1 540 304 läst · 5 401 svar
1540k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Detta är ju en ganska klassisk Daniel109, ej bara från denna tråd. En person som av allt att döma är relativt kunskapsrik inom många områden och delar med sig av detta men som också ständigt har en helt specifik modus operandi.Vi har tex de klassiska ”fiskande inläggen” där han oskyldigt förstorar ett ev lite luddigt uttalande från ett inlägg i hopp om att skapa missförstånd och sedan i ett senare inlägg kunna klargöra vad som egentligen gäller. Tex ”en tomt är inte detsamma som en fastighet”.Z zzelma skrev:Att försöka ta upp något mig dig är som att försöka fånga en ål med händerna - du glider undan.
Kanske är det så att du inte förstår vad jag faktiskt skriver - dvs detta om att ta upp laglighet eller ej var inte det det gällde. Och jag undrar om du kanske heller inte förstår riktigt hur det du skriver uppfattas... Jag är inte den förste som försöker påpeka något för dig och resultatet blir alltid likadant... Hur var det - har du själv haft parkslide på din tomt/mark eller ej? Jag har varit borta från tråden ett tag och vet inte om man någonsin fick ett rättframt svar.
Sen har vi varianten här, snarlikt fiskandet, där man ger uttryck för en i sig själv ganska oskyldig och kanske ej heller nödvändigtvis felaktig framställning, men som man vet kommer ge upphov till debatt och sura miner i tråden.
Den sk ”hala ålen” är också en variant som förklaras fint här.
Jag skulle inte gå så långt som att likställa det med trollande, men någon sorts avlägsen släkting. Daniel bidrar ju också fint till forumet, sin modus operandi till trots.
Nej Daniel 109 tröttnar aldrig. Han kallar sig för besserwisser och är på nivå 21 trots att han blev medlem apr 2017 och han har nu 12.902 inlägg. Skriv klåda tydligen och älskar att argumentera.Z zzelma skrev:
Nej Daniel 109 har inte någon egen erfarenhet av Parkslide vilket han erkänner i en ny tråd om den. Frågan är ju varför han fortsätter som han görZ zzelma skrev:Att försöka ta upp något mig dig är som att försöka fånga en ål med händerna - du glider undan.
Kanske är det så att du inte förstår vad jag faktiskt skriver - dvs detta om att ta upp laglighet eller ej var inte det det gällde. Och jag undrar om du kanske heller inte förstår riktigt hur det du skriver uppfattas... Jag är inte den förste som försöker påpeka något för dig och resultatet blir alltid likadant... Hur var det - har du själv haft parkslide på din tomt/mark eller ej? Jag har varit borta från tråden ett tag och vet inte om man någonsin fick ett rättframt svar.
Otroligt tröttsamtN noupe skrev:Detta är ju en ganska klassisk Daniel109, ej bara från denna tråd. En person som av allt att döma är relativt kunskapsrik inom många områden och delar med sig av detta men som också ständigt har en helt specifik modus operandi. Vi har tex de klassiska ”fiskande inläggen” där han oskyldigt förstorar ett ev lite luddigt uttalande från ett inlägg i hopp om att skapa missförstånd och sedan i ett senare inlägg kunna klargöra vad som egentligen gäller. Tex ”en tomt är inte detsamma som en fastighet”.
Sen har vi varianten här, snarlikt fiskandet, där man ger uttryck för en i sig själv ganska oskyldig och kanske ej heller nödvändigtvis felaktig framställning, men som man vet kommer ge upphov till debatt och sura miner i tråden.
Den sk ”hala ålen” är också en variant som förklaras fint här.
Jag skulle inte gå så långt som att likställa det med trollande, men någon sorts avlägsen släkting. Daniel bidrar ju också fint till forumet, sin modus operandi till trots.
Här är den andra tråden där Daniel 109 erkänner att inte har bekämpat mycket Parkslide.
Där lämnar han också helt felaktig information om att Parkslide inte kan tränga in i "normal byggnader". Det vet vi ju att den kan.
K KungAnka skrev:
Sen inget mer svar på det...D Daniel 109 skrev:
Om du inte har bekämpat Parkslide varför sitter du då och ger råd om något du inte har någon erfarenhet av själv?
Du gör exakt likadant i den stora tråden om Parkslide och folk har tröttnat på dig sen länge nu.
Nej vattenledningar kan den inte växa in i men däremot förstöra dräneringar helt.D Daniel 109 skrev:
Undrar vad som är en normal byggnad enligt dig då du skriver "Att den växer in i byggnader är också något som ofta nämns, men inte är något som händer normala byggnader"?
Räknas ett nybyggt hus på platta som en normal byggnad.
Bedöm själva från videon.
https://www.youtube.com/watch?v=Yu-Y68W4K5Y
Parkslide har sån växtkraft så den kan spränga murar, asfalt och betong.
Minsta spricka kan den söka sig upp i. I videon finns bild på hur en dränering ser ut.
Redigerat:
Vilken av dom två videos som låg med i inlägget?P Perre2 skrev:
En visar hur Parksliden växer upp genom golvet på ett nybyggt hus på platta, den andra hur den spränger sönder utomhus.
