A AntonAnimalen skrev:
Jag har ju fått parkslide via fyllnadsmassor och som jag tycker det verkar, så söker sig den uppåt innan den kan sprida sig i marken.

Är denna teori rätt tror ni?
Fick med parkslide via fyllnadsmassor/anläggningsjorden och samma sak här, dvs den hade inget stort rotsystem Åt sidorna/neråt utan all kraft var uppåt, ibland 10 tal utlöpare från samma rot men alltid uppåt....

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
S shadowfire skrev:
För min del som jag skulle schakta bort allt så innebär det även att gräva upp hos grannarna samt att riva mitt växthus - och vi pratar upp till 15 meter brett, minst 2-3 meter djupt och kan jag har 30-50 meter i längd. Jag får inte ens in en lastbil o ta schaktmassorna heller. Det får dock bli sista utvägen, men jag inbillar mig att mäsnklig envetenhet och tjurighet vinner i längden.

Tragikomiskt att läsa om att så många andra har erfarenheter - och problem - med samma växt. Alla vi har olika sätt att attackera Parksliden, men en sak verkar gemensamt med oss Parkslideägare och det är tålamodet och målmedvetenheten :p
Har du grannar isf hur har dom reagerat och vad har dom gjort?

S shadowfire skrev:
Hahahah!! Now we're talking! Jag provade ju dock klorin o bensin som är känt för att dräpa det mesta utan framgång. Jag är dock öppen för förslag, även jag misstänker att kommunen kan ha ett o annat o säga till om de upptäcker 10 ton WC-rent i dagvattnet :p
Salt? Väteperoxid? Eller kanske bränna ner med ogräsbrännare vartenda skott eller ett par getter (de äter väl allt)

S
  • Gilla
elloffo och 5 till
  • Laddar…
Det var en ambitiös och seriös sammanställning. Ett par kommentarer.

Jag är frågande till om någon kommun accepterar jord i containern för brännbart. Det kan nog rekommenderas för rötter, men knappast jord.

Du skriver utan reservation att man måste vara snabb om man ska angripa dem med beskärning. Jag har hört rekommendationer från england som handlade om fyra beskärningar per sommar. Det gäller kanske inte för späda plantor och är sannolikt inte det intervall som tar knäcken på den snabbast. Men det måste vara innan kompensationspunkten. Jag gissar att man försökt sikta på kurvans botten. Vilket leder till minst totalt antal beskärningar.

• Arg
faf och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det var en ambitiös och seriös sammanställning. Ett par kommentarer.
Tack så mycket.

D Daniel 109 skrev:
Jag är frågande till om någon kommun accepterar jord i containern för brännbart. Det kan nog rekommenderas för rötter, men knappast jord.
Jo, jag är också tveksam till jorden så det var därför jag skrev "kolla med din kommun". Du får gärna kolla med din kommun för att se vad de säger. De kanske vill ha det tillsammans all annan jord i Trädgårdsavfall, men då kunde man ju lika gärna slängt både rötter och det ovan jord där direkt.

D Daniel 109 skrev:
Du skriver utan reservation att man måste vara snabb om man ska angripa dem med beskärning. Jag har hört rekommendationer från england som handlade om fyra beskärningar per sommar. Det gäller kanske inte för späda plantor och är sannolikt inte det intervall som tar knäcken på den snabbast. Men det måste vara innan kompensationspunkten. Jag gissar att man försökt sikta på kurvans botten. Vilket leder till minst totalt antal beskärningar.
Jag har funderat på alternativet att rekommendera folk att såsom du föreslår. Det finns ju faktiskt en teoretisk chans att du har rätt. Det framgår dock av diagrammet att 1-2 blad är bättre än 3-4. Chansen att någon är så ihärdig att de konsekvent är snabbare än 3 blad är tämligen liten. Däremot är risken stor att de väntar för länge mellan varje beskärning och därmed låter den få mer energi än nödvändigt. Även om du har rätt om kurvans initiala lutning så är alltså risken större med att ge rådet att avvakta. Möjligtvis kan man ge rådet att det inte är direkt meningsfullt att lägga arbete på beskärning innan den satt blad. Stammen är visserligen också grön, men arean är inte större än ett normalt blad.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Antalet blad ska du nog inte hänga upp dig på. Det är väldigt olika mellan olika växter. Jag tycker att du ska vara öppen med att diagrammet är för gräs och att rekommendationerna för Parkslid varierar rejält. Jag tror att 2-3 veckor kan vara bra. 4gånger per sommar är nog att se som en miniminivå. Att rycka dagligen funkar också. Men att varna för att man måste rycka ofta utan att ha belägg för det passar inte i en i övrigt riktigt bra text.

