1 536 193 läst · 5 401 svar
1536k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Här är en till som tyvärr är medlem i klubben och jag har läst (nästan) allt i denna tråden. Vi köpte vårt hus för 3 år sedan och hade ingen aning om vad parkslide var förrän i våras då jag läste om den som ett miljöhot i skolan (pluggar till miljöstrateg). Kände då igen den från vår egen trädgård där den finns i två mindre bestånd på vardera sidan tomten, precis vid gränsen in till grannarna. Någon har säkert planterat den där som insynsskydd, men jag vet inte hur länge den funnits här (huset är från 1914). Jag planerade nyligen Rhododendron i ett hörn av trädgården och tog då jordprov på marken för att kolla pH, därför vet jag att vår jord är sur, vilket parksliden ju tyvärr sägs trivas bäst i. Det jag läste i ett dokument här om att skuggning ska hämma tillväxten verkar stämma, för vår tomt gränsar till en skog och det beståndet som är skuggat av träden från skogen är mycket mindre och skickar upp klena stammar som har blad, medan det beståndet som inte är skuggat av träd skjuter upp tjocka stammar där bladen sitter högre upp.
Vi har bara precis börjat bekämpa växten genom att knäcka av alla skott vi hittar, men som väntat svarar den då med att skicka upp nya skott. Så har den inte gjort de andra åren vi bott här, då vi låtit den va (eftersom vi inte visste vad det var) och då verkade den inte sprida sig utan höll sig inom samma område. Funderar på om vi orsakar mer skada än nytta nu då vi börjat kapa den, eftersom den sprider sig snabbt som attan. Vi har pratat med grannarna eftersom de har lika mycket av den på sina tomter, de hade ingen aning om vad det var och verkar inte jättepigga på att göra nåt åt det heller. Och gör inte de något så känns det ganska meningslöst att vi försöker bekämpa den. Eller kan det vara så att om vi bekämpar den, så växer den mer in mot deras tomter? Tror dock inte vi har en chans att bli av med den utan samarbete från grannarna.... Usch, detta ger mig sånt huvudbry, önskar nästan att jag aldrig läst om den i skolan utan fått fortsätta va lyckligt ovetande. ^^ Men det hade givetvis inte heller varit bra i den långa loppet!.
Kan tillägga att en av grannarna har robotgräsklippare som hela tiden klipper ner skotten som poppar upp på deras gräsmatta och det gör nog att grannarna inte ser det som ett problem eftersom de aldrig hinner se spridningen av hur många skott som kommer fram.
Trist att vi är så många som är drabbade av otyget, funderar på att ägna mitt kommande specialarbete i skolan åt denna monsterväxt. Skulle va kul att testa olika utrotningsmetoder när man har tillgång till laboratorium. Fast gissar att det mesta redan har testats.
Vi har bara precis börjat bekämpa växten genom att knäcka av alla skott vi hittar, men som väntat svarar den då med att skicka upp nya skott. Så har den inte gjort de andra åren vi bott här, då vi låtit den va (eftersom vi inte visste vad det var) och då verkade den inte sprida sig utan höll sig inom samma område. Funderar på om vi orsakar mer skada än nytta nu då vi börjat kapa den, eftersom den sprider sig snabbt som attan. Vi har pratat med grannarna eftersom de har lika mycket av den på sina tomter, de hade ingen aning om vad det var och verkar inte jättepigga på att göra nåt åt det heller. Och gör inte de något så känns det ganska meningslöst att vi försöker bekämpa den. Eller kan det vara så att om vi bekämpar den, så växer den mer in mot deras tomter? Tror dock inte vi har en chans att bli av med den utan samarbete från grannarna.... Usch, detta ger mig sånt huvudbry, önskar nästan att jag aldrig läst om den i skolan utan fått fortsätta va lyckligt ovetande. ^^ Men det hade givetvis inte heller varit bra i den långa loppet!.
Kan tillägga att en av grannarna har robotgräsklippare som hela tiden klipper ner skotten som poppar upp på deras gräsmatta och det gör nog att grannarna inte ser det som ett problem eftersom de aldrig hinner se spridningen av hur många skott som kommer fram.
Trist att vi är så många som är drabbade av otyget, funderar på att ägna mitt kommande specialarbete i skolan åt denna monsterväxt. Skulle va kul att testa olika utrotningsmetoder när man har tillgång till laboratorium. Fast gissar att det mesta redan har testats.
Alla metoder utom total uppgrävning tar längre tid än vad man hinner med i ett examensarbete.