Ja tyvärr kan vi hamna där om man inte bekämpar den och låter den få sprida sig fritt.
I England har dom jätteproblem och lägger många miljoner pund på bekämpning varje år.
Men vi har det inte så illa ännu men vi är på god väg och här backar folk redan från att köpa hus när det finns Parkslide där.
I England kan ditt hus bli osäljbart p.g.a Parkslide.
Läs på och bekämpa på rätt sätt. Den går att få bukt med men det tar tid.
Vad är ditt råd i mitt läge, som sagt: litet bestånd med 3 plantor men som säkert stått ett tag. Bortgrävda mkt men uppenbarligen inte allt i höstas strax före frosten, täckt med markduk. I år spritt under duken med nya tunna skott.
Vad är rätt strategi nu? Går det att trötta ut/ döda den?
Vad är rätt strategi nu? Går det att trötta ut/ döda den?
Videon är som ofta i TV inte särskilt objektiv. Men de har ju ett riktigt stort, orört bestånd på andra sidan planket. Sannolikt var det väl ett bestånd även på marken huset byggdes på. Så utgångsläget var inte bra där.
Men de har definitivt inte någon betongplatta. Den växer inte genom betong, något som nämns i film 2, det är ändå en reklamfilm för en firma som lever på att bekämpa den.
Men de har definitivt inte någon betongplatta. Den växer inte genom betong, något som nämns i film 2, det är ändå en reklamfilm för en firma som lever på att bekämpa den.
”Hala ålen”, snyggt exekveradD Daniel 109 skrev:Videon är som ofta i TV inte särskilt objektiv. Men de har ju ett riktigt stort, orört bestånd på andra sidan planket. Sannolikt var det väl ett bestånd även på marken huset byggdes på. Så utgångsläget var inte bra där.
Det beror på... Hur många år har du att lägga på den?P Perre2 skrev:
Du har bara tre plantor så ingen anledning till panik.
Täckning fungerar dåligt som du själv ser för den växer upp under täckningen och letar sig bort för att komma till ljuset. Rötterna kan sticka iväg flera meter utanför din täckning.
Ska du köra täckning så är det mycket tjockare täckmaterial och 4-6 meter utanför där den växer nu och det får ligga i många år.
Rycka fungerar, men tar många år. Vet flera som är inne på både sjätte och åttonde året som ännu inte är av med den. Det blir mindre men den försvinner inte.
Grävt har du gjort och då spred den sig... så rötterna finns kvar i marken.
Den metod som fungerar bäst för folk i gruppen som verkligen har bekämpat den är att ta död på rötterna och det gör du med Roundup.
Men det ska du inte göra nu för det är helt fel tid för det då den inte har några blad.
För att giftet ska fungera så ska Parksliden ha många blad för det är bladen som drar ner giftet till rötterna och tar död på dom.
Spraya eller pensla när den är i full tillväxt på sommaren och sen injicera i stammen sen höst innan frosten. Du kan antingen injicera i stammen genom att göra ett hål eller så kapar du stammarna osv. Mer råd om det i gruppen på facebook.
Gör du det rätt så har du troligen ingenting nästa år eller kanske små bonsaislide och då är det bara att fortsätta på samma sätt.
Du har så lite så chansen finns att du får bort den helt.
Det finns en facebookgrupp där råden är samlade i ett inlägg.
Kopierar in lite från det inlägget och ger dig länken.
Gräva upp rötterna kan leda till att den som försvar börjar växa hejdlöst i stället.
Det är i princip omöjligt att rensa jorden från alla små rotbitar.
Rötterna kan ligga i vila många år innan dom börjar växa igen.
Måns Bruun har översatt en text från engelska forskare och den ger bäst tips på hur du ska behandla. Länk till originalet ligger med.
Då det är roten till det onda man vill åt så är det period 3 och 4 man ska behandla.
Starkare Roundup/glyfosat ger inte bättre resultat.
Man har 58 testytor som är 15x15 m som man kör ett antal olika behandlingar på.
Till att börja med så har man delat in säsongen i 4 delar.
1. vårvinter - rötterna vaknar och börjar gro, i huvudsak näringstransport från rötterna)
2. Våren, tillväxten kommer igång ordentligt och växten förbereder sig att börja lagra mer energi i rötterna
3. Sommaren då växten ovan jord nått sin maxstorlek, rötterna börjar tillväxa för att kunna lagra mer näring och inlagringen i rötterna börja
4. Sensommar/höst max inlagring av energi och näring i rötterna.
Bästa tid för behandling.
Period 3 när den har mycket blad som transporterar ner glyfosaten till roten.
Period 4 när den börjar lagra mer energi rötterna.
https://www.facebook.com/groups/325617844518025/permalink/924361134643690/
Men herregud ge dig någon gångD Daniel 109 skrev:Videon är som ofta i TV inte särskilt objektiv. Men de har ju ett riktigt stort, orört bestånd på andra sidan planket. Sannolikt var det väl ett bestånd även på marken huset byggdes på. Så utgångsläget var inte bra där.
Huset är byggt på betongplatta och minsta lilla spricka söker den sig upp i.
