Z
Jo jag läste igenom allt och där står det ju att kapa ner hela tiden och sen spruta på, men jag har läst tidigare inlägg här där man låter den växa och sen bara sprutar på under hösten.

Z ZamuelA skrev:
En del säger de väntar med att hugga ner något och sprutar glyfosat på blad och i stam på hösten bara. Är inte risken då att den energi den får under sommaren är samma eller mer än den man tar bort med glyfosat på hösten? Borde vara bättre att konstant ta bort och sen kanske låta det växa lite innan hösten så man kan spruta på då.
Det finns en hel del åsikter om vad som är bäst. Många är tvärsäkra på att just deras variant är bäst. Jag tror att din tanke är riktig. Däremot tror jag inte att man måste vara på den hela tiden. Några veckors intervall räcker. Jag har bestånd som jag går på mekaniskt någon gång i månaden. Villman använda gift är det sannolikt lämpligt att släppa upp den i slutet av sommaren och gå på med giftet då. Jag gör det inte.

Z
Nån skrev om att använda ecoplugg. Nån som testat och kan säga hur det gått? Om man har en stor exponerad rot och slår i en sån plugg där så borde det (iallafall på andra växter) slå ut en stor del.

EDIT:
Hittade på ecoplugs facebook sida att de testat på Parkslide och verkar lyckas ta död på den!

Z ZamuelA skrev:
Vad för koncentration av glyfosat är det? Den som säljs i RoundUp här är ju inte så hög.
Etikett på Roundup ProVantage herbicidflaska med QR-kod, användarinformation och produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Z ZamuelA skrev:
Nån skrev om att använda ecoplugg. Nån som testat och kan säga hur det gått? Om man har en stor exponerad rot och slår i en sån plugg där så borde det (iallafall på andra växter) slå ut en stor del.

EDIT:
Hittade på ecoplugs facebook sida att de testat på Parkslide och verkar lyckas ta död på den!
Sjukt intressant! Men dom har lite ovetenskaplig approach än så länge känner jag. Dom har uppenbarligen lyckats få ner ett gäng...men man vet ju inte om det skjutit skott i alla riktningar och om den kommer upp igen om ett par veckor. Så mycket väsen för väldigt lite än så länge?
https://www.facebook.com/ecoplugsweden/

Det där är marknadsföring, inte vetenskap.

Z
Visserligen men det var nått projekt ihop med kommunen nånstans om att utrota Parksliden de hade så inte nått de testa själva för skoj skull.

Staffans2000
B Bichonen skrev:
Jag har sett bilder på helt svartbrända rötter som det har brunnit runt om rejält men den har slagit rot ändå.
Det säger ingenting. En två cm tjock biff, kan vara bränd på ytan, men rå inuti.

B Bichonen skrev:
Minns hur rötter las i en hink och det hälldes på klorin och diesel och den började växa ändå.
Det låter helt osannolikt! Var såg du det? Och hur mycket hann den växa innan den dog?

Staffan

• Gilla
Suidnil
  • Laddar…
Z
D Daniel 109 skrev:
Det där är marknadsföring, inte vetenskap.
Jag frågade dem om det och det är bara tester. Hur det fungerar på sikt vet de inte ännu. Så det är inte marknadsföring utan bara ett teststadie.

S
Z ZamuelA skrev:
Jag frågade dem om det och det är bara tester. Hur det fungerar på sikt vet de inte ännu. Så det är inte marknadsföring utan bara ett teststadie.
Varför tror du att de lägger ut det på FB? Det är marknadsföring.

Z
D Daniel 109 skrev:
Varför tror du att de lägger ut det på FB? Det är marknadsföring.
Det är ett företag. Självklart lägger de ut sånt som de säljer. Det är inte samma sak som att tro det inte kommer fungera.

Har jag sagt att det inte fungerar?

Jag gillar bara inte att de framför ogrundad kritik mot andra metoder och promotar sin egen på ett sätt som ska se ut att vara objektivt.

Visst funkar det med gift.

Z
D Daniel 109 skrev:
Har jag sagt att det inte fungerar?

Jag gillar bara inte att de framför ogrundad kritik mot andra metoder och promotar sin egen på ett sätt som ska se ut att vara objektivt.

Visst funkar det med gift.
Jag kan inte se att de är kritiska mot andra metoder? De bara skriver att de testat det som de säljer.

Det var när de promotade metoden inför försöket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.