T
Till Perre2;
Som flera innan har sagt, och som du oxå verkar ha upptäckt är ju att respektive liten rotdel lätt ger upphov till nya skott.

Mitt situation var ganska lika din, initialt så grävde jag bort de stora, feta, huvudrötterna och la alla rotdelar i sopsäckar till Brännbart. Dock blev det ju efter ett tag många nya skott av allt som jag missat och frustrationen var total. Min strategi blev att jag skalade av det översta jordlagret, ca 2 kvm, och la all denna jord i säckar, och hade det öppet under en tid. Då kunde jag relativt enkelt se nya skott och manuellt plocka dom med underliggande rotdel. Efter ca en månad fyllde jag igen hålet...och gick dagligen under säkert ett halvår med ångesten att det skulle komma nya skott.

Men nu är det fint och jag anser att Parkslide ej längre förpestar min tillvaro.

Sett tillbaka så borde jag ha varit mycket mer noggrann vid första tillfället på att säcka upp allt direkt och lämnat öppet efter grävningen, nu fick jag ju göra jobbet dubbelt. Att ta in en grävmaskin ser jag som livsfarligt, för då har man väldigt dålig kontroll över området och jorden.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
  1. T TreeView skrev:
    Till Perre2;
T TreeView skrev:
Som flera innan har sagt, och som du oxå verkar ha upptäckt är ju att respektive liten rotdel lätt ger upphov till nya skott.

Mitt situation var ganska lika din, initialt så grävde jag bort de stora, feta, huvudrötterna och la alla rotdelar i sopsäckar till Brännbart. Dock blev det ju efter ett tag många nya skott av allt som jag missat och frustrationen var total. Min strategi blev att jag skalade av det översta jordlagret, ca 2 kvm, och la all denna jord i säckar, och hade det öppet under en tid. Då kunde jag relativt enkelt se nya skott och manuellt plocka dom med underliggande rotdel. Efter ca en månad fyllde jag igen hålet...och gick dagligen under säkert ett halvår med ångesten att det skulle komma nya skott.

Men nu är det fint och jag anser att Parkslide ej längre förpestar min tillvaro.

Sett tillbaka så borde jag ha varit mycket mer noggrann vid första tillfället på att säcka upp allt direkt och lämnat öppet efter grävningen, nu fick jag ju göra jobbet dubbelt. Att ta in en grävmaskin ser jag som livsfarligt, för då har man väldigt dålig kontroll över området och jorden.
Fasen vad intressant.. När du säger överst jordlagret, hur djupt gick du då?
Är det lite så du menar också Bichonen när du säger ”spade och luckra runt dom skotten som finns och se om jag kan dra upp dom och få med så mycket rötter som möjligt.”
Anledningen att jag frågar om grävning en gång till är att jag ju (antagligen helt fel) grävt en gång och med det klippt systemet på flera håll och missat mkt rötter som sammanslaget nu skjuter skott. ”Borde” det inte vara så att jag kan få bort, inte allt men en jäkla massa mer om jag luckrar upp å lyfter upp rötter och skott som jag kan se. Alltså som komplement till lämna-spraya-August?
Samt en till fråga; rötter likt den på bilden (ryser), går de att behandla med glyfosat eller annan kemikalie? TACK IGEN ALLA!

