Nej, det hade mer att göra med energiåtgången för att skjuta ut nya skott, hur nettot ser ut under den tiden den växer och drar ned näring till rötterna som samtidigt den suger näring från marken. Detta är farligt nära ett nollsummespel. Oavsett regelbundenheten så måste det vara ganska små rötter för att mekaniska lösningar skall fungera. De flesta har decimeter eller meter-stora system, och i mitt fall så tänkte jag inte ens äga mitt hus i så många decennier som det skulle krävas.

D Daniel 109 skrev:
Det stämmer nog om man snabbt vill få effekt med enstaka insatser. Ska man gå på den mekaniskt måste det göras minst 4gånger per år. Men det är inte en metod som är lönsam att göra kommersiellt. Det tar mer än ett par år och kräver minst fyra tillfällen per år. För en enskild fastighetsägare är situationen en annan.

Jag kan däremot hålla med om nivån på många svenska experter. Senast var den en av dem som sa att man inte skulle kompostera vattenpest efter som den är invasiv.....

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Mycket bra skrivet nihongo!!
Det du skriver är information/kunskap från länder med stark forskning och stor erfarenhet i ryggen.
Jag har själv undvikit den här tråden under lång tid nu då mycket här bygger på gissningar och egna teorier - som ofta går tvärt emot vad vetenskapen säger. Tyvärr tycks heller inte de svenska "experterna" särskilt intresserade av att ta till sig den stora kunskap som finns i andra länder. Täcka och rycka tycker de ofta är en bra väg.....

Det jag tror att många har svårt att förstå är att det är rötterna som är denna växts starka sida - extremt stark! Rotsystemet är byggt för att klara de värsta förhållanden och inte ha några problem med att överleva långa perioder utan ljus. I England har man kunnat se att rötterna kan ligga i dvala i 20 år och mer - för att sedan plötsligt vakna till liv igen.
Man kan rycka hur mycket man vill om man har ett etablerat bestånd - rötterna påverkas inte nämvärt av det.

Ett litet tillägg till det du skrivit; på Cornwall hemsida kan man läsa att när man bekämpat parksliden några år med glyfosat så kan man prova att störa rötterne med spade. Vilket då får den redan uttröttade växten att skicka nya skott som man kan bespruta - för ytterligare effekt. Ett försiktigt, kontrollerat grävande, tror jag de uttryckte det som. (länk till sidan högre upp i tråden)

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
S
N nihongo skrev:
Det bryts ner relativt fort på jord, men far desto värre i vatten.
Jag skulle föreslå en ändring här. Enligt vad jag hört borde det förtydligas så här:
"Glyfosat bryts ner relativt fort ovan jord i biologiskt aktiv miljö. Det bryts alltså ner när det ger den önskvärda effekten i växterna. Även de översta centimeterna jord är aktiviteten ofta relativt hög och nedbrytningen snabb. Så fort glyfosat kommer längre ned i jorden upphör nedbrytningen nästan helt och kan finnas kvar så gott som obegränsad tid i grundvattnet. Använd alltså aldrig glyfosat direkt på jord eller rötter."

• Gilla
nihongo
  • Laddar…
Inte nödvändigtvis fel, men som sagt: Anekdotiskt. "Hört." Från vem? Kemikalieinspektionen, Bayers jurister eller nån kille som verkade kunna det här som du mötte i färghandeln för ett par år sen?

S STB skrev:
Enligt vad jag hört

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
N nihongo skrev:
  • Ja, olika sätt för att mekaniskt (alltså rycka) eller med duk göra sig av med växten är lönlöst som studier från bl a University of Swansea har visat. Resten av punkterna utgår från att du har läst den studien.
Skulle du kunna utveckla den första meningen? Är det en eller flera studier su syftar på? Vilka/vilken är det i så fall?

S
N nihongo skrev:
Inte nödvändigtvis fel, men som sagt: Anekdotiskt. "Hört." Från vem? Kemikalieinspektionen, Bayers jurister eller nån kille som verkade kunna det här som du mötte i färghandeln för ett par år sen?
Jag får erkänna att just ordet "hört" var direkt felaktigt. Jag har läst om glyfosat. Du lät väldigt påläst om glyfosat så det förvånar mig att du missat information om dess nedbrytning. En av de första träffarna på google:

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3810343&fileOId=3810352
"Glyfosat är herbicid som framställts i olika former (Tomlin 2009). Nedbrytningen i marken är beroende av mikroorganismernas aktivitet (Kemikalieinspektionens bekämpningsmedelsregister 2013b). Halveringstiden i mark kan variera mellan en dag och många år. Glyfosat har låg rörlighet i marken. Sönderfallet i vatten kan också gå både fort och långsamt (Tomlin 2009). Även halveringstiden i vatten är beroende av mikroorganismernas aktivitetsgrad (Kemikalieinspektionens bekämpningsmedelsregister22013). Glyfosat sönderfaller i jorden till AMPA. AMPA bryts både ner långsammare och har högre rörlighet än Glyfosat."

I grundvattnet är mikroorganismernas aktivitet mycket låg och halveringstiden därför lång. Det finns säkert bättre ställen där det framgår ännu tydligare men jag orkar inte riktigt bry mig mer.