Jag tror att man skadar växten minst lika mycket men undviker att trigga spridningen om man rycker en gång i månaden i stället. Dock inget jag sett några studier på, det är egna teorier. Utrotning är nog omöjlig om inte grannarna också försöker.
Jag tror att man skadar växten minst lika mycket men undviker att trigga spridningen om man rycker en gång i månaden i stället. Dock inget jag sett några studier på, det är egna teorier. Utrotning är nog omöjlig om inte grannarna också försöker.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Av nyfikenhet, har du tagit PH precis där parksliden står?M Marihov skrev:Här är en till som tyvärr är medlem i klubben och jag har läst (nästan) allt i denna tråden. Vi köpte vårt hus för 3 år sedan och hade ingen aning om vad parkslide var förrän i våras då jag läste om den som ett miljöhot i skolan (pluggar till miljöstrateg). Kände då igen den från vår egen trädgård där den finns i två mindre bestånd på vardera sidan tomten, precis vid gränsen in till grannarna. Någon har säkert planterat den där som insynsskydd, men jag vet inte hur länge den funnits här (huset är från 1914). Jag planerade nyligen Rhododendron i ett hörn av trädgården och tog då jordprov på marken för att kolla pH, därför vet jag att vår jord är sur, vilket parksliden ju tyvärr sägs trivas bäst i. Det jag läste i ett dokument här om att skuggning ska hämma tillväxten verkar stämma, för vår tomt gränsar till en skog och det beståndet som är skuggat av träden från skogen är mycket mindre och skickar upp klena stammar som har blad, medan det beståndet som inte är skuggat av träd skjuter upp tjocka stammar där bladen sitter högre upp.
Jag har inte parkslide själv men grannen har planterat den relativt nyligen (senaste fem åren, vi köpte för tre år sen) en knapp meter in från tomtgränsen. Hon vidhåller att det är Kornell, och är helt ointresserad av att ta bort den. På frågan om var hon fått tag i den säger hon är den har hon tagit från sin dotter, som har slitit jättelänge med att utrota den. (Skjut mig).M Marihov skrev:Vi har pratat med grannarna eftersom de har lika mycket av den på sina tomter, de hade ingen aning om vad det var och verkar inte jättepigga på att göra nåt åt det heller. Och gör inte de något så känns det ganska meningslöst att vi försöker bekämpa den. Eller kan det vara så att om vi bekämpar den, så växer den mer in mot deras tomter? Tror dock inte vi har en chans att bli av med den utan samarbete från grannarna.... Usch, detta ger mig sånt huvudbry, önskar nästan att jag aldrig läst om den i skolan utan fått fortsätta va lyckligt ovetande.
En potentiell utväg skulle kunna vara att påpeka att den växten är negativ för fastighetens värde. Mäklare börjar hantera frågan i frågelistor, och i takt med att fler får upp ögonen för växten kanske enken medvetenhet kanpkan (No pun intended) i det allmänna medvetandet.
Det är för övrigt en möjlig vinkel på ditt exjobb, jag antar att detta är postgymnasiala studier: undersöka inverkan av invasiva växter på fastighetsaffärer och mäklares kunskap och vilja att sprida kunskap om dessa. Pitcha det till ett par tidningar sen, där du kommer med rekommendationer om hur detta kan bli mer transparent, så har du kanske gjort ett litet avtryck i världen.
Jag tog pH i ett hörn av trädgården, ca 4 meter i sidled från där parksliden i det skuggade beståndet står. Tyvärr har den nu skickat ut skott hela vägen dit och ploppat upp i rabatten där jag planterat rhododendron. Även om vi redan har sur jord (som ju även rhododendron gillar) så planterade jag i speciell rhodo-jord som har ännu lägre pH. Undrar om Parksliden av den anledningen "dras" dit eller om det bara är en slump att den skjutit så långa skott just åt det hållet? De andra skotten har bara plottat upp max en meter från moderplantan och rakt ut på gräsmattan.Darling McFluff skrev:
Hoppas inte att den tar död på mina nyplanterade rhodobuskar!
Just det, någon i tråden skrev innan att brännässlor och syren var några av de få växter som klarade av att leva bredvid Parkslide, och det stämmer här, vi har många brännässlor och ena grannen har en syrenhäck precis intill. Jag brukade rensa bort nässlorna innan, men nu får de vara kvar, allt som kan konkurrera med parksliden är välkommet!!
