1 545 789 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Nån som testat att låta framgrävda rötter gå ner i en flaska med RoundUp så de kan suga därifrån? Om det är nått som kan tänkas funka. Har rötter som jag kan gräva fram men som försvinner under bergskrevor, så kan inte komma åt dem helt.
Rötterna är väldigt dåliga på att ta upp roundup, men det skulle ju kunna suga lite i snittytan. Det ger sannolikt mycket bättre resultat att applicera roundup på det vanliga sättet. Dessutom bryts inte roundup ner om du spiller i en bergsskreva så då går det sannolikt rätt ner och förgiftar grundvattnet.
Däremot är rötterna väldigt känsliga för NaOH. Det är också miljövänligt och kan hällas direkt i bergsskrevor. Läs gärna om det i mitt dokument.
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing
Däremot är rötterna väldigt känsliga för NaOH. Det är också miljövänligt och kan hällas direkt i bergsskrevor. Läs gärna om det i mitt dokument.
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing
Jo jag har läst ditt dokument och ska testa med NaOH. Vet du om rötterna suger upp det eller är det bara där de exponeras för NaOH direkt som det gör skada? Om jag dränker NaOH i exponerade rötter. Kan det då få effekt på rötter en bit bort som jag inte kommer åt?
Min erfarenhet med Roundup och kirskål är att precisionsbombningen med en smal stråle med dubbelt så stark koncentration än vad som säljs som färdigblandad. är väldigt effektiv. Sedan är det bra att gå runt trädgården ungefär varannan vecka och upprepa proceduren i den mån som behövs. Snart kommer det upp väldigt lite späda kirskåls-plantor, att det inte går åt särskilt mycket Roundup längre. Engångshandske på i spruthanden och stövlar på fötterna. Man ska undvika all kontakt med Roundup-vätskan.anders07 skrev:Vi har också fört krig mot Parkslide som den tidigare ägaren planterat. Det var två "dungar" som från början hade varit tänkta som häckar för insynsskydd.
Vi började också med Round-Up i stjälkar och försöka gräva upp rötter men det är omöjligt att gräva om man inte vill forsla bort många, många kubik jord och blir en sketen liten rotsnutt kvar börjar det igen...
Vi har duttat RoundUp kräm försökt täcka och allt som TS försökt men det gick inte alls att få död på något under växtsäsongen.
Jag har en kollega från England som hade lite tips, nämligen gift på hösten och sen vara noga med att dra bort alla nya skott på våren/sommaren.
Så, vi sprutade på rejält med RoundUp senaste höst flera gånger för att säkert få den när den drog ner saven till vintern. Nu på våren har det varit väldigt få skott som kommit upp och skotten som kommer är "sneda" och tydligt påverkade av RoundUp. Vi drar nu bort alla skott med så mycket rot som möjligt direkt när vi ser dem komma upp.
Tydligen så ska den ge upp sen efter ett par år om den inte får mer ljus enligt engelsmannen...
Hittills ser det rätt bra ut hos oss...
Nej, NaOH tror jag inte transporteras i någon högre grad. Men rötterna dör vid för högt pH i jorden så det är bara att hälla på stora mängder av en svag lösning.Z ZamuelA skrev:
Grävde upp en större rot i höstas (!) och la den uppepå högen med ris, som i sin tur ligger på att göra listan.
Gick förbi rotklumpen idag, som visserligen innehåller lite jord, men rätt otippat med ett PS-skott på ca en meter, ur en "fristående" klump liggandes på glesa döda grenar
Gick förbi rotklumpen idag, som visserligen innehåller lite jord, men rätt otippat med ett PS-skott på ca en meter, ur en "fristående" klump liggandes på glesa döda grenar
Gamble att låta den ligga...Skogspromenix skrev:
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Kommunen gör ett grisigt projekt som kanske är svinbra. Helt klart lite knorr på det hela kan man säga.
https://www.harryda.se/arkiv/nyhets...skadligtogras.5.7782b08d172982fb31e1a933.html
https://www.harryda.se/arkiv/nyhets...skadligtogras.5.7782b08d172982fb31e1a933.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej gott folk
Ny på forumet och ännu en som är drabbad av detta ogräs. Har läst igenom drygt 30 sidor av denna tråd när jag nu väljer att skriva själv.
Precis som många andra var jag helt ovetande att växter som denna ens existerade.
Köpte huset november -19 och eftersom jag inte kände till växten så tänkte jag aldrig på det beståndet som stod på baksidan mot grannens åker.
Har totalt sett 3 bestånd från ett fåtal stammar upp till ca 30-40 kvm.
Alla tre sitter i gärdsgårdar.
Det största beståndet som sträcker sig över i grannens åker bekymrar mig mest. Det har en oerhörd livskraft och stått där i många många år. Står både i en gärdsgård och i ett dike.
Innan jag visste bättre började vi med att gräva upp de största stumparna och en bit ner. Dumt gjort vet jag nu, men gjort är gjort.
Har klippt ner allt på min sida nu, grannens återstår.
Känner direkt att jag kommer ha svårt att få bukt med detta på kortare tid (mindre än 10år) men frågan är vad jag kan göra på min halva för att minska spridningen mot mitt håll.
Går växten i reträtt om jag fortsätter klippa?
Ny på forumet och ännu en som är drabbad av detta ogräs. Har läst igenom drygt 30 sidor av denna tråd när jag nu väljer att skriva själv.
Precis som många andra var jag helt ovetande att växter som denna ens existerade.
Köpte huset november -19 och eftersom jag inte kände till växten så tänkte jag aldrig på det beståndet som stod på baksidan mot grannens åker.
Det största beståndet som sträcker sig över i grannens åker bekymrar mig mest. Det har en oerhörd livskraft och stått där i många många år. Står både i en gärdsgård och i ett dike.
Innan jag visste bättre började vi med att gräva upp de största stumparna och en bit ner. Dumt gjort vet jag nu, men gjort är gjort.
Känner direkt att jag kommer ha svårt att få bukt med detta på kortare tid (mindre än 10år) men frågan är vad jag kan göra på min halva för att minska spridningen mot mitt håll.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Beror lite på hur du ska använda marken där parksliden står, ska den inte användas i närtid kanske en långsiktig och långsam åtgärd kan vara något. Bsra klippa ner med jämna mellanrum och inte sprida växtdelar.A Alvefridh skrev:Hej gott folk
Att gräva upp rötter är inget som är dumt. Är det ytor som är hyfsat plana är nog gräsmatta och gräsklippare ett bra alternativ. I övrigt att hålla efter beståndet flera gånger per år. Skuggande växtlighet är inte fel.