• Uppgrävd jord som visar en rot och små skott, tillsammans med en spets av en spade och småstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P Perre2 skrev:
Fasen vad intressant.. När du säger överst jordlagret, hur djupt gick du då?
Är det lite så du menar också Bichonen när du säger ”spade och luckra runt dom skotten som finns och se om jag kan dra upp dom och få med så mycket rötter som möjligt.”
Anledningen att jag frågar om grävning en gång till är att jag ju (antagligen helt fel) grävt en gång och med det klippt systemet på flera håll och missat mkt rötter som sammanslaget nu skjuter skott. ”Borde” det inte vara så att jag kan få bort, inte allt men en jäkla massa mer om jag luckrar upp å lyfter upp rötter och skott som jag kan se. Alltså som komplement till lämna-spraya-August?
Samt en till fråga; rötter likt den på bilden (ryser), går de att behandla med glyfosat eller annan kemikalie? TACK IGEN ALLA!
Troligen är det så att många av dom skott som kommer upp nu är från rotbitar som missades när du grävde.
Då är det nyetablerade plantor så följ råden att luckra runt om och dra upp så är du av med många.
Men har du några gamla rötter orörda i jorden så sprayar/sprutar du dom plantorna som kommer upp från dom på hösten.

Dom rötterna du har på bilden försök att dra upp dom men du kommer inte att lyckas med alla då dom kan vara smala som en grov sytråd och lätt går av. Lirka och dra.
Glyfosaten fungerar ju så att den dras ner av bladen till rötterna och går ut i dom och det ska döda hela rotsystemet om du gör rätt.

Ta till dig detta. Två olika sätt. Vilket fungerade bäst?
Nu har någon i gruppen på facebook Död Åt Parkslide testat båda varianterna på två olika bestånd på sin tomt.
Klippa och rycka eller låta den växa och sedan spraya vid rätt tid på hösten.

Kopierar in.
Klippte ner ett stort bestånd förra sommaren och penslade/injicerade på de stjälkar som dök upp under hösten
-kontra sprayade ett helt bestånd på en annan del av tomten på hösten innan frost.

Enorm skillnad! Där jag klippte poppar det upp för fullt och där vi bara sprayade och inte klippte ner något har RUn uppenbarligen gjort ett enormt bra jobb.
Vi kör den metoden i år, låter den växa på fint under sommaren och sen nådastöten till hösten.

• Gilla
Perre2 och 2 till
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
Troligen är det så att många av dom skott som kommer upp nu är från rotbitar som missades när du grävde.
Då är det nyetablerade plantor så följ råden att luckra runt om och dra upp så är du av med många.
Men har du några gamla rötter orörda i jorden så sprayar/sprutar du dom plantorna som kommer upp från dom på hösten.

Dom rötterna du har på bilden försök att dra upp dom men du kommer inte att lyckas med alla då dom kan vara smala som en grov sytråd och lätt går av. Lirka och dra.
Glyfosaten fungerar ju så att den dras ner av bladen till rötterna och går ut i dom och det ska döda hela rotsystemet om du gör rätt.

Ta till dig detta. Två olika sätt. Vilket fungerade bäst?
Nu har någon i gruppen på facebook Död Åt Parkslide testat båda varianterna på två olika bestånd på sin tomt.
Klippa och rycka eller låta den växa och sedan spraya vid rätt tid på hösten.

Kopierar in.
Klippte ner ett stort bestånd förra sommaren och penslade/injicerade på de stjälkar som dök upp under hösten
-kontra sprayade ett helt bestånd på en annan del av tomten på hösten innan frost.

Enorm skillnad! Där jag klippte poppar det upp för fullt och där vi bara sprayade och inte klippte ner något har RUn uppenbarligen gjort ett enormt bra jobb.
Vi kör den metoden i år, låter den växa på fint under sommaren och sen nådastöten till hösten.
Yes - jag kommer köra på ditt sätt du beskriver.
Känns bra att ha en strategi. Nu kör vi!

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Rebecca124 Rebecca124 skrev:
JA på två av frågorna.
På vilka av de fyra svarar du "ja"?

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Varför inte låta den vara. Någon energi bidrar den uppenbarligen inte med.
D Daniel 109 skrev:
Inlägget jag svarade på när jag tog upp lagligheten nämnde leverantörens ansvar. Då nämnde jag att leverantören i juridisk mening inte har ansvar. Jag tycker inte att det är en konstig kommentar.
D Daniel 109 skrev:
Varför inte låta den vara. Någon energi bidrar den uppenbarligen inte med.
Och den här kommentaren?

