1 536 142 läst · 5 401 svar
1536k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Ser absolut ut som parkslide tyvärr. Om det är små rotbitar som blivit utspridd med anläggningsjorden skulle jag rekommendera att du vid varje skott försöker gräva upp den lilla rotstumpen, låt den inte etablera sig utan hugg dom snabbt!!
See absolutN noname2 skrev:Hej,
Är orolig att jag också gått och blivit medlem i den åtråvärda Parkslide-klubben..
Flyttade till nytt hus förra året där lite grävjobb direkt utfördes på gräsmattan på ena sidan av huset för att jämna till allting som tidigare var ganska kuperat. Detta gjordes i maj nån gång och nån månad senare sköt det upp små röda skott över hela området. Är inte speciellt kunnig när det kommer till växet osv så antog att jag bara kunde dra upp dom så skulle dom dö ut och försvinna. Körde dessutom över de som växte upp på nytt med gräsklipparen ett par gånger. Men oj så fel jag verkar ha haft..
Försökte googla mig fram till vad det var men lyckades inte (eftersom jag med min begränsade botaniska kunskap knappt visste vad jag skulle googla efter) hitta något som stämde in så det föll i glömska. Tills nu, när första skottet har tittat fram igen, och jag "äntligen" verkar ha hittat vilken växt det rör sig om.
Bilderna är från förra sommaren, men visst ser det ut som parkslide?
Har suttit och läst om den här i en timma nu och blivit livrädd för skiten.
Tror att de som var här och grävde har grävt sönder en gammal buske som förra ägarna hade, och på så vis har en massa små bitar av rötterna spritt sig över ett mkt större område på denna delen av gräsmattan. För när jag drog upp stjälkarna förra sommaren följde det ibland med små rotbitar på ca 5 cm.
Nu har jag i alla fall chansen att vara med från början och bekämpa den den här säsongen, men hur bör jag göra det?
Ska jag fortsätta dra upp skotten eller klippa av dom? Spraya med Roundup eller andra medel?
Är tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh kille utan gröna fingrar
[bild] [bild]
Nej, låt dem inte etablera sig. Men den risken finns ju knappast i en gräsmatta. Att bara sköta gräsmattan som vanligt räcker långt. Men det är ju inte fel att få bort rotbitarna. Rädd behöver du inte vara.
Ja, Noname2. Det ser tyvärr ut som Parkslide, med det behöver faktiskt inte vara någon större katastrof för dig. Om hela beståndet befinner sig innanför ett område som kan klippas av en robotgräsklippare så har du goda möjligheter att bli av med den. Det gäller dock att du är snabb och skaffar robotgräsklipparen innan skotten hinner få energi från solen. Ju mer energi de får, desto större risk att de kan skicka rotutlöpare till området utanför. Om de kan etablera sig där du inte kan/får bekämpa den så kommer du för alltid att ha ett rotsystem som försöker komma in till din tomt igen.
Ställ robotgräsklipparen till att klippa varje dag och så många timmar att den klipper alla skotten. Gärna på ganska låg höjd. Gräset älskar inte den behandlingen, men kommer överleva.
Jag gjorde misstaget att anlita en "professionell" installatör. Det är värt att lägga några timmar själv och göra ett bra jobb. Märlor är lättare än att gräva ner, men många föredrar gräva ner guidekabeln och sätta omkretsen med märlor. Det finns flera trådar här på forumet med bra beskrivningar.
Ställ robotgräsklipparen till att klippa varje dag och så många timmar att den klipper alla skotten. Gärna på ganska låg höjd. Gräset älskar inte den behandlingen, men kommer överleva.
Jag gjorde misstaget att anlita en "professionell" installatör. Det är värt att lägga några timmar själv och göra ett bra jobb. Märlor är lättare än att gräva ner, men många föredrar gräva ner guidekabeln och sätta omkretsen med märlor. Det finns flera trådar här på forumet med bra beskrivningar.
Har du någon källa på att det är bra att vara snabb? Funkar gör det säker, men jag är långt ifrån säker på att det är en fördel.
Det borde vara en nackdel att klippa varje dag. Om du tar det veckovis, eller ännu lite längre, är det logiskt att tro att de små spjuvrarna istället utarmar rotknölens energireserv, eftersom den måste ödsla energi på att sticka upp nya skott ideligen.D Daniel 109 skrev:
Tack för tips och lugnande kommentarer hörrni. Förstår det som att det inte är lika farligt att "bara" ha det på gräsmattan som att ha det i t.ex en rabatt eller som en häck?
