är till och med mer skeptisk mot boracol än emot glyfosat.

Precis som Mikael skriver så är det inga problem att ta död på parksliden med "atombombsmetoden" Alltså att döda precis allt liv i området. Problemet är att man inte vill orsaka en miljökatastrof samtidigt.

Jag själv tycker verkligen inte om glyfosat eller andra gifter, men om man ändå skall använda det så skall det göras rätt. Då får man både bra effekt och liten miljöpåverkan. Läs gärna mitt dokument om hur det kan göras.
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing

Något jag verkligen hatar är idioter som köper en 20 liter dunk koncentrat och vattnar med skiten. Av någon intressant anledning så har de aldrig en egen grävd brunn som de tar sitt dricksvatten från.
 
  • Älska
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Hittade 4 skott häromdagen på ett ställe där det inte funnits för. Dem kom upp i rännan jag grävde för att lägga ner bevattningskanal så jag misstänker att dem legat på vänt en bit ner i jorden och nu fått energi när jorden vändes upp. Dem fick en dusch av Ariadne s, skulle gissa ett fåtal cl, utspädd, och har helt skrumpnat ihop. Blir intressant och se om det är för gott.
 
Vi har som jag tidigare nämnt 2 bestånd vid vardera sida om trädgården, mitt i staketen in till grannarna. För några veckor sedan satte vi upp en ovan mark pool och förberedde marken för den genom att gräva bort ca 20-30 cm jord som vi dumpade bak vårt garage (som gränsar intill skogen). Från dessa massor har nu 4 höga parkslide plantor i smyg växt upp, väl maskerade bak nedhängande trädgrenar och buskage. Jag blev så förvånad, för platsen för poolen där vi grävt ligger nästan mitt i trädgården och inte i närheten av nån av parksliden. Kan det vara så att bestånden skickat ut så pass långa rötter (mer än 10 m) under jorden, hårstråfina sådana, som vi inte sett när vi grävde och som sedan poppat upp skott när jorden kom upp i solljuset?? Jag vill i så fall inte tänka på hur rotsystemet ser ut i resten av trädgården, för då kan man ju i princip inte gräva någonstans utan att riskera att sprida eländet vidare!
De nya skotten har iallafall grävts upp och jorden kring varje planta har skyfflats ner i sopsäckar som ska lämnas till tippen. Bara hoppas att vi fått bort allt så att vi inte får ett tredje bestånd på ytterligare en sida av trädgården!
 
  • Gilla
Nette
  • Laddar…
S
J Jeppenedved skrev:
Hittade 4 skott häromdagen på ett ställe där det inte funnits för. Dem kom upp i rännan jag grävde för att lägga ner bevattningskanal så jag misstänker att dem legat på vänt en bit ner i jorden och nu fått energi när jorden vändes upp. Dem fick en dusch av Ariadne s, skulle gissa ett fåtal cl, utspädd, och har helt skrumpnat ihop. Blir intressant och se om det är för gott.
Det är bra att du använder gifter med försiktighet.
Nu skriver jag lite löst ur minnet bara så rätta mig om jag har fel. Jag tror att Ariane S innehåller MCPA som man måste applicera mellan dubbelt och tre gånger så mycket som rekommenderad dos för att det skall ha samma effekt som rekommenderad dos glyfosat.
Om jag hade varit du så skulle jag omsorgsfullt sparat min MCPA till maskrosor i gräsmattan. Den dödar inte gräs på det sätt som t.ex. glyfosat gör. En liten dusch på varje maskros håller gräsmattan fin. Nu hatar jag mig själv för att jag rekommenderar andra att använda gifter, men för några veckor sedan övervägde jag det starkt efter att ha kapat begränsningsslingan för robotgräsklipparen på två ställen när vi plockade maskrosor. :(

Enstaka skott parkslide brukar annars vara enkla att få bort genom att bara rycka upp dem ett par gånger, eller gräva i en minut med liten trädgårdsspade. Jag brukar komplettera med lite miljövänlig NaOH, men det är egentligen overkill.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skulle boracol vara effektivt?
Det är ju ett medel mot mögel, svamp och påväxt, jag visste inte att det skulle ha någon effekt på växtlighet ...?
Och Boracol är verkligen dåligt att få ner i jord och ännu värre i grundvatten.

Hur snabbt bryts boracol (bor, borax?) ner? Jag har tyvärr inte koll.
Glyfosat bryts ganska snabbt ner i organiskt aktiv jord och i växter, men inte alls tillräckligt snabbt i vatten eller på oorganiska ytor (typ sten, asfalt, i grusåsar osv) och skall därmed verkligen inte användas så det riskerar att hamna på andra ställen än där det bryts ner.
Bryts boracol ner om den hamnar i Parkslide?
Finns bra information på webben, men inget om växter kan bryta ner den. Det är inget klassiskt ogräsmedel, om man säger så.
Den som har en planta kan sätta den i genomskinlig kruka och experimentera på.
Se hur glad/oglad den blir av antisvampmedel.

