1 536 148 läst · 5 401 svar
1536k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Jag såg att man på Marstrand försöker kväva parkslide genom att lägga markduk över den. Inte så lyckat dock, det kommer mängder med skott vid sidan av markduken. Det kommer till och med upp skott ur sprickor i berget...
Har försöken med att döda PS med el fortsatt?GK100 skrev:Det tror jag är mindre effektivt och kommer av olika skäl nog mest påverka just den stam man kopplat till. Vi kan tex se till effekt för de korta pulserna från aggregatet låt säga de håller sig inom max 5 J i energi pga säkerhet som finns reglerat då ger det någon enstaka W i effekt. Med kontinuerliga källor och ofarliga nivåer likt i tidigare exempel når man 10-tals W detta som en liten indikation på vilken förmåga man har att tillgå. Sen är det även så att pulsen med brant front och hög spänning väldigt snabbt och med liten sträcka kommer spridas när man kommer ner i marken och med den i det perspektivet jämna och höga ledningsförmågan oavsett jord eller rötter.
Vitsen med att tex använda en lösning NaOH med i sig ganska låg koncentration är att få den att följa växtens struktur och rötter samtidigt som man som jag ser det både driver på fördelningen och verkan genom de elektrokemiska sidoeffekterna. Just DC och konstant ström är en ganska lyckad kombination där och även att inte tvinga in lösningen med tex pumpning. Men det skadar ju inte att testa med ett stängselaggregat om man vill bara att se upp så man inte skapar störningar i onödan rent elektriskt och att inte folk kommer åt det lite ovanliga "stängslet".
Finns det tillräckligt med försök, tester och know-how för att starta en egen tråd om det?
Nu är jag verkligen ute på djupt vatten, men jag tror skillnaden är tiden. I en kompost så är temperaturen hög i många dagar och även centrum av den tjockaste rot blir varm. I en eld kan man tänka sig att centrum kan vara nästan opåverkad.B Bichonen skrev:
Det skulle verkligen vara intressant om GK100 kunde förklara tydligare hur han utfört sina tester. Som jag förstod det så hade det bra effekt på parksliden, men tyvärr var hans beskrivning inte tillräckligt bra för att jag skulle kunna repetera testet.Mikael_L skrev:
Nej, den lär inte tåla 60 grader. Det är dock inte ovanligt att det aldrig blir varmt i botten på en brännhög. De måste definitivt inte förbränns till aska helt för att dö. Det är ytterligare ogrundade rykten.B Bichonen skrev:Om rötter som har eldats upp men inte förbränts totalt till aska kan börja växa igen så funkar knappast en kompost som kommer upp i 50-60 grader.
Det varnas ju för att elda rötterna själva just på grund av att dom klarar värme så bra.
Men det som läggs i brännbart på tippen eldas upp i mycket högre temperatur så där fungerar det att elda upp rötterna.
Jag har sett bilder på helt svartbrända rötter som det har brunnit runt om rejält men den har slagit rot ändå. Det här gäller ju framför allt tjockare rötter. Tunna klarar nog vilken brasa som helst av att förinta.S STB skrev:
Det är ju inte för inte dom varnar för att vi ska försöka elda upp dom själv och absolut INTE lägga dom i en kompost.
Parkslide trivs alldeles utmärkt på vulkansluttningar och där kan vara rätt varmt på sina ställen.
Den här jäkla växten tål allt
Minns hur rötter las i en hink och det hälldes på klorin och diesel och den började växa ändå.
Jag såg någon kommunekolog som sa att vattepest inte skulle komposteras efter som den är invasiv. Så man bör vara rejält källkritisk även om informationen kommer från någon som borde veta. Färgen på något är en dålig indikator på temperaturen.
Redigerat:
Här har ni den parkslide mina föräldrar har.
Den har alltså inte spritt sig och varit inom samma ställe om jag kommer ihåg rätt i över 20 år.
