1 535 906 läst · 5 401 svar
1536k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Vi har precis köpt en fastighet på landet och beståndet av parkslide som nämnts ovan lyckades vi missa. Idag hittade jag ett bestånd till, något mindre, på baksidan av huset när jag började röja lite där det var ordentligt igenväxt.
Kan iom detta sätta lite frågetecken kring påståenden om hur känsliga parkslide är för skugga. Majoriteten av dessa, kanske till och med hela beståndet har inte fått direkt sol sedan övrig växtlighet satte löv, de är helt inväxta bakom syren och lite andra träd, men de har ändå växt till maxhöjd utan problem. Detta bestånd växer runt en sten som har ungefär storleken av en friggebod, blir en ny utmaning att handskas med.
Challenge accepted, som Barney Stinson hade sagt.
Kan iom detta sätta lite frågetecken kring påståenden om hur känsliga parkslide är för skugga. Majoriteten av dessa, kanske till och med hela beståndet har inte fått direkt sol sedan övrig växtlighet satte löv, de är helt inväxta bakom syren och lite andra träd, men de har ändå växt till maxhöjd utan problem. Detta bestånd växer runt en sten som har ungefär storleken av en friggebod, blir en ny utmaning att handskas med.
Challenge accepted, som Barney Stinson hade sagt.
Då har jag beställt ca 500kvm plantex platinum markduk, och förberett marken enligt instruktionerna för duken, nu hoppas jag parksliden blir ett mindre bekymmer i framtiden. Kan lägga upp lite bilder sen om någon är intresserad
Gör gärna det. Har själv tittar på den duken men har svårt att få plats kring avloppstank, hus och ett par stenar modell större, tittar därför på andra lösningar men har inte helt lämnat den där.M Martinsäv skrev:
Hur mycket kostar det egentligen med Plantex metod? Som jag ser det verkar det kosta ganska mycket per kvadratmeter:
70 kr för själva duken
130 kr för grävning och fyllning med ny jord
400 kr för att skicka 20 cm jord till förbränning
Detta beror givetvis väldigt mycket på hur mycket som skall tas bort eftersom det är en stor andel fasta kostnader. Priserna är också väldigt ungefärliga. Det blir dock snabbt mycket pengar eftersom ett bestånd på 4x4 m behöver 100 m2 när man använder deras säkerhetsmarginal på 3 m. Alltså 60000 kr i mitt exempel. Det blir ju också radikalt annorlunda pris om man gör sig av med jorden som matjord och får den såld till en granne som skall anlägga gräsmatta...
70 kr för själva duken
Detta beror givetvis väldigt mycket på hur mycket som skall tas bort eftersom det är en stor andel fasta kostnader. Priserna är också väldigt ungefärliga. Det blir dock snabbt mycket pengar eftersom ett bestånd på 4x4 m behöver 100 m2 när man använder deras säkerhetsmarginal på 3 m. Alltså 60000 kr i mitt exempel. Det blir ju också radikalt annorlunda pris om man gör sig av med jorden som matjord och får den såld till en granne som skall anlägga gräsmatta...
ja, jag räknade med en kostnad över 100 000:- på ett 600m2 stort område (litar efter lite efterforskningar inte på deras 3m, 7 verkar gälla generellt), vilket jag tror är lågt räknat.S STB skrev:Hur mycket kostar det egentligen med Plantex metod? Som jag ser det verkar det kosta ganska mycket per kvadratmeter:
70 kr för själva duken
kommer köra lite test på din metod med kaustiksoda medan jag klurar ut hur jag genomför GK100s elektriska variant på ett säkert sätt.
Rootwave kostar ca 200 000:- till Sverige, kan vara värt det om det går att sedan hyra ut sig själv och utrustningen till kommuner och andra sedan.
Då det ena beståndet ligger nära sjö samt trädgård, och det andra beståndet ligger nära där vi ska borta nu brunn så försöker vi lösa detta utan roundup.
Jag fick ett pris på 29kr kvm för själva duken, i mitt fall har jag inte så mycket parkslide på min tomt utan merparten är på grannens så kommer ha ca 6-7m säkerhetsmarginal,S STB skrev:Hur mycket kostar det egentligen med Plantex metod? Som jag ser det verkar det kosta ganska mycket per kvadratmeter:
70 kr för själva duken
Jag tycker att det grävs ner duk lite väl lättvindigt. Det är en förorening som finns kvar i marken i evighet.
Som du kanske sett i tråden är det inte önskvärt att jag skriver något som kan verka stötande för uppfattningen man ska ha kring denna växt både sett till problem med den eller hur man kan bli av med den i trädgården så jag undviker det så mycket som möjligt. Det föreslogs ju även att Daniel skulle stängas av från tråden då han på sitt karaktäristiska sätt biter sig fast och oftast helt korrekt inte släpper genom mer fantasifulla inlägg och påståenden.S Suidnil skrev:Puh, nu har jag läst hela tråden från start till slut, vilken pärs!
vi har som många andra här ett livskraftigt bestånd på i runda slängar strax under 20m2. GK100s försök med el har tilltalat mig och sökte lite vidare, hittade ett företag i England som byggt en lösning för att med hög ström ”koka” ogräs. Denna produkt är dock hutlöst dyr, men kanske något att satsa på ur verksamhetssynvinkel. Vad tror du om rootway GK? Du vill inte ta en sväng till Södermanland och göra ditt test på ett lite större bestånd i en skyddad miljö?
