D Daniel 109 skrev:
Ja, men problemet är att folk verkar ta det på tok för bokstavligt. Ingen växt blir större och starkare för att man klipper ner den eller gräver upp rötterna.
Jo, om den har näring mm lagrad i rötterna kan just nerklippning orsaka att den sprider sig aggressivare. Till slut får den ju slut på energi, alla växter med gröna blad behöver junsolljus

Bifogar en bild på ett livskraftigt bestånd ifrån naturreservatet vi bor nästgrannars till :)

• Tätt och livskraftigt växtbestånd i ett naturreservat vid en stig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S shadowfire skrev:
Utöver det så har jag ett par bekanta som precis köpt en stor tomt och som fick en prisreduktion på 200 papp för att sanera Parkslide, så nog påverkar Parkslide priset på hus och tomter även här i Sverige nu.
Vet att det är ett år sen denna kommentaren skrevs men undrar om du hänger kvar här och om du vet hur mycket dina bekantas sanering gick på? Tänker hur den summan jämför med prisnedsättningen...

R Rickard Ohlin skrev:
Jo, om den har näring mm lagrad i rötterna kan just nerklippning orsaka att den sprider sig aggressivare. Till slut får den ju slut på energi, alla växter med gröna blad behöver junsolljus

Bifogar en bild på ett livskraftigt bestånd ifrån naturreservatet vi bor nästgrannars till :)
Det är inte min erfarenhet. Nu är det inte ett stort underlag. Men jag skulle tro att det kan stimulera spridning om man klipper väldigt ofta, eller täcker den.

D Daniel 109 skrev:
Det är inte min erfarenhet. Nu är det inte ett stort underlag. Men jag skulle tro att det kan stimulera spridning om man klipper väldigt ofta, eller täcker den.
Problemet med att täcka är att den kan växa igenom t ex Markduk. Lägger man typ presenning tenderar en att leta sig utanför presenningen. Jag kan tänka mig att det kan ge effekt om den står i gräsmattan och får smaka på gräsklipparen (bildligt talat) någon gång i veckan. Men dels är det inte ovanligt att man har den utanför gräsmattan samt att jag tror det är ett oerhört långsiktigt jobb innan det ger effekt.
Jag tror att kemi eller att gräva bort den är dem lösningar som är effektivast. Problem med att grova bort den är att man måste få bort ALLT vilket kan vara lite knepigt. Men visst det hade ju försvagat den rejält.

Ja, vill man bli av med den snabbt är det nog de metoderna som gäller. Men man ska inte vara rädd för att klippa ner den.

R Rickard Ohlin skrev:

Vet kommunen om detta bestånd? annars får ni snart döpa om naturreservatet till parkslidereservatet.

Affisch för filmen "The Day of the Triffids" som visar tecknade växtliknande monster som attackerar människor.
Tyckte bestämt jag sett dem förut....

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Kolla inlägg 1095. För tre år sedan.:)

Staffan

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kolla inlägg 1095. För tre år sedan.:)

Staffan
Du kan ju inte bara skriva se inlägg 1095 för nu fick jag leta reda på inlägget :geek:
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Lås in era fruar och döttrar för Nu ÄR DOM HÄR!!!

[bild]

Kunde inte låta bli

Staffan

Får väl erkänna att jag inte läst så långt bak i tråden. Den här växten är relativt ny för mig.:)

Den är inte onaturlig Alien men man kommer inte utrota den, ingen idé att tro det

Talvan Talvan skrev:
Den är inte onaturlig Alien men man kommer inte utrota den, ingen idé att tro det
Klart man KAN, det handlar bara om hur lång bort man vill vara när kärnvapnet man grävt ned i trädgården exploderar :)

S STB skrev:
Du har mer än en gång skrivit detta. Jag är förvånad över att behöva förklara sådant här för dig. Det är ingen här som tror att växter har ett känsloliv.
Som vi säger i min bransch: "Don't anthropomorphise computers. They don't like it when you do that..."

Det stämmer nog lika bra på parkslide... ;)

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Klart man KAN, det handlar bara om hur lång bort man vill vara när kärnvapnet man grävt ned i trädgården exploderar :)
Nej! Inte kärnvapen. Det sprider bara rotdelarna över ännu mer av landskapet... ;)

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Hej,

Är orolig att jag också gått och blivit medlem i den åtråvärda Parkslide-klubben..

Flyttade till nytt hus förra året där lite grävjobb direkt utfördes på gräsmattan på ena sidan av huset för att jämna till allting som tidigare var ganska kuperat. Detta gjordes i maj nån gång och nån månad senare sköt det upp små röda skott över hela området. Är inte speciellt kunnig när det kommer till växet osv så antog att jag bara kunde dra upp dom så skulle dom dö ut och försvinna. Körde dessutom över de som växte upp på nytt med gräsklipparen ett par gånger. Men oj så fel jag verkar ha haft..

Försökte googla mig fram till vad det var men lyckades inte (eftersom jag med min begränsade botaniska kunskap knappt visste vad jag skulle googla efter) hitta något som stämde in så det föll i glömska. Tills nu, när första skottet har tittat fram igen, och jag "äntligen" verkar ha hittat vilken växt det rör sig om.

Bilderna är från förra sommaren, men visst ser det ut som parkslide?
Har suttit och läst om den här i en timma nu och blivit livrädd för skiten.

Tror att de som var här och grävde har grävt sönder en gammal buske som förra ägarna hade, och på så vis har en massa små bitar av rötterna spritt sig över ett mkt större område på denna delen av gräsmattan. För när jag drog upp stjälkarna förra sommaren följde det ibland med små rotbitar på ca 5 cm.

Nu har jag i alla fall chansen att vara med från början och bekämpa den den här säsongen, men hur bör jag göra det?
Ska jag fortsätta dra upp skotten eller klippa av dom? Spraya med Roundup eller andra medel?

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh kille utan gröna fingrar

Unge skott av parkslide i gräsmatta nära hus, potentiellt invasiv växt.
Skapa konto
Hand håller upp växtskott med röda stjälkar och flerfärgade löv mot en gräsmattabakgrund, misstänkt parkslide.
Skapa konto

• Ledsen
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.