Jag hade fel innan, han klipper ner den inför varje vinter, den beter sig snällt och stannar där. Finns inga tendenser alls på att den spridit sig, fanns inga skott under stenbeläggningen när han la stenen för ett par år sedan.
Märklig växt som på vissa ställe sprider sig så snabbt och här har den varit snäll och stannat på samma yta i 20 år.
Den har alltså inte spritt sig och varit inom samma ställe om jag kommer ihåg rätt i över 20 år.
Jag hade fel innan, han klipper ner den inför varje vinter, den beter sig snällt och stannar där. Finns inga tendenser alls på att den spridit sig, fanns inga skott under stenbeläggningen när han la stenen för ett par år sedan.
Märklig växt som på vissa ställe sprider sig så snabbt och här har den varit snäll och stannat på samma yta i 20 år.
De är inte så lättodlade överallt tydligen, plantorna jag flyttat med från förra stället är inte så kraftiga eller många än efter några säsonger att jag vill testa ännu där. De påminner lite om de som är på bilden ovanför från Rkarlsson lite fler men inget direkt värre än så. Det vore enkelt att bli av med dem så jag vill gärna ha lite fler innan det testas mer. Tanken är att driva med en liten solcellsanläggning perfekt med den karaktäristiken och bara justera luten lite samtidigt mest effekt vid rätt tillfälle.Mikael_L skrev:
De kommer inte tillbaks om det tagit som exemplen tidigare i tråden. En bild från skiftet april-maj i år på samma ställe som en del av de gamla bilderna kommer bli mindre annat ogräs där nu också verkar det som. Jag kan ordna en tråd när det testas vidare men i denna blir det inget mer den har gått överstyr flera gånger om med helt galna onödigt aggressiva skriverier om en marginell sak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur "farliga" är de trådar av rötterna som är som hårstrån eller hårtussar? Om man får dem med i jord. Kan de gro då? Läste nåt om att 0.7gram av en rot kan gro, men så mycket lär inte de små stråna väga. Det är inte alltför svårt om man är noggrann att få bort lite rötter med mm stora trådar i ett mindre område, men de små är nog omöjliga att få bort.
Även om de gror är de inte något allvarligt problem i en trädgård. De är lätta att bli av med. Det är värre i tex en vägbank där ingen gör något åt den
Som jag har "googlat" mig till så skall PS injiceras i stammen med kraftig glysofatblandning 2 ggr/ säsong, första gången i juni/juli (beroende på vart i landet man bor) när den blir runt 2 meter hög å sen igen på nyplanten som kommer upp igen innan frostnätterna kommer å då skulle det ta maximal energi från plantan.
Har iaf införskaffat mig en injektor och roundup (480g glysofat/liter) för att ge mig på denna ovän som ja stört mig på sen vi köpte huset.
Har iaf införskaffat mig en injektor och roundup (480g glysofat/liter) för att ge mig på denna ovän som ja stört mig på sen vi köpte huset.
Nej, enligt det jag läst så förlorar du ungefär lika mycket effekt på hösten som du fick på sommaren. Den på sommaren är alltså slöseri med tid pengar och ger onödig miljöbelastning. Det gäller att maximera mängden näring som dras ner på hösten för att få med så mycket gift som möjligt.Tozze skrev:Som jag har "googlat" mig till så skall PS injiceras i stammen med kraftig glysofatblandning 2 ggr/ säsong, första gången i juni/juli (beroende på vart i landet man bor) när den blir runt 2 meter hög å sen igen på nyplanten som kommer upp igen innan frostnätterna kommer å då skulle det ta maximal energi från plantan.
Då får gärna skriva var du hittade sprutan och glyfosaten.
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing
En del säger de väntar med att hugga ner något och sprutar glyfosat på blad och i stam på hösten bara. Är inte risken då att den energi den får under sommaren är samma eller mer än den man tar bort med glyfosat på hösten? Borde vara bättre att konstant ta bort och sen kanske låta det växa lite innan hösten så man kan spruta på då.