Den första och sista kommentaren syftade på ett vitt skott utan klorofyll som vuxit under en täckning av något slag.

Den mittersta var en förklaring sv det juridiska läget.

Har du med dessa kommentarer rycka ur sitt sammanhang kommit fram till att jag inte ser Parkslid som ett problem? Det är i så fall en felaktig tolkning.

Ja Daniels expertkommentarer finns överallt här. Bara att låta bli forumet.
Men nu vill jag fråga er som aktivt bekämpar parkslide och inte bara svamlar var ni får tag i Roundup med glyfosfat. Milöpartiet såg till att påskynda Sveriges förbud mot Roundup så i vettigare eu-länder finns det att köpa.
Har en granntomt full med det invasiva ogräset kirskål. Med riktig Roundup är det bara att spruta två gånger så är det borta. Det "nya" Roundup verkar inte särskilt effektivt trots flera sprutningar.
Det gamla tricket med begagnad motorolja vaskad med brännolja så den går att spruta fungerar däremot rätt bra.
Finns riktig Roundup att köpa i Finland kanske.
Lider med er som har parkslide. Att klippa skotten och spruta in Roundup verkade ju ha en viss inverkan.

S
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Larviga hypoteser.
Gillar ni inte Daniels, eller mina svar för den delen, är det bara till att hoppa över dom. Problemet löst!
G Granström2 skrev:
Ja Daniels expertkommentarer finns överallt här. Bara att låta bli forumet.
Själv har jag inga större problem att ignorera felaktiga eller snedvridna påståenden som Daniel gör om ämnen jag har goda kunskaper om. Däremot tycker jag synd om de som kommer hit till parkslidetråden och frågar och vill lära sig, men får felaktig information. Jag frågar också om andra ämnen i andra trådar där mina kunskaper brister, och då vill jag inte få felaktig information om dessa saker. Det finns alltså anledning att klanka ner på personer som uttrycker sig tvärsäkert och har fel.

• Gilla
shadowfire och 3 till
  • Laddar…
Var har jag fel?

Beståndet jag försöker få bort har jag intresse av att bli av med. Det är inte enbart för att utvärdera metoden jag gör det. Jag har inga bilder på hur det så ut innan, vilket gör att senare bilder inte säger så mycket.

Jag har länkat till information som motsvarar mina slutsatser. Ni måste naturligtvis inte hålla med. Men det skulle ju vara lämpligt med argument för varför jag har fel snarare än personangrepp. Hur länge man misslyckats med att bekämpa ett bestånd ser jag inte som ett bra mätetal på kompetens i ämnet.

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
F finnemang skrev:
Det enda som funkar är att injicera glyfosat i skotten/rötterna. Har du tjocka ytliga rötter kan du borra och montera några ekoplugg.

Klipp inte ner, gräv inte upp. Injicera glyfosat så fort sparrisarna blir tillräckligt stora.

Gräver man utan att gräva upp allt finns det risk att man sprider ut det. Dessutom blir det fler plantor eftersom man delar på dom. Injicerar man glyfosat förgiftar man plantan långsamt. Dessutom låter annan växtlighet konkurrera.
har själv parklide som jag gjort en annan tråd härom men är i valet och kvalet hur jag ska göra men jag har många ytliga rötter(klumpar) där den växer. kan man borra i dom och spruta in roundup? ska man inte ta upp rötter för att man delar plantan? har ett betsånd på ca 20m2 skulle jag tippa. kan man gräva upp dom klumpar som ligger långt ut? på infekterat område?
hört att man ska hugga ned den 4 ggr per år/sommar och behandla med roundup helst vid hösten.

AdUeDeO.jpg

4 gånger per år funkar. Men lite oftare 2-3 veckor är inte fel om man ändå är på plats. Ska man använda gift tycks de flesta vara överens om att det ger bäst effekt på hösten.