Sjukt konstruktivt! Hoppas grannens bestånd på andra sidan staketet som hon med sin lufthjärna hävdar är kornell håller sig på plats så jag aldrig behöver använda den guiden.

När vi är inne på växtens egenskaper: vet någon om den helst växer mot sol eller skiter i det? Funderar på om det är skuggan från mitt plank som får den är inte lägga trevare åt mitt håll.

Den vill ha mycket ljus. Så det skulle kunna påverka.

S
D Daniel 109 skrev:
Men att varna för att man måste rycka ofta utan att ha belägg för det passar inte i en i övrigt riktigt bra text.
Det enda som pekar på det skulle kunna vara bra att kapa mer sällan är dina egna teorier. Inga vetenskapliga belägg finns för det. För teorin att det är bra att klippa ofta finns ett diagram från SLU. Det tycker jag är ett bra belägg.

Det värsta som kan hända när man klipper extremt ofta är att man kommer på en aningens mindre optimal punkt. Det värsta som kan hända om man klipper för sällan är att växten får mer energi än den gör slut på, vilket i sammanhanget är ett 'critical failure'. Dessutom gör folks lathet att risken är stor för att de klipper för sällan trots att man skriker ut rekommendationer om att göra det ofta.

Jag tror att antal blad är en bra måttstock. Det finns förmodligen en anledning till att SLU valt just det sättet att mäta.

jonmo jonmo skrev:
När vi är inne på växtens egenskaper: vet någon om den helst växer mot sol eller skiter i det? Funderar på om det är skuggan från mitt plank som får den är inte lägga trevare åt mitt håll.
Ja, den är solälskande. Jag skulle vilja rekommendera att du läser dokumentet jag postade ovan i #2825.

Det där är en principgraf för gräs. Den tar du för sanning på en helt annan typ av växt?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S STB skrev:
Ja, den är solälskande. Jag skulle vilja rekommendera att du läser dokumentet jag postade ovan i #2825.
Jo det har jag gjort. Att den GILLAR sol vet jag, frågan var mer om den sprider sig tydligt i riktning mot solen, eller sprider sig i alla riktningar i hopp om att hitta sol ett par-tre meter bort.

Vore bra om du öppnade kommentarsfunktionen på dokumentet, så man kan diskutera dokumentet med maximal kontext. Antar att det går på konsumentversionen, vi har det på jobbet iaf.

S
D Daniel 109 skrev:
Det där är en principgraf för gräs. Den tar du för sanning på en helt annan typ av växt?
Tillhör kvickrot grässläktet? Jag tycker parkslide passar utmärkt i kategori B, samma som kvickrot.

jonmo jonmo skrev:
Jo det har jag gjort. Att den GILLAR sol vet jag, frågan var mer om den sprider sig tydligt i riktning mot solen, eller sprider sig i alla riktningar i hopp om att hitta sol ett par-tre meter bort.

Vore bra om du öppnade kommentarsfunktionen på dokumentet, så man kan diskutera dokumentet med maximal kontext. Antar att det går på konsumentversionen, vi har det på jobbet iaf.
Personligen har jag inte arbetat med något bestånd där jag kunnat observera om den främst försöker sprida sig mot solen. En gissning är dock att den skickar rötter åt alla håll och testar sig fram.
Jag har slagit på kommentarsfunktionen nu.

S STB skrev:
Tack så mycket.

Jo, jag är också tveksam till jorden så det var därför jag skrev "kolla med din kommun". Du får gärna kolla med din kommun för att se vad de säger. De kanske vill ha det tillsammans all annan jord i Trädgårdsavfall, men då kunde man ju lika gärna slängt både rötter och det ovan jord där direkt.

Jag har funderat på alternativet att rekommendera folk att såsom du föreslår. Det finns ju faktiskt en teoretisk chans att du har rätt. Det framgår dock av diagrammet att 1-2 blad är bättre än 3-4. Chansen att någon är så ihärdig att de konsekvent är snabbare än 3 blad är tämligen liten. Däremot är risken stor att de väntar för länge mellan varje beskärning och därmed låter den få mer energi än nödvändigt. Även om du har rätt om kurvans initiala lutning så är alltså risken större med att ge rådet att avvakta. Möjligtvis kan man ge rådet att det inte är direkt meningsfullt att lägga arbete på beskärning innan den satt blad. Stammen är visserligen också grön, men arean är inte större än ett normalt blad.
Jag har faktiskt för mig att SYSAV i min hemkommun satt upp ett kärl av något slag för just invasiva växter. Så det kan vara värt att höra hur det funkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.