Man får inte hälla Boracol i jorden, om det var så du menade. Att det kommer ut i naturen. Doppa bladen skulle vara ok. Se om det dödar växten när inte ens lut gör det.
De här svampmedlen är riktigt giftiga.
 
Skott som kommer från klena rötter är inget problem att bekämpa genom ryckning. Det finns ingen anledning att köra jord till tippen. Särskilt inte när man redan har rejäla bestånd i närområdet.

Att enbar applicera ett giftigt ämne på bladen fördröjer ju bara tiden till marken lite, om det inte bryts ner. Använd inte saker som inte bryts ner.

Ingen vinner på att överdriva problemen. Det behövs insatser mot många invasiva växter. Men vi ska inte fylla marken med plast och gift för all framtid för att lösa ett problem som kan lösas med rensning.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 4 till
  • Laddar…
Jag har ett pågående projekt att ta livet av parkslide hos grannen, för några år sedan hittade hon en "fin" växt vid en ladvägg i byn och tog hem en planta av den och satte mot väggen på sin gäststuga som vetter mot min tomt.
Jag påpekade eventuell problematik med växten.

Den höll sig i skinnet första åren, men förra året började den leta sig mot min tomt och då började kriget mot parkslide i samförstånd med min granne, som vi för övrigt har ett mycket gott förhållande till.
Efter att hon försökt klippa bort den förra året och i våras kom vi överens om tungt artilleri.

Sedan någon månad tillbaka får varje nytt uppstckande skott en punktbekämpning med Roundup, riktigt bonna-Roundup, och samtidigt punktbekämpas även de skott av lupiner som försöker ta över vår i övrigt mycket artrika lilla naturmark mellan våra tomter.

Just nu har vi poäng-ledning, då parksliden ser tröttare och tröttare ut, lupinerna lyser mest med sin frånvaro förutom något enstaka försök, och mitt sedan 5 år tillbaka pågående maskros-krig på egen tomt, (enbart mekanisk bekämpning) ser också framgångsrikt ut.
Maskrosorna räknar jag inte med att vinna kriget mot, men de stora slagen har jag segrat i, skärmytslingarna kvarstår förmodligen bortom evigheten.

Parksliden och lupinerna ska jag spöa skiten ur!
 
Redigerat:
  • Gilla
fubar och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skott som kommer från klena rötter är inget problem att bekämpa genom ryckning. Det finns ingen anledning att köra jord till tippen. Särskilt inte när man redan har rejäla bestånd i närområdet.

Att enbar applicera ett giftigt ämne på bladen fördröjer ju bara tiden till marken lite, om det inte bryts ner. Använd inte saker som inte bryts ner.

Ingen vinner på att överdriva problemen. Det behövs insatser mot många invasiva växter. Men vi ska inte fylla marken med plast och gift för all framtid för att lösa ett problem som kan lösas med rensning.
Efter vad jag har förstått av inlägg här så är det inte bara att putsa på ytan eftersom rötterna från moderplantan skjuter nya skott djupt ifrån, och att växten kan ta sig upp genom husgrunder, asfalt etc.
Den verkar ha ganska dött omkring sig också. Jag har inte sett någon info om att den är giftig för andra växter, men att den suger så mycket näring så andra växter får svårt att klara sig.

Värst är iallafall att den kan rå på byggnader.
 
Nu pratade jag om ett litet skott som kommit från en missad rotbit. Inte en stor etablerad planta, en sådan kräver något mer.

Ja den kan växa genom asfalt, som i princip alla andra växter. Nej, den kan inte växa upp genom betonggolv. Det är en myt.
 
S
mikethebik mikethebik skrev:
Sedan någon månad tillbaka får varje nytt uppstckande skott en punktbekämpning med Roundup, riktigt bonna-Roundup, och samtidigt punktbekämpas även de skott av lupiner som försöker ta över vår i övrigt mycket artrika lilla naturmark mellan våra tomter.
Det är sådant här som jag blir ledsen av att läsa. Varför sprider du och massor av andra stora mängder gifter i naturen helt i onödan? Förmodligen hade du fått mycket bättre effekt med en tiondel av giftet om du gjort rätt. Det hade dessutom blivit billigare och tagit kortare tid eftersom antalet behandlingar blivit mycket färre. Att googla hur man bekämpar parkslide med glyfosat borde inte ta mer än en halvtimme. I den här tråden har jag postat mitt dokument ett flertal gånger och kapitlet med glyfosat tar nog bara 10 minuter att läsa.

LÄS PÅ OCH GÖR RÄTT.

https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Och hur vet DU hur mycket jag använder?
Tänk om och tänk rätt, samt pinka på din egen gård!
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.