A AntonAnimalen skrev:
Vankar fram och tillbaka i området där det förra året dök upp en planta parkslide via fyllnadsmassor.

Har inte sett antydan till någon ny planta ännu.

När brukar de komma upp ur jorden ungefär? Bor i Stockholmsområdet.
Någon som kan svara på min fråga ?

• Gilla
Britterik
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Var har jag fel?
Det är ju konstaterat bortom rimligt tvivel att det är bättre att rycka bort parksliden så ofta som möjligt istället för att, som du hävdar, låta den komma upp en bit. Det kan hända att du missförstod informationen i din egen länk:
https://ograsradgivaren.slu.se/arter/index.cfm?showOgras=277&p=kl&sprak_id=1

ex-bek-kvickrot.jpg
Här är ett diagram som visar bekämpning i olika intervaller. Den rosa grafen är tätast intervaller och den där tillgänglig energi sjunker snabbast. Den visar visserligen kvickrot och inte parkslide, men jag ser ingen större anledning till att det skulle vara någon principiell skillnad.

Jag ser egentligen inget fel i att du länge hävdat det, men det du borde varit noga med att skriva att det är din teori och ingen universell sanning.

D Daniel 109 skrev:
Hur länge man misslyckats med att bekämpa ett bestånd ser jag inte som ett bra mätetal på kompetens i ämnet.
Det har du på många sätt rätt i. Dock är förutsättningarna olika på olika ställen och det kan mycket väl vara 10 ggr så svårt på ett ställe som på ett annat. Jag har dock lyckats utrota ett väl etablerat bestånd på ca 10 m2 och i stort sätt blivit av med parksliden längs ca 10m häck utan att skada häckplantorna. De var nära döden eftersom parksliden höll på att kväva dem. Ett bra bevis på att man kan använda ekologiska och miljövänliga metoder mot parkslide. Dessutom har jag utrotat några nyetablerade plantor som spridits av oförsiktiga grävmaskinister.
Fortfarande har jag över 20m häck kvar samt ett område längre bort som är riktigt stort, men det har jag inte ens börjat på än.

S STB skrev:
Det är ju konstaterat bortom rimligt tvivel att det är bättre att rycka bort parksliden så ofta som möjligt istället för att, som du hävdar, låta den komma upp en bit. Det kan hända att du missförstod informationen i din egen länk:
[länk]

[bild]
Här är ett diagram som visar bekämpning i olika intervaller. Den rosa grafen är tätast intervaller och den där tillgänglig energi sjunker snabbast. Den visar visserligen kvickrot och inte parkslide, men jag ser ingen större anledning till att det skulle vara någon principiell skillnad.

Jag ser egentligen inget fel i att du länge hävdat det, men det du borde varit noga med att skriva att det är din teori och ingen universell sanning.

Det har du på många sätt rätt i. Dock är förutsättningarna olika på olika ställen och det kan mycket väl vara 10 ggr så svårt på ett ställe som på ett annat. Jag har dock lyckats utrota ett väl etablerat bestånd på ca 10 m2 och i stort sätt blivit av med parksliden längs ca 10m häck utan att skada häckplantorna. De var nära döden eftersom parksliden höll på att kväva dem. Ett bra bevis på att man kan använda ekologiska och miljövänliga metoder mot parkslide. Dessutom har jag utrotat några nyetablerade plantor som spridits av oförsiktiga grävmaskinister.
Fortfarande har jag över 20m häck kvar samt ett område längre bort som är riktigt stort, men det har jag inte ens börjat på än.
"Den visar visserligen kvickrot och inte parkslide, men jag ser ingen större anledning till att det skulle vara någon principiell skillnad."

Vilken vetenskaplig utbildning inom biologi har du för att göra denna bedömning? Samt hur drar du denna slutsats, skulle vara intressant att veta.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.