Nog om det, du bör läsa inlägg av STB och hans lista det är bra sammanställning och vettiga sansade saker som tas upp där. Mitt lilla experiment bygger ju också på hans test med lut både direkt och för att få mer basisk miljö samt då lite lätt parat med el som en naturlig utökning. Jag har som utgångspunkt att hålla det lågintensivt och ofarligt på alla sätt, som sagt ska det bli intressant att testa driva via enkla solceller. Plantorna jag tog hem är inte kraftiga nog efter tre säsonger men når nog 2 m i år så nästa år kan det vara läge.
Det du länkade till är en självklar metod om man ska arbeta kommersiellt den är dock alldeles för dyr som det verkar men kanske positionerad rätt även så sett. Om den skulle anpassas till bestånd av Parkslide eller Jättebjörnloka vore en betydligt kraftigare variant lämpligare och som då inte skulle vara åtkomlig för annat än helt kompetenta operatörer. Som jag nämnde någon gång tidigare är högeffektmetoder väldigt effektiva men inget att leka med, spåren av jordslutningar vid högre spänningar direktjordat ger respekt för såna övningar.
Ja, har läst allt här, därför jag var intresserad av din lösning, då den bör vara effektiv, och helt giftfri om man inte tok-överdoserar sodan.GK100 skrev:Som du kanske sett i tråden är det inte önskvärt att jag skriver något som kan verka stötande för uppfattningen man ska ha kring denna växt både sett till problem med den eller hur man kan bli av med den i trädgården så jag undviker det så mycket som möjligt. Det föreslogs ju även att Daniel skulle stängas av från tråden då han på sitt karaktäristiska sätt biter sig fast och oftast helt korrekt inte släpper genom mer fantasifulla inlägg och påståenden.
Nog om det, du bör läsa inlägg av STB och hans lista det är bra sammanställning och vettiga sansade saker som tas upp där. Mitt lilla experiment bygger ju också på hans test med lut både direkt och för att få mer basisk miljö samt då lite lätt parat med el som en naturlig utökning. Jag har som utgångspunkt att hålla det lågintensivt och ofarligt på alla sätt, som sagt ska det bli intressant att testa driva via enkla solceller. Plantorna jag tog hem är inte kraftiga nog efter tre säsonger men når nog 2 m i år så nästa år kan det vara läge.
Det du länkade till är en självklar metod om man ska arbeta kommersiellt den är dock alldeles för dyr som det verkar men kanske positionerad rätt även så sett. Om den skulle anpassas till bestånd av Parkslide eller Jättebjörnloka vore en betydligt kraftigare variant lämpligare och som då inte skulle vara åtkomlig för annat än helt kompetenta operatörer. Som jag nämnde någon gång tidigare är högeffektmetoder väldigt effektiva men inget att leka med, spåren av jordslutningar vid högre spänningar direktjordat ger respekt för såna övningar.
Tycker om att läsa, och bilda min egen uppfattning. Efter ett par sidor av tråden tänkte jag, *jag gräver upp skiten, det är ju bäst!* sedan läste jag mer...
Är mest intresserad av vilken utrustning du använde, men jag förstår att du inte vill sprida info om potentiellt farliga saker.
Ytterligare en artikel i ämnet. Dock inte särskilt bra.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/sarskild-container-for-vaxter-som-tar-over
Det finns ingen anledning till att invasiva växter generellt inte kan komposteras. Några regler finns definitivt inte. Av de växter som nämns i artikeln är det bara skunkkallan som är reglerad. Den växer bara i sumpmark. Den riskerar inte att ta över en kompost.
Det som kan vara problematiskt är parksliderötter. Den här typen av generella varningar riskerar att få folk att inte göra något alls.
Förbudet att dumpa i naturen gäller allt. Dessa växter har inga avvikande regler i det avseendet.
Att kapa växterna och kompostera på plats är i allmänhet det enklaste.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/sarskild-container-for-vaxter-som-tar-over
Det finns ingen anledning till att invasiva växter generellt inte kan komposteras. Några regler finns definitivt inte. Av de växter som nämns i artikeln är det bara skunkkallan som är reglerad. Den växer bara i sumpmark. Den riskerar inte att ta över en kompost.
Det som kan vara problematiskt är parksliderötter. Den här typen av generella varningar riskerar att få folk att inte göra något alls.
Förbudet att dumpa i naturen gäller allt. Dessa växter har inga avvikande regler i det avseendet.
Att kapa växterna och kompostera på plats är i allmänhet det enklaste.
Hej alla, ny här men undra om någon sett denna produkt från ecoplug.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7475449
De har skapat ny plugg för just parkslide. Man kan se resultaten på deras Facebook sida.
Hoppas den fungerar
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7475449
De har skapat ny plugg för just parkslide. Man kan se resultaten på deras Facebook sida.
Hoppas den fungerar
Ta den informationen för vad det är. Vinklad marknadsföring.
Jag känner en som fått cancer efter att använt black&decker skruvdragare.A Anna.p skrev:
Och en annan som fick cancer efter att ha hållit i en tavelkrita väldigt mycket (hon var lärare).
Du måste inse skillnaden mellan korrelation och kausalitet, för att avslöja sånt där ...