Får mig att tänka på titeln i en Metallicalåt - "Fighting fire with fire" :)

• Gilla
nino
  • Laddar…
S
Det är hybridlärk jag använder. Citat ur mitt dokument om parkslide:

Skuggning
Just nu håller jag på med ett experiment som baseras på att låta träd skugga parksliden. Det aktuella beståndet är på båda sidor av en mindre enfilig väg och gissningsvis går det rötter under vägen. På min sida är det öppet och på andra sidan skog. Därför planterade jag förra året en rad av hybridlärk som är det mest snabbväxande på marknaden. Efter ett antal år hoppas jag de växer ihop med kronorna på andra sidan vägen. Det är alltså just nu experimentellt, men kan vara en tankeställare för dig som har parkslide på tomten och går i tankarna att kapa ner träd.

Förmodligen kan man inte på rimlig tid knäcka ett väletablerat bestånd med bara skuggning, men förhoppningen är att det kan gå lättare att få bort parksliden med andra metoder samt förhindra spridning.

https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing

Alebaleportocale
M Myckling skrev:
Får mig att tänka på titeln i en Metallicalåt - "Fighting fire with fire" :)
Parkslidens svar skulle nog vara “gimme fuel, gimme fire, gimme that which i desire” :devilish::devilish:

• Gilla
  • Haha
nino och 2 till
  • Laddar…
Oerhört invasiv. Är det?... Grönt växttäcke med olika växter och mossa, möjlig invasiv art diskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Täta gröna bladväxter som täcker marken i en skogsglänta, potentiellt invasiva.
Skapa konto

• Lummig grönska och stora blad av potentiellt invasiva växter i trädgårdsmiljö.
    Skapa konto
Det är parksallat, inte så mycket bättre kanske..

• Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Jag gissar att detta är parkslide som växer vid min balkong, någon som vill göra ett utlåtande?
Växt med hjärtformade blad tros vara parkslide nära en balkong.
Skapa konto
Grönväxande misstänkt parkslide vid en balkong med rödbruna stjälkar i förgrunden och lila blommor i bakgrunden.
Skapa konto

Och fråga två, tyvärr kommer vi snart gräva runt denna, vi tänker att vi ska fylla ett gäng big bags och köra för destruering, någon som har koll på var man kan köra det i Stockholmsområdet?

Jag tycker definitivt det ser ut som parkslide.

• Gilla
LG1
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Jag gissar att detta är parkslide som växer vid min balkong, någon som vill göra ett utlåtande?
[bild] [bild]

Och fråga två, tyvärr kommer vi snart gräva runt denna, vi tänker att vi ska fylla ett gäng big bags och köra för destruering, någon som har koll på var man kan köra det i Stockholmsområdet?
När vi grävde bort massor som innehöll parkslide-rötter kördes det till Högbytorp om jag minns rätt. (Vi hyrde lastbilsflak som hämtades när vi hade fyllt det.) Jag tror dock inte att man kan åka dit som privatperson. Men ring Ragn Sells och fråga, de kanske annars kan ge tips om vart ni kan åka. Det finns ett ställe till som kan ta emot (men kanske inte från privatpersoner som kommer körande), minns dock inte namnet/var just nu.

Har även för mig att jag har läst om vissa återvinningscentraler (för privatpersoner) som har separata containrar för material med invasiva växter, men minns inte var eller om det ens var i Stockholmsområdet.

harry73
Om man (kommunen/renhållningsbolaget) har en någorlunda professionell kompostanläggning, kommer temperaturen i komposten vara över 50-60 grader under en längre period, och kommer inga växtdelar överleva komposteringen.
Det största problemet med att lämna parkslide delar i en container för trädgårdsavfall är att den inte täcks över tillräckligt under transporten och att växtdelar kan hamna längs motorvägen, men annars är det helt ofarligt.

M Modig skrev:
Har även för mig att jag har läst om vissa återvinningscentraler (för privatpersoner) som har separata containrar för material med invasiva växter, men minns inte var eller om det ens var i Stockholmsområdet.
Hagby Återvinningscentral i Täby har separat behållare/container för invasiva växter.

Men inte för att dumpa jord va?

D Daniel 109 skrev:
Men inte för att dumpa jord va?
Det är svårt att sanera jord, både från levande material och kemikalier.

Jag tror de gräver ner det djupt

S
Jord som skall saneras finharpas och ångas. Det innebär förmodligen en kostnad för kommunen så de är säkert inte förtjusta i det.
Mindre mängder kan säkert gå igenom som brännbart utan att det stör för mycket.
Ett alternativ är kanske att blanda i jorden i komposterbart material, men det gör nog komposteringen sämre. Nu spekulerar jag dock så det kanske inte alls är ett alternativ.
I England gräver man antingen ned det minst 5 m alternativt minst 2 m om det täcks med godkänd markduk.
I vilket fall får man höra efter med sin kommun först.

Det som de facto verkar hända i Sverige är att jorden blir fyllnadsmassor utefter våra vägar...

M Modig skrev:
När vi grävde bort massor som innehöll parkslide-rötter kördes det till Högbytorp om jag minns rätt. (Vi hyrde lastbilsflak som hämtades när vi hade fyllt det.) Jag tror dock inte att man kan åka dit som privatperson. Men ring Ragn Sells och fråga, de kanske annars kan ge tips om vart ni kan åka. Det finns ett ställe till som kan ta emot (men kanske inte från privatpersoner som kommer körande), minns dock inte namnet/var just nu.

Tack, Högbytorp ligger åt helt fel håll dock, men kan ju som du säger höra med Ragn sells.
Det handlar om en BRF så inte privatperson iallafall, entreprenören som dränerar åt oss har sagt att de kan köra jorden om vi säger var. Just nu ligger jorden i big-bags.

• Gilla
Modig
  • Laddar…
Z
Den enda Round Up jag hittar i affärerna som innehåller Glyfosat är RoundUp Q. Funkar den? Det är inte så hög koncentration. Annars är det bara varianter utan Glyfosat de säljer numera.

• Arg
Anna.p
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.