1 537 912 läst · 5 401 svar
1538k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
parkslide brukar vara rätt lugn om jag fattat det rätt, tills man börjar jävlas med den då skjuter den skott och blir arg. man ska bekämpa den på rätt sätt vilket varierar men involverar ofta roundup eller liknande med ämnet som jag alltid glömmer namnet på i.Bjerke88 skrev:
Den har inte ett känsloliv.
Det finns andra varianter som inte är lika problematiska.
Det finns andra varianter som inte är lika problematiska.
Jag har ett bestånd som står 3-4m från huset, gräsmatta därimellan. Hon vet om att hon inte får skjuta skott i gräsmattan för de åker direkt isf...Och faktiskt så funkar det. Ungefär som ett passivt förhållande..
Sedan råkade jag slänga sly på ett annat ställe på tomten där den tyvärr skjöt fart..där bekämpar jag ännu. Genom att gräva upp rötter överallt där något syns...vill inte ha ett till bestånd...
Sedan råkade jag slänga sly på ett annat ställe på tomten där den tyvärr skjöt fart..där bekämpar jag ännu. Genom att gräva upp rötter överallt där något syns...vill inte ha ett till bestånd...
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Tack Har inte sett till dem på nåt år och har en mycket försiktig förhoppning att de kanske inte skulle visa sig igen. Knappt jag vågar skriva det. Vi har gett ryckt upp så mycket vi kunnat, vattnat rötterna med lutlösning och gett dem elchocker, men känns som att man knappt vågar hoppas.Darling McFluff skrev:
Husägare
· Borgholm, Öland
· 146 inlägg
Jag tycker jag känner igen den där växten. Får jag fråga... på hösten vissnar bladen och faller av. Hur ser sedan stammarna ut påföljande säsong? Står de bara som ensamma upptorkade käppar upp ur marken och är väldigt lätta att bryta av (knäcka av) och stammarna är som rör dvs det är luft inuti stammarna? Årets skott kommer däremot upp som helt nya plantor och kan bli flera meter höga?S shadowfire skrev:
OM det är den plantan jag syftar på så har tom mamma planterat in den på min fastighet. Här på Öland kallar dom den för "vildsyrén" och jag vet att den kan vara lite knepig att bli av med. Har dock inte försökt mer än att den inkräktar på mina hundratals, kanske tusentalet med vildhallon jag har växande på min fastighet.
Btw... vildhallon SMAKAR hallon men vad de odlade hallonen smakar det vete gudarna?
En utmärkt beskrivning av parkslide.elektronikfreak skrev:ag tycker jag känner igen den där växten. Får jag fråga... på hösten vissnar bladen och faller av. Hur ser sedan stammarna ut påföljande säsong? Står de bara som ensamma upptorkade käppar upp ur marken och är väldigt lätta att bryta av (knäcka av) och stammarna är som rör dvs det är luft inuti stammarna? Årets skott kommer däremot upp som helt nya plantor och kan bli flera meter höga?
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Det är ju lite av ett problem att vissa försöker bli sams med den. Den behöver åtgärdas på ett eller annat sätt. Låter man den vara får den möjlighet att bygga upp mer och mer energi i roten.
Husägare
· Borgholm, Öland
· 146 inlägg
Toppen, då vet jag. Har du även ett latinsk namn på den?A Abies koreana skrev:
Mamma planterade in den på den fastighet jag idag äger och bor på och det gjorde hon på gissningsvis sent 1960-tal eller möjligen mycket tidigt 1970-tal och jag tycker inte att den har förökats sig nämnvärt mycket under dessa 50 år. Visst är det fler plantor idag än när jag var tonåring. Men inte alls så allvarligt som den här tråden vill göra gällande. Å andra sidan kanske jag ska tillägga att hela västra Ölands kustremsa var havsbotten efter sista istiden så jord- och växtförhållandena kanske inte är optimala för sådana här "exklusiva" plantor.D Daniel 109 skrev:
Jag syftar på de som låter den vara för att den inte ska sprida sig. Jag skulle rekommendera att du klipper ner den några gånger om året för att på sikt bli av med den.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 933 inlägg
Parkslide är ofta den första växten att börja växa på lavafält och i vulkanisk aska i sitt hemland; den är ju trots allt ett "ogräs". Så att tro att dåliga växtförhållanden skall ta kål på den är nog inte någon framgångsrik strategi. Det är en extremt härdig växt.elektronikfreak skrev:
Det latinska namnet är Fallopia japonica.
Kanske tillhör avdelningen för onödigt vetande men den har genomgått ett namnbyte och det vetenskapliga namnet lyder numera
Reynoutria japonica
Jag vet inte om det nämnts tidigare i tråden men parkslide har en allelopatisk förmåga dvs den bedriver kemisk krigsföring gentemot omgivande växtlighet. Ett sätt att konkurrera ut andra växter i närheten. Därför är det inte särskilt framgångsrikt att bemästra den genom att plantera in andra växter i dess närhet.
Reynoutria japonica
Jag vet inte om det nämnts tidigare i tråden men parkslide har en allelopatisk förmåga dvs den bedriver kemisk krigsföring gentemot omgivande växtlighet. Ett sätt att konkurrera ut andra växter i närheten. Därför är det inte särskilt framgångsrikt att bemästra den genom att plantera in andra växter i dess närhet.