Det är bara att söka på youtube så får du hur många videor som helst.
https://www.youtube.com/results?search_query=japanese+knotweed+damage+to+property
Börjar tröttna totalt på idiotinN noupe skrev:
Den världsbilden ger jag inte mycket förHep skrev:
Det skulle bli ett jäkla liv om BBC sände något som är falsk.
Här är en video till där man ser hur Parkslide kan skada.
Är den falska den med? Hur förfalskar man dom bilderna?
Den är ju rätt talande. Ca 2.13 in ser man hur Parksliden kan skada.
Visst får @Daniel 109 svar många att tro att det är lätt att bli av med parkslide. Men det ska man inte bekämpa genom att säga att han har fel, när han faktiskt har rätt.Hep skrev:
Huset i första videon har trägolvbjälklag spm man ser när de tar upp golvet i videon
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I den andra videon säger firman som sanerar parkslide att parkslide inte kan bryta sig igenom betong, men att det kan växa igenom sprickor och skarvar i betong när man lägger det över ett etablerat rotsystem.
De säger också att det är sällsynt att den växer in i hus, även om det förekommer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, huset är inte byggt på betongplatta, det syns ganska tydligt där de rivit upp golvet. Nämnde de inte grundmuren också?B Bichonen skrev:Men herregud ge dig någon gång
Huset är byggt på betongplatta och minsta lilla spricka söker den sig upp i.
Det är bara att söka på youtube så får du hur många videor som helst.
[länk]
Börjar tröttna totalt på idiotin
Den världsbilden ger jag inte mycket för
Det skulle bli ett jäkla liv om BBC sände något som är falsk.
Här är en video till där man ser hur Parkslide kan skada.
Är den falska den med? Hur förfalskar man dom bilderna?
Den är ju rätt talande. Ca 2.13 in ser man hur Parksliden kan skada.
[media]
Det är samma sak med objektiviteten i SVTs gransknings program. De väljer ett spår och vinklar allt åt det hållet. Det är så man gör för att få tittare på den typen av program. Man ljuger inte aktivt, men vinklar hårt. Reklamfilmen för saneringsfirman dementerade också att den växer genom betong. De lär inte förminska problemen, snarare tvärtom.
Parkslid kan absolut skada, men vi ska inte överdriva.
Jag skrattade lite när jag läste detta Perre2.. För det är ju så det känns (eller kändes) innan man börjar få kontroll på den.P Perre2 skrev:
Om du tar tag i den nu på ett smart sätt så kommer det med största säkerhet inte att bli så - men jag vill reservera mig lite för om dina plantor står precis vid grunden.
Det bestånd jag har lite kvar att få bort står en bit bort från huset men det finns möjlighet att den kryper in och täpper till mitt enskilda avlopp. Men det är ju inte en extremt stor grej att fixa, tänker jag. Händer det så händer det.
Vad det gäller dina andra frågor så tror jag att du fått lite ytterligare svar från Bichonen. Och annars får du bara tagga mig
Tack för svaren. Fint gäng här.’
Jag kan lägga tid på detta. Vi vill bo här länge.
Min oro är att den skall leta sig in i dränering/ radon ventilation etc i plattan under tiden jag ex låter den växa för behandling m glyfosat eller tiden det tar att plocka/ täcka etc.? Vad tror du/ ni?
Jag kan absolut köra en ny utgrävning oxå på området plantorna stod på, den (absolut) enda fördelen med detta är det är ett område som inte fyller ngn funktion i trädgården. Kommer dock aldrig få bort allt då jag identifierat rötter som tryckt sig in mellan klippblock. Helt sjukt. Kontroversiell fråga kanske; går det att döda området helt med något, typ salt.? skickar med bilder på orginalplantorna. (bortgrävda nu)
Jag kan lägga tid på detta. Vi vill bo här länge.
Min oro är att den skall leta sig in i dränering/ radon ventilation etc i plattan under tiden jag ex låter den växa för behandling m glyfosat eller tiden det tar att plocka/ täcka etc.? Vad tror du/ ni?
Jag kan absolut köra en ny utgrävning oxå på området plantorna stod på, den (absolut) enda fördelen med detta är det är ett område som inte fyller ngn funktion i trädgården. Kommer dock aldrig få bort allt då jag identifierat rötter som tryckt sig in mellan klippblock. Helt sjukt. Kontroversiell fråga kanske; går det att döda området helt med något, typ salt.? skickar med bilder på orginalplantorna. (bortgrävda nu)
Det är precis vid grunden.. alltså 1,5 m ifrån vilket inte verkar vara ngt i den här växtens världZ zzelma skrev:Jag skrattade lite när jag läste detta Perre2.. För det är ju så det känns (eller kändes) innan man börjar få kontroll på den.
Om du tar tag i den nu på ett smart sätt så kommer det med största säkerhet inte att bli så - men jag vill reservera mig lite för om dina plantor står precis vid grunden.
Det bestånd jag har lite kvar att få bort står en bit bort från huset men det finns möjlighet att den kryper in och täpper till mitt enskilda avlopp. Men det är ju inte en extremt stor grej att fixa, tänker jag. Händer det så händer det.