Välkommen i in "klubben" Marihov! Precis som Daniel skriver så har du ingen chans att bli av med den så länge som grannarna inte är med på tåget.
De flesta växter kan nog leva nära parkslide men jag har svårt att tro att brännässlor kan göra något för att hämma parksliden. Tyvärr har jag sett parksliden konkurrera ut allt i området utom träd som redan hunnit bli över 2 m.
Behandling med högt pH är faktiskt ett helt nytt angreppssätt som jag aldrig läst om någonstans. Jag fick idén av en vetenskaplig avhandling som konstaterade att parkslide klarade av lägre pH än de flesta andra växter, men inget nämndes om högt pH. Eftersom jag äger en pH mätare och konstaterat att hela tomten, inklusive dricksvattnet i den grävda brunnen, var väldigt surt så låg det nära till hands att testa med basiska ämnen.
Min behandling av ett mindre bestånd på ca 10 kvm bevisar att det fungerar, men berodde det på den frätande effekten eller allmänt högre pH i närområdet? Eller hade NaOH egentligen ingen effekt alls och det vara bara ett resultat av att jag avlägsnade skotten regelbundet? Det sista är nog egentligen uteslutet eftersom jag hittade stora mängder stendöda, förtorkade rötter.
Om du vill ha uppslag till ett examensarbete så är detta något som jag tror är helt outforskat på ett vetenskapligt sätt.
De flesta växter kan nog leva nära parkslide men jag har svårt att tro att brännässlor kan göra något för att hämma parksliden. Tyvärr har jag sett parksliden konkurrera ut allt i området utom träd som redan hunnit bli över 2 m.
Behandling med högt pH är faktiskt ett helt nytt angreppssätt som jag aldrig läst om någonstans. Jag fick idén av en vetenskaplig avhandling som konstaterade att parkslide klarade av lägre pH än de flesta andra växter, men inget nämndes om högt pH. Eftersom jag äger en pH mätare och konstaterat att hela tomten, inklusive dricksvattnet i den grävda brunnen, var väldigt surt så låg det nära till hands att testa med basiska ämnen.
Min behandling av ett mindre bestånd på ca 10 kvm bevisar att det fungerar, men berodde det på den frätande effekten eller allmänt högre pH i närområdet? Eller hade NaOH egentligen ingen effekt alls och det vara bara ett resultat av att jag avlägsnade skotten regelbundet? Det sista är nog egentligen uteslutet eftersom jag hittade stora mängder stendöda, förtorkade rötter.
Om du vill ha uppslag till ett examensarbete så är detta något som jag tror är helt outforskat på ett vetenskapligt sätt.
Parkslid gillar inte skugga. Alla växter hjälper till att konkurrera om ljuset. Men när det gäller lägre växter så skuggar de naturligtvis bara kortare skott.
Parkslid gillar inte skugga. Alla växter hjälper till att konkurrera om ljuset. Men när det gäller lägre växter så skuggar de naturligtvis bara kortare skott. När jag rycker lämnar jag allt utom nässlor. De är inget roliga att ha när man tycker skott.
Heder och ära till er alla som skaffat er gedigna kunskaper om parkslide, det är den enda möjliga vägen framåt för att få bukt med växten.
Jag har följt den i många år och vad som skrivits om den bl.a. att den ägnar sig åt allelopati dvs kemisk krigsföring gentemot annan växtlighet. Den är inte ensam om det, en vanlig trädgårdsväxt som flocknävan gör det. Folk planterar den för att bli av med ogräsbeväxta platser och det fungerar, annan växtlighet dör.
Om det är korrekt att även parkslide är allelopatisk så lär varken lite skugga eller markens pH värde vara ett hinder. för parkslidens framfart.
Det är en egenskap som i alla fall bör tas med i de strategier som utvecklas för att förhindra spridningen.
https://norfolkbiodiversity.wordpress.com/2015/01/09/stemming-the-tide-of-japanese-knotweed/
Jag har följt den i många år och vad som skrivits om den bl.a. att den ägnar sig åt allelopati dvs kemisk krigsföring gentemot annan växtlighet. Den är inte ensam om det, en vanlig trädgårdsväxt som flocknävan gör det. Folk planterar den för att bli av med ogräsbeväxta platser och det fungerar, annan växtlighet dör.
Om det är korrekt att även parkslide är allelopatisk så lär varken lite skugga eller markens pH värde vara ett hinder. för parkslidens framfart.
