1 536 042 läst · 5 401 svar
1536k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Nix, inte min artikel.elektronikfreak skrev:En fråga till dig shadowfire... jag satt och läste Sjöstugans Samfällighetsförenings hemsida, där de just berättar att parkslide håller på att sprida sig i detta område. Är det DU som skrivit denna artikel? Eller är det någon som helt enkelt kopierat vad du har skrivit? Bara nyfiken i största allmänhet. Det verkar nästan vara kopierat från det vad du skrivit på denna sida.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Japp. Jag dödade beståndet relativt lätt inne på grannarnas tomter. Den hade bara hunnit in ca en meter till grannen norr om mig och ett par meter in till grannen söder om mig, men det var på deras "bakgårdar" kan man säga bakom skjul mm. Jag tog mig friheten att gå över staketet och slog ut Parksliden där med glyfosat hur enkelt som helst faktiskt.H HansOT skrev:
Det har varit en rejäl skillnad på att bekämpa Parksliden i ytterkanterna dit den nått med jordlöpare osv och där den inte hunnit bygga på sig ett tjockt nätverk av rötter. Att jämföra med de rötter jag grävde upp på min egen tomt som var som en människoarm i grovlek.
Ska själv ge mig på ett bestånd av parkslide som tydligen växt på våran tomt sen 60 talet, har grävt upp mkt större rötter med grävaren och tur i oturen så är den väldigt lokal, förmodligen då vi har mkt berg på tomten. Kommer köra med stark glysofat och injektionsspruta direkt i stammen så fort dom växt upp och bli tillräckligt grov samt fortsätta gräva med grävaren där jag inte petat än. Likt som TS så nämndes det inget när vi köpte huset och nu är det bara att lösa problemet då skiten bara ska bort.S shadowfire skrev:Japp. Jag dödade beståndet relativt lätt inne på grannarnas tomter. Den hade bara hunnit in ca en meter till grannen norr om mig och ett par meter in till grannen söder om mig, men det var på deras "bakgårdar" kan man säga bakom skjul mm. Jag tog mig friheten att gå över staketet och slog ut Parksliden där med glyfosat hur enkelt som helst faktiskt.
Det har varit en rejäl skillnad på att bekämpa Parksliden i ytterkanterna dit den nått med jordlöpare osv och där den inte hunnit bygga på sig ett tjockt nätverk av rötter. Att jämföra med de rötter jag grävde upp på min egen tomt som var som en människoarm i grovlek.
Det är en växt som bör försvinna totalt. Så att göra något pt den är helt rätt. Även om man inte får för sig att den kommer att förstöra allt på fastigheten.
Innan ja visste om va de nu var för skit så flyttade jag massor från där det växte till andra platser på tomten vilket ja nu starkt ångrar (även om ja försökt sortera bort största rotknölarna) då ja själv är vållande för att ha spridit skiten. Vill bara ha bort den!!Staffan2000 skrev:
På ett ställe där mina ”snälla” anläggningskillar tippade en massa överblivna massor (bra bit från huset) har de poppat upp en massa spännande ogräs, hittade tidigt en parkslide rot. Men nu har dessa varianter börjat titta upp överallt och det har ett stort gemensamt rotsystem (samma bredd på alla rötter i hela rotsystem, rötterna är vita). Använde ett app verktyg som skrek ”Japanese Knotweed” (Parkslide) på en av bilderna, men ur olika vinklar så föreslog den sedan Canada Wild ginger, Boston Ivy och Black Bindweed. Så skall jag se det som att det är 25% chans att det är parkslide eller bara konstatera att appar är bra för att göra betalningar med men värdelösa i trädgården?! Någon som vet vad för invasiv och otrevlig växt det här?
Det svåra är väl kanske att gräva fram grova rötter/rotbollar utan att kapa av och sprida alltför mycket andra rotdelar.A aka_the_barf skrev:
Så små parkslideskott är nästan alltid röda, och bladen ska vara spetsiga, och de ska påminna om rabarber eller sparris i toppen. Så jag säger nej, men tyvärr med viss tvekan.E Ekonomen2 skrev:På ett ställe där mina ”snälla” anläggningskillar tippade en massa överblivna massor (bra bit från huset) har de poppat upp en massa spännande ogräs, hittade tidigt en parkslide rot. Men nu har dessa varianter börjat titta upp överallt och det har ett stort gemensamt rotsystem (samma bredd på alla rötter i hela rotsystem, rötterna är vita). Använde ett app verktyg som skrek ”Japanese Knotweed” (Parkslide) på en av bilderna, men ur olika vinklar så föreslog den sedan Canada Wild ginger, Boston Ivy och Black Bindweed. Så skall jag se det som att det är 25% chans att det är parkslide eller bara konstatera att appar är bra för att göra betalningar med men värdelösa i trädgården?! Någon som vet vad för invasiv och otrevlig växt det här?
Detta är skott från parkslide. Ja tror de är något annat du har då stammarna har fel färg, för smala å bladen borde vara spetsigare.E Ekonomen2 skrev:På ett ställe där mina ”snälla” anläggningskillar tippade en massa överblivna massor (bra bit från huset) har de poppat upp en massa spännande ogräs, hittade tidigt en parkslide rot. Men nu har dessa varianter börjat titta upp överallt och det har ett stort gemensamt rotsystem (samma bredd på alla rötter i hela rotsystem, rötterna är vita). Använde ett app verktyg som skrek ”Japanese Knotweed” (Parkslide) på en av bilderna, men ur olika vinklar så föreslog den sedan Canada Wild ginger, Boston Ivy och Black Bindweed. Så skall jag se det som att det är 25% chans att det är parkslide eller bara konstatera att appar är bra för att göra betalningar med men värdelösa i trädgården?! Någon som vet vad för invasiv och otrevlig växt det här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en holländsk sida om parkslide (duizendknoop) https://bestrijdingduizendknoop.nl/
På deras forum föreslog någon att plantera tät växande bambu med en max höjd på/över 4 m rund parksliden. Bambun blir högre än sliden och konkurrerar ut bambun på sikt.
När parksliden är borta i några år, kan man ta bort bambun med hjälp av bekämpningsmedel.
En annan tipsade om Electroherb av det tyska/österrikiska företaget Zasso https://zasso.com/
http://www.controlinroad.org/sites/default/files/documents/Poster Neobiota_Trognitz et al_V2.pdf
På deras forum föreslog någon att plantera tät växande bambu med en max höjd på/över 4 m rund parksliden. Bambun blir högre än sliden och konkurrerar ut bambun på sikt.
När parksliden är borta i några år, kan man ta bort bambun med hjälp av bekämpningsmedel.
En annan tipsade om Electroherb av det tyska/österrikiska företaget Zasso https://zasso.com/
http://www.controlinroad.org/sites/default/files/documents/Poster Neobiota_Trognitz et al_V2.pdf
Bambu funkar nog inte så bra i Svenskt klimat. Men att skugga med annan växtlighet är inte dumt. Någon testade med hybridasp. Själv ser jag till att spara allt som inte är parkslide och nässlor när jag rensar.