Du har skrivit en fantastiskt bra redogörelse om hur man på bästa sätt använder glyfosat mot parkslide. Jag ville bara ha ett litet extra förtydligande om att glyfosat inte skall hällas på jorden vilket många tycker är logiskt eftersom rötterna skall bekämpas. Dessutom tycker jag att det är bra att förklara varför eftersom ett kortfattat förbud typ "Får ej appliceras på jorden" inte har lika bra effekt om man inte förklarar orsaken. Egentligen borde förklaringen också ta med att upptagningen av glyfosat är sämre från jorden, men det hittar jag tyvärr inga källor på. För somliga räcker inte argumentet att de förgiftar miljön.

• Gilla
zzelma och 2 till
  • Laddar…
Jag upptäckte vad jag tror är Parkslide på en fastighet jag vill köpa.
Någon som känner sig manad att instämma eller dementera?

Om det skulle vara Parkslide. Vad är då dagens råd? Undvik som pesten eller går att bekämpa?
Avklippta växtstjälkar, möjligtvis Parkslide, vid ett staket på en övertäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av marken med nya skott av potentiell parkslide bland löv och kvistar.
Skapa konto
Växtstjälkar med röda knoppar misstänkta för att vara Parkslide vid husvägg och vattenkran.
Skapa konto
Skott av misstänkt Parkslide vid husvägg med avklippta stjälkar och en vattenkran.
Skapa konto
Närbild på marken med potentiell Parkslide, blandad vegetation och löv på jordig yta.
Skapa konto
Växtskott som misstänks vara Parkslide vid en fastighetsgrund med löv och skräp runtomkring.
Skapa konto

• Ledsen
shadowfire och 1 till
  • Laddar…
Flunsan Flunsan skrev:

Om det skulle vara Parkslide. Vad är då dagens råd? Undvik som pesten eller går att bekämpa?
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Definitivt parkslide.

Frågan om ett eventuellt köp bör ju sammanvägas med många andra aspekter, så svårt att säga.

• Gilla
Flunsan
  • Laddar…
A AntonAnimalen skrev:
Definitivt parkslide.

Frågan om ett eventuellt köp bör ju sammanvägas med många andra aspekter, så svårt att säga.
Tack för snabbt svar.

Jo, såklart. I dagsläget är beståndet inte medräknat i värderingen eller upptagen som besiktningsanmärkning (vet inte om det bör utgöra en besiktningsanmärkning). Som allra minst bör ju det justeras.
Men det är en svår risk att värdera. Bara saneringskostnader känns inte tillräckligt för att väga upp risken att bli fast med en fastighet med parkslide.

Flunsan Flunsan skrev:
Tack för snabbt svar.

Jo, såklart. I dagsläget är beståndet inte medräknat i värderingen eller upptagen som besiktningsanmärkning (vet inte om det bör utgöra en besiktningsanmärkning). Som allra minst bör ju det justeras.
Men det är en svår risk att värdera. Bara saneringskostnader känns inte tillräckligt för att väga upp risken att bli fast med en fastighet med parkslide.
Har fastigheten ett sådant läge att det inte går att hitta någon annanstans så skulle jag kunna bortse från parksliden, annars hade jag inte valt denna fastighet om inte priset är mycket attraktivt.

Växten är ju på ett mycket besvärligt ställe vid grunden.

• Gilla
Flunsan
  • Laddar…
Det är ju en aspekt som ska vägas in i köpet. Informera mäklaren och påpeka att det är en så pass signifikant sak att alla spekulanter ska informeras.

Hur man värderar det är ju olika från person till person. Saker som om det är permanentboende eller sommarstuga mm.

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra svar.

Är detta parkslide? Växer inte så fort som det beskrivs och sprider sig inte så fort som folk berättar

• Växter som misstänks vara parkslide med röda stjälkar och gröna blad mot en bakgrund av flis.
    Skapa konto
  • Unge skott av växt som misstänks vara parkslide i en trädgård med blandad vegetation och flis.
    Skapa konto
  • Ledsen
shadowfire
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Är detta parkslide? Växer inte så fort som det beskrivs och sprider sig inte så fort som folk berättar
Det är parkslide.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Flunsan Flunsan skrev:

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
det där är tyvärr parkslide. att det ligger intill huset är lite oroväckande. vill du ha huset är det bara snacka om pris sänkning eftersom du kan nog då den under kontroll men troligtvis inte få bort den helt.
allt går att bekämpa men frågan är hur långt man är beredd att gå. min parkslide ligger långt ifrån huset men ett garage ska byggas på platsen så jag ska försöka få kontroll på den, jag kan nog få bort den helt men då måste jag gräva upp hela tomten rejält vilket jag inte vill.

är det någon som äter parkslide? så ett program där dom pratade om parkslide och tanten gjorde parkslide paj och bjöd värden på och berättade om alla starka antioxidanter och vitaminer den innehåller. i japan odlas den medvetet och sedan gör dom allt från mediciner till pajjer på den.

EDIT: KAN den vara lösningen på framtida hungers problem? folk med parkslide kanske i framtiden kommer anses utvalda av en högre makt för att parkslide valt just deras tomt

• Gilla
Flunsan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.