Det är en egenskap som i alla fall bör tas med i de strategier som utvecklas för att förhindra spridningen.
https://norfolkbiodiversity.wordpress.com/2015/01/09/stemming-the-tide-of-japanese-knotweed/
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Uppdatering 2020 då. Det är nu flera år sedan Parksliden sköt ett enda skott där den var planterad, alltså där ursprungsbeståndet var. Den är inte helt utrotad ännu, men den är heller inget problem för mig längre och det är bara en tidsfråga innan den ger upp helt. Dock skulle jag vägra åka hemifrån i två månader och lämna trädgården obevakad, det är snarare som så att jag går förbi Parkslideområdet varje dag och söker av efter nya skott. Den är så sinnessjukt snabb med första skotten och att få upp de första bladparen för att börja lapa sol - på bara någon dag kan den gå från att knappt synas i jorden till att bli 1,5 dm.
Har nog fått ca 15-20 nya skott i år, men hade kvar lite glyfosat och penslade på skotten så fort jag fick tag på lite mer yta på dem och de gav mer eller mindre upp direkt. Dessa skott kom samtliga upp en bit in på min gräsmatta, så jag är rätt övertygad om att det är små rotbitar som fastnat under skorna och som jag trampat runt med, dvs att jag har lyckats sprida den lite själv mitt i all bekämpning av den. Parksliden är dock snabb med att utveckla blad och klorofyll, min robotgräsklippare kan köra över parkslideskott som frodas i gräset. Tack och lov är det lätt att upptäcka skotten i och med att de är knallröda i början, så ett tränat parkslideöga ser dem direkt - men det betyder ändå att parksliden skulle kunna stå och lapa sol i en gräsmatta medan en gräsklippare bara toppar den. Huruvida den reagerar på det låter jag vara osagt, men jag personligen tänker inte ge den något läge till att lapa sol i onödan.
Vilket på förekommen anledning fick mig att sätta i halsen när jag gick runt en Rhododendron och hittade ett praktskott som fått alldeles för mycket soltid. Tack och lov även denna bara ett soloskott, så inget som oroar mig, men den fanns inte där två dagar innan och just därför söker jag av parkslideområdet regelbundet. Lite synd bara att jag inte hann nypa just denna rackare direkt när den kom upp.
Har nog fått ca 15-20 nya skott i år, men hade kvar lite glyfosat och penslade på skotten så fort jag fick tag på lite mer yta på dem och de gav mer eller mindre upp direkt. Dessa skott kom samtliga upp en bit in på min gräsmatta, så jag är rätt övertygad om att det är små rotbitar som fastnat under skorna och som jag trampat runt med, dvs att jag har lyckats sprida den lite själv mitt i all bekämpning av den. Parksliden är dock snabb med att utveckla blad och klorofyll, min robotgräsklippare kan köra över parkslideskott som frodas i gräset. Tack och lov är det lätt att upptäcka skotten i och med att de är knallröda i början, så ett tränat parkslideöga ser dem direkt - men det betyder ändå att parksliden skulle kunna stå och lapa sol i en gräsmatta medan en gräsklippare bara toppar den. Huruvida den reagerar på det låter jag vara osagt, men jag personligen tänker inte ge den något läge till att lapa sol i onödan.
Vilket på förekommen anledning fick mig att sätta i halsen när jag gick runt en Rhododendron och hittade ett praktskott som fått alldeles för mycket soltid. Tack och lov även denna bara ett soloskott, så inget som oroar mig, men den fanns inte där två dagar innan och just därför söker jag av parkslideområdet regelbundet. Lite synd bara att jag inte hann nypa just denna rackare direkt när den kom upp.
Det är inte lätt att värma upp mark på det viset. Men lycka till.
Jag vet ju inte hur stor rotbit som finns där under så kanske lyckas om det bara är lite. Kommer även prova snabbkyla stenen ikväll och se om den spricker.
Kornell är väl inte ens särskilt likt?!? Kanske kan du övertyga henne genom att visa bilder på olika kornell-arter, och på parkslide? Eller övertyga henne om att ta med en "kvist", och bilder till en trädgårdsbutik?jonmo skrev:Jag har inte parkslide själv men grannen har planterat den relativt nyligen (senaste fem åren, vi köpte för tre år sen) en knapp meter in från tomtgränsen. Hon vidhåller att det är Kornell, och är helt ointresserad av att ta bort den. På frågan om var hon fått tag i den säger hon är den har hon tagit från sin dotter, som har slitit jättelänge med att utrota den. (Skjut mig).