Har tyvärr ingen möjlighet att installera robotklippare (som inte kostar 50k+) pga väldigt olämplig geometri på tomten med många höjdskillnader och lutningar, men får vara flitigare med gräsklipparen istället.
Men inte för flititg heller kanske? Ser logiken i att låta den slita ut sig själv och ödsla på krafterna på att växa upp gång på gång.
Ska dock försöka vara noga med att gräva upp de skott jag kan nu i början.
En annan fråga; om man klipper med gräsklippare (eller robot), vad händer med de sönderklippta delar av växten som inte samlas upp utan ligger kvar i gräset?
Börjar de också växa där de ligger eller dör de och förmultnas?
Har tyvärr ingen möjlighet att installera robotklippare (som inte kostar 50k+) pga väldigt olämplig geometri på tomten med många höjdskillnader och lutningar, men får vara flitigare med gräsklipparen istället.
Men inte för flititg heller kanske? Ser logiken i att låta den slita ut sig själv och ödsla på krafterna på att växa upp gång på gång.
Ska dock försöka vara noga med att gräva upp de skott jag kan nu i början.
En annan fråga; om man klipper med gräsklippare (eller robot), vad händer med de sönderklippta delar av växten som inte samlas upp utan ligger kvar i gräset?
Börjar de också växa där de ligger eller dör de och förmultnas?
Nu vet jag inte med parkslide, men vad jag vet så påbörjar växter inlagring av energi till rotsystemet lite olika beroende på art. Parkslide kan mycket väl vara en sådan som börjar skyffla ner energi så snart första bladet utvecklats.
Hade det varit jag hade jag ryckt så fort jag haft något att ta tag i. Alternativt ställt dit en robotklippare som tar det omgående.
Hade det varit jag hade jag ryckt så fort jag haft något att ta tag i. Alternativt ställt dit en robotklippare som tar det omgående.
Och för att utöka det jag skrev, så kan man försöka googla och läsa om kompensationspunkt hos ogräs. Här finns populärskrift kring några vanliga ogräs: https://www.land.se/tradgard/ratt-tid-att-knipsa-ograset/
Vet inte om det går att finna vad som gäller för parkslide?
Vet inte om det går att finna vad som gäller för parkslide?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Det dom flesta inte verkar kunna skilja på i sina huvuden när de läser domedagsartiklar om parkslide, är att förutsättningar är väldigt olika i offentlig miljö och privat miljö.
Om parkslide växer fritt i en skogsdunge där ingen regelbundet är och klipper den kontra i en privat trädgård, så kommer den få mycket större utbredning.
Det är samma växt, ja, men man måste förstå skillnaden och inte få psykiskt sammanbrott när man läser om de stora problemen som finns i tex vissa kommuner.
Om parkslide växer fritt i en skogsdunge där ingen regelbundet är och klipper den kontra i en privat trädgård, så kommer den få mycket större utbredning.
Det är samma växt, ja, men man måste förstå skillnaden och inte få psykiskt sammanbrott när man läser om de stora problemen som finns i tex vissa kommuner.
Som jag uppfattat det räcker det med att ta dem 4gånger per år för att få en positiv effekt. Något oftare är nog inte fel. Men att man måste vara snabb som många påstår är inget jag tror på. Finns det någon vettig källa på det ändrar jag gärna åsikt
Denna diskussion tror jag tog slut här: https://www.byggahus.se/forum/threa...mt-med-parkslide.235412/page-176#post-3670982N noname2 skrev:
Kompensationspunkten är ofta missförstådd. Det är den punkt som man kan anse att det är ett bra förhållande mellan arbetsinsats och effekt. Dock blir det bättre ju oftare man behandlar. Just därför är robotgräsklippare så effektiva tack vare att de klipper varje dag och inte hoppar över ett tag för att det var så mycket annat att pyssla med.
Jag tar mig friheten all klistra in samma bild igen.
Om den kurvan stämmer för Parkslid så har du rätt. Men den bekräftar inte att det är viktigt att vara snabb. Derivatan måste inte per definition vara störst initialt.
Daniel, du har säkert rätt i att man inte måste installera en robotgräsklippare redan idag. Jag menade snabbt i förhållande till att låta det gå en månad eller två. Ju oftare man klipper desto bättre blir det.
Som jag tolkar texten av SLU så tillhör både kvickrot och parkslide kategori B vilket betyder att bilden även är applicerbar på parkslide.
Som jag tolkar texten av SLU så tillhör både kvickrot och parkslide kategori B vilket betyder att bilden även är applicerbar på parkslide.