Talvan Talvan skrev:
Ja visst, jag vet att det viktigt är aktivitet och att man håller efter hela tiden
Hur vet du att det är viktigt?

D Daniel 109 skrev:
Det är ju lite av ett problem att vissa försöker bli sams med den. Den behöver åtgärdas på ett eller annat sätt. Låter man den vara får den möjlighet att bygga upp mer och mer energi i roten.
Äntligen!!! Tillslut kan jag hålla med om något du har att säga i frågan. Problemet nu är att jag inte kan bestämma mig för om jag ska köpa en trisslott eller bli religiös :thinking:

• Haha
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Bra fråga. Det var en gissning och exempel från min sida vilket kan utläsas av min användning av ordet "kanske". Jag utgick från det faktum att du skrev koncentrat om glyfosat. Din beskrivning av effekten av glyfosat indikerade också en för hög dos. Det kanske var en helt felaktig tolkning och jag är den första att erkänna att det hela byggde på indicier. Dessutom är det lite av en vetenskaplig sensation om Ariane S skulle vara effektivare än glyfosat.

Jag tror alla här är väldigt intresserade av att få reda på hur mycket Ariane S du hade på, både i absoluta tal och i förhållande till rekommenderad dos. Jag tycker du borde informerat om det direkt istället för att fråga mig om min gissning. Jag hoppas verkligen att du räknade på det INNAN du spred licensbelagda gifter i naturen.

Din uppdaterade beskrivning i post #2751 visar att det inte var ett etablerat bestånd utan bara delar av rötter som skjutit skott. Några enstaka sådana har jag bekämpat med bara en behandling av natriumhydroxid så det är relativt enkelt. Vi byggde huset för 3 år sedan och killarna som grävde var tyvärr inte så noggranna trots att jag hade parksliden som nr 2 på prioritetslistan. Nr 1 var att inte skada katten.
Jag förstår hur du tänker, men vad jag syftade på med ”roundup i koncentrat” syftade jag på den typ av glyfosat som bara kan handlas på licens (Som vad jag förstått är just en mer koncentrerad variant än vad dem har på hyllan i vanliga butiker. Men den spädes ut till samma grad som inom lantbruket.

Ja, det kanske är sensationellt om ariane är effektivare än Roundup men för mig funkade det. Nja, delar som skjutit skott var det inte riktigt. Inte enbart iaf. Däremot ursprunget av växten på tomten innan vår schaktning påbörjades var med råge etablerad. Men visst, jag var snabb med att bespruta när jag väl förstod vilken växt det handlade om men dem flera var ändå ca en halvmeter till höjden när jag började. Med glyfosat försvann plantan för att några dagar senare vara tillbaka i samma storlek. Med ariane försvann plantan för att senare poppa upp som typ parkslideboxbumen jag nämnde tidigare.

Vad gäller utspädning vill jag minnas att jag blandade 1:100. Korrekt eller ej, ingen aning. Men jag hade ungefär 3 liter kvar i behållaren vilket betyder att jag släppt ut runt 2 cl gift. OM det nu skulle vara dubbel dos så har det iaf resulterat i att jag inte behöver spruta något mer. Hade jag inte gjort detta så hade jag säker gått här än idag och sprutat Roundup.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
är det någon som äter parkslide? så ett program där dom pratade om parkslide och tanten gjorde parkslide paj och bjöd värden på och berättade om alla starka antioxidanter och vitaminer den innehåller. i japan odlas den medvetet och sedan gör dom allt från mediciner till pajjer på den.
Parkslide går att använda på samma sätt som bambuskott i matlagning.
Dom små färska skotten.
Man bör dock vara försiktig så man inte tar av ett bestånd som bekämpats med Roundup och andra diverse gifter tidigare.

dalle76 dalle76 skrev:
Parkslide går att använda på samma sätt som bambuskott i matlagning.
Dom små färska skotten.
Man bör dock vara försiktig så man inte tar av ett bestånd som bekämpats med Roundup och andra diverse gifter tidigare.
Ja och man kan göra te och någon form av rabarberpaj. Tyvärr kommer det inte få bort den från ens tomt.

• Gilla
libo332
  • Laddar…
C
Talvan Talvan skrev:
Ja visst, jag vet att det viktigt är aktivitet och att man håller efter hela tiden
Låter intressant, det där får du gärna förklara mer ingående eftersom du uppenbarligen lyckats med något alla andra går bet på.
Vi täckte, klippte och ryckte upp skotten under 20 år utan större framgång på vårt förra ställe.

• Wow
Bichonen
  • Laddar…
J Jeppenedved skrev:
Ja och man kan göra te och någon form av rabarberpaj. Tyvärr kommer det inte få bort den från ens tomt.
beror helt på om du öppnar ett parkslide fik på din tomt eller ej med exklusiv han plockning av det du ska äta, du värden hjälper givetvis kunder välja de finaste och godaste skotten som du sedan tillagar. slogan: inte bara gott och nyttigt men även de starkaste antioxidanterna naturen har att erbjuda.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
beror helt på om du öppnar ett parkslide fik på din tomt eller ej med exklusiv han plockning av det du ska äta, du värden hjälper givetvis kunder välja de finaste och godaste skotten som du sedan tillagar. slogan: inte bara gott och nyttigt men även de starkaste antioxidanterna naturen har att erbjuda.
Hmm, kanske inte så dum affärsidé. Speciellt eftersom den blir förbannad ju mer man tar bort och skjuter ännu mer skott. Jag tror däremot inte att den hade försvunnit.

En växt blir inte förbannad. Den skjuter inte skott för att jävlas med dig. Det är för att överleva.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
En växt blir inte förbannad. Den skjuter inte skott för att jävlas med dig. Det är för att överleva.
Om växter kan bli arga, har du faktiskt ingen aning om. Den kan mycket väl skjuta rotskott för att den är såväl helförbannad som intresserad av att överleva. Om detta vet vi intet.

Staffan

• Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var en metafor, som dessutom verkade funka.

D Daniel 109 skrev:
PS och mänskligheten har eldat på sitt hat till varandra med över 4000 år av totalt krig, båda sidor är utom räddning medan deras arme'er fortsätter kriga på krigshärjade planeter, det enda acceptabla är en komplett utplåning av den andra.

enligt mej en helt möjlig framtid :rofl:

Hittade vid en fastighet i Nyköping. Det ser väldigt invasivt ut.
Gröna växter med stora blad och rödaktiga stjälkar som växer tätt intill ett trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Växter med rödfläckiga stjälkar och gröna blad som ser invasiva ut, vid en trästaketbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
D Daniel 109 skrev:
Du har mer än en gång skrivit detta. Jag är förvånad över att behöva förklara sådant här för dig. Det är ingen här som tror att växter har ett känsloliv. Som Jeppenedved skriver är det en metafor som beskriver vad som beskriver hur växten reagerar. Ofta kan ett ord som normalt beskriver känslor på användas för att mer kortfattat beskriva vad som händer. Även professionella webbsidor skriver saker som t.ex. att krukväxter blir glada när man ger dem näring.
Låt oss därför i framtiden slippa liknande kommentarer.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Ja, men problemet är att folk verkar ta det på tok för bokstavligt. Ingen växt blir större och starkare för att man klipper ner den eller gräver upp rötterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.